Substytucja usług głosowych w Polsce i UE
2011-12-30 00:15
Przeczytaj także: UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
Substytucja odnosić się może zarówno do linii jak i wykonywanych połączeń. Pierwszy proces ma miejsce wówczas, gdy konsument rezygnuje z posiadania telefonu stacjonarnego pozostając abonentem sieci ruchomej. Bezpośrednim tego efektem jest spadek penetracji usługami w stałej lokalizacji. W drugim zaś z przytoczonych przypadków dochodzi do migracji generowanego ruchu do sieci komórkowej. Konsumenci częściej używają telefonii mobilnej do wykonywania i odbierania połączeń, także na numery stacjonarne. Przy tego rodzaju substytucji rolę zaczyna odgrywać również technologia VoIP, przede wszystkim w formie internetowych komunikatorów głosowych i w odniesieniu do połączeń międzynarodowych.Zarówno substytucja linii jak i połączeń wiąże się ze zmianami cen. Dlatego też analizie poddano zmiany w przychodach z poszczególnych usług głosowych, odzwierciedlających je poziomach wskaźników ARPU (Average Revenue Per User –średni przychód z abonenta) i APPM (Average Price Per Minute średnia cena za minutę połączenia). Dokonano również zestawienia kosztów połączeń w wybranych planach taryfowych głównych operatorów sieci ruchomych i stacjonarnych.
I. Substytucja usług głosowych na polskim rynku telekomunikacyjnym
Substytucja linii
Występowanie zjawiska substytucji głosowej uwidacznia się w zmianach liczby użytkowników, a tym samym penetracji telefonii stacjonarnej oraz komórkowej.
fot. mat. prasowe
Penetracja telefonii stacjonarnej oraz ruchomej
Penetracja telefonii stacjonarnej oraz ruchomej
Jedną z istotnych przyczyn istnienia zjawiska substytucji są zmiany w preferencjach konsumentów, dla których telefon komórkowy staje się wygodnym narzędziem komunikacji lepiej dostosowanym do ich indywidualnych potrzeb oraz stylu życia. Wśród badanych aż 96,3% wskazuje, że ma on dla nich istotne znaczenie (suma odpowiedzi „bardzo istotne” i „raczej istotne”).
fot. mat. prasowe
Znaczenie usług głosowych dla konsumentów
Znaczenie usług głosowych dla konsumentów
Posiadacze komórek są również mniej skłonni do rezygnacji z usługi jedynie 4,1% respondentów deklaruje takie plany w stosunku do 20,3% abonentów sieci stacjonarnych.
fot. mat. prasowe
Skłonność do rezygnacji z usług telefonii komórkowe
Skłonność do rezygnacji z usług telefonii komórkowe
fot. mat. prasowe
Skłonność do rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej
Skłonność do rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej
Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2011
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
Zakupy online w Polsce: konsumenci coraz bardziej ostrożni i ekologiczni
-
Niższe wynagrodzenie za lżejszą pracę? Pracownicy stawiają jasne warunki
-
Ile chemii na naszych stołach? Sprawdź, co znalazła Fundacja Pro-Test w pomidorach z supermarketów
-
Bucket list po polsku. Co Polacy chcą zrobić jeszcze w tym roku?









Prezenty pod choinkę z drugiej ręki? Polacy wciąż tradycjonalistami
