Rynek energii: Polacy nie zmieniają dostawców
2007-07-27 13:06

Co jest najważniejsze podczas wyboru nowego dostawcy energii elektrycznej? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek energii - wybierzmy dostawcę
Badanie On Board PR pokazuje, że skala migracji indywidualnych odbiorców energii w Polsce nie będzie duża. Jedynie co 15 Polak deklaruje jednocześnie wiedzę o liberalizacji rynku i otwartość na ewentualny wybór nowego sprzedawcy.Wydaje się, że koncerny energetyczne przeznaczając olbrzymie kwoty na promocję swoich marek zaniedbały jednak edukację rynku. Mimo intensywnych działań promocyjnych firm energetycznych, zdecydowana większość Polaków nie wie, że dzięki zmianom w Prawie Energetycznym mają wybór sprzedawcy energii elektrycznej. Jak wynika z badań przeprowadzonych dla On Board PR przez PBS DGA, w przeddzień zmian tylko niespełna 20% Polaków powyżej 15 roku życia w ogóle zdawało sobie z nich sprawę.
Według danych Expert Monitor łączne wydatki kilku wiodących firm energetycznych na reklamę w ciągu ostatnich dwóch lat sięgnęły ponad 20 milionów złotych. To bardzo dużo zważywszy, że – jak się okazuje – dla większości Polaków celowość tych działań pozostaje częściowo zagadką. Poziom wiedzy na temat konsekwencji uwolnienia rynku energetycznego jest wyższy tylko w niektórych grupach społecznych.
O możliwości wyboru sprzedawcy energii wiedzą częściej np. przedstawiciele kadry kierowniczej (50% odpowiedzi twierdzących), pracownicy umysłowi (71%). Najmniej świadomi zbliżających się zmian są najmłodsi; uczniowie i studenci. Można podejrzewać, że akurat w tej grupie niewiedza jest, przynajmniej częściowo, uzasadniona. O wyborze domowego dostawcy energii decydują na ogół ich rodzice - osoby prowadzące gospodarstwo domowe. Świadomość zmian jest oczywiście związana z pewnymi dodatkowymi czynnikami. Tak np. rośnie wraz z wykształceniem, wśród osób z wyższym wykształceniem sięgając 40%. Wydaje się też istnieć wprost proporcjonalna zależność między poziomem wiedzy na temat uwolnienia rynku, a poziomem dochodów gospodarstwa domowego.
"Polacy po pierwsze nie wiedzą o liberalizacji, a po drugie brakuje im argumentów do podjęcia decyzji o zmianie sprzedawcy" – komentuje Iwona Kubicz z On Board PR – "Jeśli firmy energetyczne nie zaczną podkreślać konkretnych korzyści z wyboru ich oferty, nadal nie będą magnesem dla nowych klientów"

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
Nie tylko cena. Co naprawdę przyciąga klientów i buduje ich lojalność?
-
DeepSeek zagrożeniem dla prywatności? Europa blokuje chińską aplikację AI, Polska czeka, eksperci ostrzegają
-
Złośliwe PDF-y: Jak cyberprzestępcy wykorzystują popularny format do phishingu?
-
Eksport UE bez USA? Unia ma remedium na rosnące cła