Harry Potter a kreowanie marki
2008-12-23 13:39
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rozrywkowa reklama z marką
Jak twierdzi marketingowiec i potterofan Stephen Brown w swojej książce „Magia Harry’ego Pottera. Kreowanie globalnej marki”, marki związane z kulturą i mediami są dziś najlepiej znanymi markami na świecie. Co ważne, powstaje ich coraz więcej, każdego roku. Kultura i media to najbardziej dynamiczne rynki jeśli chodzi o wprowadzanie nowych marek, dlatego jest to najlepsze miejsce by podpatrywać trendy marketingowe. Żadne FMCG (oparte na telewizji i promocjach sprzedaży), żadne B2B (oparte na rekomendacjach i wydłużonym procesie sprzedaży).Może ci się wydawać, że zalegające w sklepach zabawki w kształcie zamków Hogwart to przykład nietrafionych decyzji marketingowych, ale tak naprawdę to świetnie działająca machina drażniąco-przyciągającomarketingowa. Jednocześnie jest to znakomita sztuczka marketingowa, w przypadku marek kultury perfekcyjnie wykorzystywana do zarabiania pieniędzy. Liczba możliwych produktów pochodnych daje duże pole do popisu dla każdego, kto chce zarobić na fali zainteresowania Harrym.
Istnieją zatem:
- produkty podstawowe — związane z marką Harry Potter,
- produkty rzeczywiste — związane z całą kategorią produktową,
- produkty rozszerzone — związane z szerszym kontekstem społeczno-ekonomicznym.
Franczyzy hitów kinowych opierają się bowiem na trzech głównych źródłach przychodów: fast-foodach (szczególnie zestawach dla dzieci), grach komputerowych (jw.) i pamiątkach (tutaj wchodzą też osoby starsze niż dzieci). Harry Potter akurat tutaj wyróżnia się, ponieważ nigdy nie trafił, i jak zapewnia autorka książki Joanne Rowling — nigdy nie trafi, na pudełka fast-foodów. Od razu trzeba jednak zrobić zastrzeżenie — o ile odpadają hamburgery, to napoje są w porządku, w pewnych granicach.
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeczytaj także
-
Jak pisać i publikować artykuły sponsorowane. 6 najczęściej popełnianych błędów
-
Kreatywna kreacja, czyli budowanie marki
-
Skuteczny artykuł sponsorowany - jak napisać i gdzie publikować?
-
Emotional branding dla kobiet
-
Co daje myślenie projektowe?
-
Jak zaprojektować najlepsze logo firmy?
-
Profile marek w social media zawiodły marketerów?
-
Internet a strategie marketingowe firmy
-
Polskie marki nie dbają o fanów?