UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta
2007-07-21 11:48
Przeczytaj także: Prawa konsumenta podczas wyprzedaży
Zdecydowana większość usług dla ludności unormowana jest jedynie przez postanowienia Kodeksu cywilnego, który nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku: zawierania umów na piśmie, ewidencjonowania usług przyjętych do wykonania, prowadzenia rejestru reklamacji, a także wyspecyfikowania materiałów zużytych do wykonania usługi.Brak opisanych wyżej obowiązków wielu przedsiębiorców wykorzystuje do stawiania się w pozycji dominującej wobec konsumentów, co potwierdziły kontrole przeprowadzone przez Inspekcję Handlową w poprzednich latach.
Nieprowadzenie przez przedsiębiorców stosownej dokumentacji, w wielu przypadkach w istotny sposób utrudniało lub wręcz uniemożliwiało poszkodowanym konsumentom dochodzenie roszczeń z tytułu niewłaściwie wykonanej usługi bądź nie załatwienia reklamacji, co potwierdziły skargi skierowane do Inspekcji Handlowej.
Z uwagi na powyższe Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK w I kw. 2007 roku przeprowadziła kolejną kontrolę przedsiębiorców świadczących usługi dla ludności.
Celem kontroli było sprawdzenie legalności i rzetelności działania przedsiębiorców, ze szczególnym zwróceniem uwagi na: sposób zabezpieczania interesów stron w zawieranych umowach, jakość i terminowość wykonywania przyjętych do realizacji prac, prawidłowość naliczania i pobierania opłat oraz sposób załatwiania reklamacji konsumentów, a także uwidacznianie cenników.
Do kontroli wytypowano przedsiębiorców, których usługi na lokalnym rynku cieszyły się znaczącym popytem, a 14 przedsiębiorców wytypowano na podstawie skarg konsumentów.
Kontrolą objęto łącznie 262 przedsiębiorców świadczących następujące usługi: fryzjerskie (52), oftalmiczne (35), szewskie (33), pralnicze (31), fotograficzne (28), krawieckie (17), kosmetyczne (11), motoryzacyjne (11), zegarmistrzowskie (6), szklarskie (5), budowlane (5), wypożyczalni kaset wideo oraz wideofilmowania (5), kuśnierskie (3), solaryczne (3), fryzjersko-kosmetyczne (3), jubilerskie (2), ślusarskie (2), wulkanizacyjne (2), oraz pojedynczych przedsiębiorców wykonujących usługi: kaletnicze, parasolnicze, modniarsko-czapnicze, maglowania, konserwacji systemów gaśniczych, konserwacji zieleni, mycia samochodów i pogrzebowe.
Nieprawidłowości ujawniono u 108 przedsiębiorców, co stanowiło 41,2% ogółu skontrolowanych.
Najczęściej kwestionowano:
- brak cenników na oferowane usługi,
- niewłaściwe oznakowanie wyrobów przeznaczonych do sprzedaży,
- stosowanie w regulaminach i wzorcach umownych zapisów ograniczających prawa konsumentów,
- niedopełnienie określonych obowiązków przy zgłoszeniu działalności do ewidencji.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Prawo do reklamacji: co należy wiedzieć?
-
Letnie wyprzedaże - znaj swoje prawa
-
Zimowe wyprzedaże w Europie
-
Reklamacja - główny problem konsumenta
-
Wyprzedaże - porady UOKiK
-
Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź
-
Wyprzedaże. Jakie prawa konsumenta?
-
Zimowe wyprzedaże: porady UOKiK
-
Reklamacja towaru: kiedy można ją odrzucić?