eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Globalny rynek czekolady przed zmianami

Globalny rynek czekolady przed zmianami

2012-07-30 10:36

Globalny rynek czekolady przed zmianami

Czekolada © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Według raportu KPMG "The chocolate of tomorrow" globalny rynek czekolady charakteryzuje się stabilnością i w ciągu najbliższych pięciu lat będzie wzrastać w tempie 2% rocznie. Producenci działający w tym sektorze muszą się jednak przygotować na rosnące zróżnicowanie gustów konsumenckich oraz zmienność rynków kakao.

Przeczytaj także: Rynek słodyczy w Polsce 2013

fot. mat. prasowe

Czekolada

Globalny rynek czekolady przed zmianami

Stabilny rynek a zwyczaje konsumenckie

Jak wskazują wyniki raportu KPMG, rynek wyrobów czekoladowych jest jednym z wielu, na który duży wpływ ma zwiększająca się indywidualizacja zwyczajów konsumenckich. Dla podmiotów działających w branży sytuacja ta tworzy nowe możliwości, ale również stanowi wyzwanie w obliczu dużej zmienności rynków kakao. Głównym czynnikiem wzrostu sektora wyrobów czekoladowych jest popyt rynków konsumenckich Ameryki Łacińskiej, Europy Wschodniej oraz regionu Azji i Pacyfiku. Mimo iż rynki te posiadają pewne cechy wspólne, takie jak duża populacja młodych osób, rosnąca klasa średnia czy znaczący napływ kapitału, zwyczaje zakupowe konsumentów różnią się istotnie w poszczególnych krajach, co sprawia kłopoty producentom pragnącym działać w skali globalnej.

Wyniki raportu KPMG potwierdzają, że producenci wyrobów czekoladowych powinni jeszcze bardziej dostosowywać swoje linie produktów do rynków docelowych, które znacząco się różnią. Przykładowo w Meksyku, gdzie 52% populacji to osoby poniżej dwudziestego roku życia, dzieci stanowią grupę docelową dla przeważającej większości produktów czekoladowych i słodyczy (80-90%). W Rosji i Chinach zauważalny jest popyt na produkty typu premium.

- Mimo pozornego optymizmu, wielu producentów musi walczyć o swą pozycję na stale zmieniającym się rynku. Duże zróżnicowanie gustów to konsekwencja szybkiego rozwoju gospodarek w niektórych krajach oraz zwiększająca się świadomość i wymagania konsumentów. Czynnikiem decydującym o przyszłym sukcesie w branży wyrobów czekoladowych będzie zidentyfikowanie rynków o dużym prawdopodobieństwie wzrostu i zaistnienie na nich – mówi Piotr Grauer, Dyrektor w firmie doradczej KPMG.

Prezenty okolicznościowe i personalizacja produktów

Według raportu KPMG, dwa główne obszary, na których powinna skupić się uwaga producentów pragnących zwiększyć sprzedaż zarówno na rynkach wschodzących, jak i nasyconych, to wręczanie prezentów z okazji różnych świąt oraz personalizacja produktów.

- Producenci powinni niezwłocznie wykorzystać szanse związane z rynkami prezentów świątecznych. W Chinach kupowanie wyrobów cukierniczych na upominek cieszy się coraz większym powodzeniem – ponad połowa produktów czekoladowych jest sprzedawana właśnie w tym charakterze. Święta to także dobra okazja do wprowadzania na rynek sezonowych produktów czekoladowych. Jednak w Polsce ten rynek dopiero powstaje i choć dynamicznie rośnie, to dziś odpowiada zaledwie za parę procent rocznej sprzedaży produktów czekoladowych – dodaje Piotr Grauer, Dyrektor w firmie doradczej KPMG.

Innym czynnikiem mogącym wywołać rewolucyjne zmiany w branży jest jeszcze większa personalizacja produktów. Producenci zaczynają oferować klientom możliwości dostosowywania kupowanych produktów do własnych potrzeb, począwszy od doboru składników lub opakowań bombonierek, a skończywszy na tworzeniu przez klientów własnych czekolad z wybranym nadzieniem. Personalizacja produktów może stanowić nową jakość w sektorze wyrobów cukierniczych pod warunkiem, że producenci znajdą równowagę pomiędzy kosztami a istniejącymi szansami.

Nowe trendy

Raport KPMG wskazuje również najważniejsze trendy, które mogą zaistnieć w ciągu najbliższych 20 lat. Przewiduje się, że do roku 2030 w czekoladach mlecznych będzie zmniejszać się zawartość kakao, czego przyczyną będzie duża zmienność cen tego surowca, zmuszająca producentów do zmniejszenia jego zawartości w swych produktach.

fot. mat. prasowe

Wartość światowego rynku czekolady

W 2012 roku wartość światowego rynku znacznie przekroczy 100 bln $

Przywiązywanie wagi do kwestii zdrowotnych oznacza z kolei, że będzie się pogłębiać tendencja do zmniejszania porcji (tabliczek) czekolady, a same składniki produktów czekoladowych będą bardziej korzystne dla zdrowia. W celu zaspokajania wyrafinowanych gustów i zwiększenia sprzedaży, producenci, poszukując nowinek marketingowych, będą oferować na rynkach rozwiniętych niecodzienne kombinacje smaków słodkich i pikantnych (np. połączenie czekolady z bekonem), a także produkty czekoladowe przyprawiane oliwą z oliwek, ziołami i kwiatami. Innym prawdopodobnym trendem jest oparcie produkcji czekolady na surowcu pochodzącym z tzw. upraw etycznych, w celu zaspokojenia potrzeb klasy konsumentów aspirujących.

Przeczytaj także: Rynek czekolady a święta Rynek czekolady a święta

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: