eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta

UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta

2007-07-21 11:48

Przeczytaj także: Prawa konsumenta podczas wyprzedaży

Terminowość świadczenia usług

W związku z niezawieraniem pisemnych umów na wykonanie zleconych usług, a także nieprowadzeniem w wielu zakładach ewidencji przyjętych do wykonania usług, zbadanie terminowości świadczenia usług było utrudnione lub wręcz niemożliwe.

Dlatego też tylko w 103 zakładach (39,3% ogółu) inspektorzy IH skontrolowali terminowość wykonania 479 zleceń na wykonanie usługi. Na podstawie okazanej dokumentacji ustalono, iż tylko w 2 zakładach przekroczono ustalone terminy 3 zleconych usług.

Jakość świadczonych usług i sposób załatwiania reklamacji

Zbadanie jakości wykonanych usług możliwe było tylko w 139 zakładach (53,1%), gdyż jedynie w tych zakładach czekały na klientów gotowe przedmioty do odbioru. Kontroli organoleptycznej poddano 684 przedmioty wykonane w ramach zleconych usług. Sprawdzono zgodność wykonanej usługi ze zleceniem konsumenta, staranność i fachowość wykonania.

W wyniku dokonanej oceny ustalono, że w 2 zakładach krawieckich na terenie woj. lubelskiego 4 usługi naprawy i przeróbek odzieży wykonano bez zachowania należytej staranności (niewłaściwie wszyta podszewka, zmarszczona tkanina pod szwem, krzywo wszyte zamki błyskawiczne).
W reakcji na uwagi inspektorów przedsiębiorcy dobrowolnie usunęli stwierdzone usterki.

Spośród 262 skontrolowanych przedsiębiorców tylko 9 (3,4 %) prowadziło rejestr reklamacji konsumenckich. W tej sytuacji nie można było w toku kontroli ustalić faktycznego stanu ilości przyjętych reklamacji i sposobu ich załatwienia. Z uwagi na powyższe, inspektorzy ograniczyli kontrolę tego zagadnienia tylko do sprawdzenia sposobu załatwiania reklamacji przez 13 przedsiębiorców, na których działalność wpłynęły skargi konsumentów. Przedmiotem kontroli było sprawdzenie zasadności wniesionych skarg oraz sposobu ich załatwienia.

W wyniku tych czynności ustalono, że w 4 przypadkach roszczenia konsumentów były zasadne, a odmowa ich uznania przez przedsiębiorców była nieuzasadniona. Stąd też w toku kontroli podjęto skuteczne mediacje z przedsiębiorcami.

Uwidacznianie cenników na oferowane usługi oraz prawidłowość naliczania opłat

W toku kontroli, we wszystkich zakładach inspektorzy sprawdzili, czy zgodnie z § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894, ze zm.) – przedsiębiorcy w miejscu widocznym i ogólnodostępnym umieścili cenniki oferowanych usług.

Ustalono, że:
  • 63 przedsiębiorców (24 % skontrolowanych) nie opracowało i nie uwidoczniło obowiązujących cenników na wykonywane usługi,
  • w jednym zakładzie cennik znajdował się w miejscu niewidocznym i niedostępnym dla konsumentów (w szufladzie),
  • w 3 zakładach opracowane cenniki nie zawierały istotnych danych dla klientów (np.: kosztów robocizny).
Na żądanie inspektorów przedsiębiorcy, jeszcze w trakcie kontroli, opracowali i uwidocznili cenniki usług.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: