eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rośnie rynek słodyczy

Rośnie rynek słodyczy

2008-12-31 14:14

Przeczytaj także: Rynek ciastek rośnie w siłę


Warto zwrócić uwagę, że produkty Lion i Kit Kat należą do ścisłej czołówki, plasując się w pierwszej piątce najczęściej wybieranych batonów.
Ponad 12-procentowy udział w rynku ma firma Kraft Foods (marki 3 Bit, Prince Polo), a 10-procentowy - Cadbury Wedel (marki Pawełek - 4 miejsce na liście 10 najpopularniejszych batonów, Bajeczny, Pierrot oraz Picnic).

Wśród firm liczących się w segmencie batonów i wafl i wymienić również należy Wawel (marki Danusia, Maciek, Adaś, Jacek, Ikar) oraz Jutrzenkę (marki Grześki, Goplana).

Istotne miejsce na naszym rynku ma również firma Ferrero Polska, która oferuje szeroką gamę batonów i wafl i dla dzieci pod marką Kinder.

Najlepiej sprzedającym się batonem w Polsce jest Snickers 55 g (Mars), który ma wartościowo 6,3 proc. rynku (dane MEMRB M/A 2008). Z kolei liderem rynku wafli w czekoladzie w ujęciu ilościowym jest Princessa (Nestlé) z udziałem 25,9 proc. (dane AC Nielsen JJ 08). Warto zwrócić uwagę, że wśród wafli impulsowych największą dynamiką wzrostu charakteryzuje się segment dużych wafli w czekoladzie zwany Maxi, Mega lub XXL.

Słodkie perspektywy

Na początku lat 90. przeciętny Polak zjadał rocznie niespełna 2 kg wyrobów czekoladowych, do których zaliczane są batony i wafle impulsowe. Obecnie spożycie wyrobów czekoladowych osiągnęło już około 4 kg na osobę. Eksperci z branży uważają, że nie jest to szczyt możliwości naszego rynku, gdyż - ze względu na specyfikę produktu - klimat umiarkowany występujący w Polsce sprzyja zwiększeniu konsumpcji wyrobów czekoladowych.

W bogatych krajach Europy Zachodniej ich spożycie jest kilkakrotnie większe: w Wielkiej Brytanii ponad 7 kg na osobę, w Austrii i Holandii - po 8 kg, a w Szwajcarii - ponad 11 kg. To porównanie pokazuje potencjał polskiego rynku, toteż w miarę wzrostu zamożności społeczeństwa należy spodziewać się dalszego wzrostu konsumpcji batonów i wafl i w czekoladzie, które już obecnie należą do najprężniej rozwijających się segmentów rynku.

Z danych firmy MEMRB wynika, że już od kilku lat kategoria batonów rośnie w dwucyfrowym tempie. Wzrost sprzedaży batonów w Polsce jest w znacznej mierze związany z wprowadzaniem innowacyjnych produktów, wypełniających kolejne nisze rynkowe. Towarzyszą temu szeroko zakrojone kampanie reklamowe wpływające na wzrost zainteresowania produktami, a tym samym zwiększenie ich sprzedaży. Wszystkie te działania wsparte są odpowiednią dystrybucją i ekspozycją batonów i wafl i impulsowych na sklepowych półkach.

Sukcesy sprzedażowe nowo wprowadzanych wyrobów pokazują, że konsumenci wciąż oczekują innowacji i nowości produktowych, dlatego ten trend, będący podstawą rozwoju kategorii, zostanie na pewno utrzymany. Coraz większą rolę będzie też odgrywać kategoria premium, której dynamiczny rozwój stanowi bezpośrednią odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie polskich konsumentów na bardziej wyrafinowane produkty.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Jacek Okrzesik / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: