eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek telekomunikacyjny w UE 2006

Rynek telekomunikacyjny w UE 2006

2007-04-06 00:10

Komisja Europejska opublikowała 12 Raport implementacyjny oceniający rozwój rynku telekomunikacyjnego w krajach członkowskich UE. Według raportu zauważalna jest tendencje do obniżania cen oraz świadczenia usług o wyższej jakości na rynku telekomunikacyjnym. W 2006 roku dochody w telefonii komórkowej wzrosły o 4,5 %, natomiast na rynku telefonii stacjonarnej nastąpił spadek dochodów (między 4,5 i 5,1 %). W 2006 roku odnotowano także szybki rozwój usług szerokopasmowych (dochody na tym roku wzrosły między 7,8 i 8,5 %, a penetracja rynku EU-25 wzrosła o 15,7%).

Przeczytaj także: Polski rynek telekomunikacyjny

„Otwarcie rynków telekomunikacyjnych na konkurencję jest bez wątpienia jednym z sukcesów UE, czego potwierdzeniem jest tendencja do obniżania opłat oraz coraz wyższa jakość usług. Mimo że uzyskano pozytywne wyniki, takie jak wzrost sektora o 2,3 % oraz 5 % dodatkowych inwestycji, nie są one jednak wystarczające, jeżeli chodzi o konkurencyjność europejską.” - stwierdziła Viviane Reding, komisarz Unii Europejskiej ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. „Dlatego też tegoroczna reforma unijnych przepisów telekomunikacyjnych musi być skoncentrowana na tych kluczowych problematycznych dziedzinach, gdzie konkurencja wciąż nie jest skuteczna. W sektorze, w którym technologia ma charakter wykraczający poza granice państw, organy regulacyjne powinny dążyć do osiągnięcia efektu skali na poziomie ogólnoeuropejskim, co leżałoby w interesie zarówno operatorów jak i konsumentów."

Sprawozdanie Komisji przedstawia w skrócie sytuację tuż przed reformą unijnych przepisów telekomunikacyjnych na europejskich rynkach telekomunikacyjnych, czyli w sektorze, którego dochody wynoszą prawie 290 miliardów EUR. Sprawozdanie obejmuje oddzielne części poświęcone sytuacji w każdym z państw członkowskich.

Najważniejsze zagadnienia poruszone w tegorocznym sprawozdaniu:

Niższe ceny i większy wybór dla konsumentów

Ceny za trzyminutowe połączenie krajowe w ramach telefonii stacjonarnej spadły z około 41,8 eurocentów w 2000 r. do 25 eurocentów obecnie. W ubiegłym roku ceny krajowych usług telefonii komórkowej spadły aż o 13,9 %.

Ponad 31,4 mln klientów telefonii komórkowej (wzrost o 6,3 mln) skorzystało z prawa, nadanego im na mocy przepisów UE, do utrzymania tego samego numeru przy zmianie abonamentu z jednego operatora na innego. Wśród państw członkowskich najwięcej klientów decyduje się na to w Hiszpanii (9,21 mln). W przypadku linii telefonii stacjonarnej w UE operatorów zmieniło w ten sposób ponad 15 mln konsumentów (w porównaniu z 7 mln w 2005 r.). W Szwecji konsumenci mają już możliwość zachowania swoich numerów przy przechodzeniu na usługi typu VoIP.

Rynki telefonii komórkowej dojrzewają

W 2006 r. dochody wzrosły o 4,5 %. W Europie w użyciu jest 478,4 mln telefonów komórkowych, co świadczy o penetracji rynku na poziomie 103 % populacji (wzrost z 95 % w 2005 r.). Najwyższy poziom penetracji występuje w Luksemburgu (171 %), we Włoszech (134 %) oraz na Litwie (133 %).

Stacjonarna telefonia głosowa: spadek dochodów operatorów

W 2006 r. spadek dochodów wyniósł między 4,5 i 5,1 %. Konkurencja nadal przyczynia się do ograniczania udziałów operatorów posiadających pozycję dominującą: obecnie należy do nich średnio 65.8 % dochodów detalicznych w UE-25.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: