Co wpływa na decyzje zakupowe Polaków?
2008-01-23 13:01
Przeczytaj także: Zakupy online: potencjał niekupujących
Według Marka Rosłana, psychologa z Uniwersytetu Warszawskiego, informacja o tym, że produkt od wielu lat jest wytwarzany w tym samym miejscu i w ten sam sposób może dawać gwarancję wykorzystania przy jego produkcji metod tradycyjnych, a więc naturalnych. „Działa tu również dobrze opisany w psychologii mechanizm wpływu społecznego, polegający na wybieraniu tego, co wybierają inni – tzw. ‘społecznego dowodu słuszności’. Jeśli produkt kupowany jest przez pokolenia konsumentów, a jednocześnie nadal produkowany jest tak samo – to musi być dobry!” – twierdzi Marek Rosłan.
Badanie pokazuje, że Polacy są coraz bardziej wyedukowanymi i sceptycznymi uczestnikami rynku. Z dystansem podchodzą do praktyk marketingowych producentów. Blisko połowa Polaków (46%) twierdzi, że producenci wykorzystujący w nazwach produktów nazwy geograficzne chcą jedynie wykorzystać pozytywne skojarzenia z regionem. Ponad połowa konsumentów sceptycznie odnosi się do nazw geograficznych w nazwach towarów.
Raport pokazuje także trendy na rynku produktów spożywczych i zmiany postaw konsumentów. Polacy doceniają zdrowe, nieprzetworzone produkty i chętniej kupują takie, które zawierają składniki pochodzenia naturalnego. Zdecydowana większość konsumentów (78%) sądzi, iż napoje, które powstają z naturalnych źródeł wody są lepsze od pozostałych.
Przeprowadzone przez TNS OBOP dla marki Żywiec badanie wskazuje, że po fali bezkrytycznego zachwytu „zachodnimi towarami” Polacy na nowo zaczynają doceniać wartość znanych, sprawdzonych produktów. Te tradycjonalistyczne postawy wpisują się także w proekologiczny trend dbałości o Ziemię i w największym stopniu przejawiają się w postawach dotyczących produktów spożywczych.
Informacje o badaniu
Raport z badania "Znaczenie miejsca wytwarzania produktów w wyborach konsumenckich" został przygotowany dla marki Żywiec, zrealizowany przez TNS OBOP i opatrzony komentarzem merytorycznym Marka Rosłana, psychologa z Uniwersytetu Warszawskiego. Badanie sondażowe zostało przeprowadzone na reprezentatywnej, 1005-osobowej próbie w październiku 2007 roku.
Do pobrania:
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zakupy online: ważna jakość produktów i oszczędność czasu
-
Jakość obsługi: cena i oferta najważniejsze
-
Polacy lubią małe sklepy
-
Sklepy internetowe: jak zwiększyć skuteczność sprzedaży?
-
Polski konsument a zakupy: cena ważna dla 95% Polaków
-
Znajomi i rodzina decydują o naszych zakupach
-
Jacy są polscy konsumenci?
-
Zetki polują na promocje, Baby Boomers kupują polskie produkty
-
Zakupy spożywcze robimy z listą w ręku