eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kontakty międzyludzkie a sztuka słuchania

Kontakty międzyludzkie a sztuka słuchania

2008-09-24 13:51

Przeczytaj także: Konflikty w miejscu pracy - przyczyny i powiązania

błąd 5 — skupianie się na rzeczach nieistotnych

Skupianie się na rzeczach nieistotnych ma miejsce wtedy, gdy słuchacz zwraca uwagę na coś innego niż to co mówi rozmówca. Niektórzy ludzie tak bardzo zwracają uwagę na ubiór, dobór słów, gramatykę, szczegóły twarzy lub ciała, akcent lub elementy otoczenia, że pozostaje im niewiele energii, którą mogliby zainwestować w słuchanie. Jeśli ten nawyk nie jest ci obcy, przypominaj sobie wciąż o tym, aby koncentrować się na zrozumieniu mówiącego i nie rozpraszać się.

Przykład sytuacji:
  • zwracasz uwagę żonie/mężowi, że ten ton jest nie do przyjęcia i nie będziesz o tym w tej chwili rozmawiać,
  • zauważasz, że szef ma plamy pod pachami na koszuli i zastanawiasz się czy nie stać go na porządny dezodorant.
błąd 6 — odchodzenie od tematu

Odchodzenie od tematu ma kilka form, a wszystkie skutkują zmianą głównego wątku. Słuchacz wygłasza zdanie, które nie jest związane z tym co zostało powiedziane wcześniej, zmieniając bieg rozmowy poprzez wprowadzenie nowego tematu.

Przykład sytuacji:
  • pytasz żonę/męża kiedy będzie obiad/kiedy wreszcie pozmywa naczynia po obiedzie,
  • opowiadasz szefowi historię zupełnie innego klienta, bardzo zadowolonego z kontaktu z waszą firmą.
błąd 7 — reagowanie obronne

Reagowanie obronne może nastąpić, gdy słuchacz spostrzega zagrożenie w wypowiedzi drugiej osoby — gdy ktoś „nadepnie mu na odcisk”. Na przykład możesz być wyczulony na to, że inni próbują kontrolować lub zdominować to co mówisz. Osoby, które słuchają i odpowiadają obronnie, zazwyczaj przestają próbować zrozumieć punkt widzenia drugiej osoby i dlatego mogą im umknąć ważne określenia lub wypowiedzi, które konkretyzują to co mówiący miał na myśli. Szczególnie ważne jest dbanie o to, aby nie reagować obronnie gdy używane są słowa o silnych konotacjach emocjonalnych.

Przykład sytuacji:
  • mówisz żonie/mężowi, że to przecież nic strasznego, że sobie na chwilę przysiądziesz i się zrelaksujesz,
  • mówisz szefowi, że wasz dział zrobił wszystko jak trzeba, a to ten klient ma bałagan w papierach i pogubił zaległe faktury.
Obserwacja siebie i monitorowanie w jakich sytuacjach i z kim robisz powyższe błędy w słuchaniu pomoże ci poprawić swoje relacje z innymi ludźmi. Innym ciekawym ćwiczeniem jest przysłuchiwanie się jakie błędy popełniają inni — szczególnie dobrze to widać w programach typu „gadające głowy” oraz w serialach (przoduje w tym „Moda na sukces”, ale i „M jak Miłość” też jest dobrym obiektem badawczym).

fot. mat. prasowe





Jeśli zainteresował cię temat komunikacji z ludźmi w małych grupach i zespołach, więcej przydatnych informacji na ten temat znajdziesz w książce „Komunikacja w grupach” K. Adams i G.J. Galanes (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008). Wszelkie skróty i uzupełnienia za zgodą Wydawcy. Książkę znajdziesz w księgarni internetowej www.ksiegarnia.pwn.pl, wpisując w pole wyszukiwarki zwrot „komunikacja galanes”.
Przeczytaj także: Przebojowy jak introwertyk Przebojowy jak introwertyk

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: