eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta

UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta

2007-07-21 11:48

Przeczytaj także: Prawa konsumenta podczas wyprzedaży


Legalność prowadzonej działalności

Inspektorzy IH ustalili, że 248 przedsiębiorców prowadziło działalność w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, a 14 na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. W wyniku sprawdzenia treści zapisów na drukach zgłoszeń działalności gospodarczej do ewidencji stwierdzono, iż 9 przedsiębiorców nie dopełniło przewidzianych prawem obowiązków w zakresie zgłoszenia danych do organu ewidencyjnego.

I tak:
  • 4 nie zgłosiło zmiany adresu miejsca wykonywania działalności,
  • 2 rozszerzyło działalność o sprzedaż wyrobów bez zgłoszenia tego faktu organowi ewidencyjnemu,
  • 5 nie określiło przedmiotu wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności oraz nie wpisało numeru PESEL.
O przypadkach rozszerzenia działalności powiadomiono urzędy skarbowe. W pozostałych przypadkach zażądano uzupełnienia danych, co zostało wykonane jeszcze w trakcie kontroli.

Ponadto ustalono, że przedsiębiorcy lub pracownicy wykonujący prace przy realizacji zleconych usług posiadali stosowne kwalifikacje, potwierdzone przez dyplomy szkół technicznych bądź Izb Rzemieślniczych.

Ewidencjonowanie usług przyjętych do wykonania oraz sposoby zawierania umów

Nie istnieje prawny obowiązek prowadzenia przez usługodawcę dokumentacji związanej z przyjmowaniem usług do wykonania. Dlatego też w toku kontroli ustalono, iż jedynie 19 przedsiębiorców (7,3 % ogółu skontrolowanych) prowadziło pełną ewidencję przyjętych do realizacji usług, a dalszych 110 fakt przyjęcia zlecenia dokumentowało w zeszytach lub dowodach przyjęć.

Odnotowano, że tylko 12 przedsiębiorców zawierało z klientami umowy na piśmie. W 133 zakładach usługowych w ogóle nie prowadzono takiej ewidencji. Indagowani na tę okoliczność przedsiębiorcy oświadczali, iż nie jest ona potrzebna, gdyż usługi wykonywane są od ręki, a reklamacje załatwiane są na ogół pozytywnie dla konsumentów (mediacje podjęte z przedsiębiorcami w toku tej kontroli i poprzednich nie potwierdzają tej tezy).

W 45 zakładach (17,1% ogółu skontrolowanych - głównie pralniczych) opracowano i udostępniono konsumentom regulaminy korzystania z usług świadczonych przez te zakłady, a w dalszych 12 (4,6%), w których zawierano umowy na piśmie przedsiębiorcy stosowali wzorce umowne.

W wyniku zbadania treści zapisów zawartych w regulaminach lub wzorcach umownych inspektorzy ujawnili, iż w 11 zakładach (19,3% zakładów, w których sprawdzono to zagadnienie) przedsiębiorcy stosowali praktyki naruszające interesy konsumentów poprzez umieszczenie zapisów ograniczających uprawnienia konsumentów.

Najczęściej kwestionowano zapisy o treści:
  • za powierzoną rzecz zakład odpowiada do 10-krotnej wartości usługi,
  • zakład nie ponosi odpowiedzialności za guziki, klamry, zamki błyskawiczne,
  • odzież bez wszywki informacyjnej producenta przyjmujemy wyłącznie na odpowiedzialność klienta,
  • zakład przyjmuje reklamacje wyłącznie w dniu odbioru,
  • zakład nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe wskutek wad ukrytych lub nieodpowiedniej jakości materiałów,
  • zakład nalicza opłaty składowe za nieodebraną odzież, a po upływie 6 miesięcy odzież ulega przepadkowi.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: