Kontakty międzyludzkie a sztuka słuchania
2008-09-24 13:51
Przeczytaj także: Konflikty w miejscu pracy - przyczyny i powiązania
błąd 5 — skupianie się na rzeczach nieistotnychSkupianie się na rzeczach nieistotnych ma miejsce wtedy, gdy słuchacz zwraca uwagę na coś innego niż to co mówi rozmówca. Niektórzy ludzie tak bardzo zwracają uwagę na ubiór, dobór słów, gramatykę, szczegóły twarzy lub ciała, akcent lub elementy otoczenia, że pozostaje im niewiele energii, którą mogliby zainwestować w słuchanie. Jeśli ten nawyk nie jest ci obcy, przypominaj sobie wciąż o tym, aby koncentrować się na zrozumieniu mówiącego i nie rozpraszać się.
Przykład sytuacji:
- zwracasz uwagę żonie/mężowi, że ten ton jest nie do przyjęcia i nie będziesz o tym w tej chwili rozmawiać,
- zauważasz, że szef ma plamy pod pachami na koszuli i zastanawiasz się czy nie stać go na porządny dezodorant.
Odchodzenie od tematu ma kilka form, a wszystkie skutkują zmianą głównego wątku. Słuchacz wygłasza zdanie, które nie jest związane z tym co zostało powiedziane wcześniej, zmieniając bieg rozmowy poprzez wprowadzenie nowego tematu.
Przykład sytuacji:
- pytasz żonę/męża kiedy będzie obiad/kiedy wreszcie pozmywa naczynia po obiedzie,
- opowiadasz szefowi historię zupełnie innego klienta, bardzo zadowolonego z kontaktu z waszą firmą.
Reagowanie obronne może nastąpić, gdy słuchacz spostrzega zagrożenie w wypowiedzi drugiej osoby — gdy ktoś „nadepnie mu na odcisk”. Na przykład możesz być wyczulony na to, że inni próbują kontrolować lub zdominować to co mówisz. Osoby, które słuchają i odpowiadają obronnie, zazwyczaj przestają próbować zrozumieć punkt widzenia drugiej osoby i dlatego mogą im umknąć ważne określenia lub wypowiedzi, które konkretyzują to co mówiący miał na myśli. Szczególnie ważne jest dbanie o to, aby nie reagować obronnie gdy używane są słowa o silnych konotacjach emocjonalnych.
Przykład sytuacji:
- mówisz żonie/mężowi, że to przecież nic strasznego, że sobie na chwilę przysiądziesz i się zrelaksujesz,
- mówisz szefowi, że wasz dział zrobił wszystko jak trzeba, a to ten klient ma bałagan w papierach i pogubił zaległe faktury.
fot. mat. prasowe
Jeśli zainteresował cię temat komunikacji z ludźmi w małych grupach i zespołach, więcej przydatnych informacji na ten temat znajdziesz w książce „Komunikacja w grupach” K. Adams i G.J. Galanes (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008). Wszelkie skróty i uzupełnienia za zgodą Wydawcy. Książkę znajdziesz w księgarni internetowej www.ksiegarnia.pwn.pl, wpisując w pole wyszukiwarki zwrot „komunikacja galanes”.
1 2
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeczytaj także
-
Jak rozpoznać kłamcę?
-
Komunikacja niewerbalna: czego można się dowiedzieć?
-
Cięta riposta w rozmowie: jak nie dać się stłamsić?
-
Sztuka mówienia zanika
-
Sztuka prowokacji: co należy wiedzieć?
-
Dysonans kulturowy a organizacja firmy
-
Komunikacja niewerbalna a różnice kulturowe
-
25 rad jak unikać konfliktów
-
Zbyt bliskie relacje z szefem