eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zagraniczne telewizje o Polsce XII 2006

Zagraniczne telewizje o Polsce XII 2006

2007-01-11 00:26

Zagraniczne telewizje o Polsce XII 2006

Tematy analizowanych przekazów w podziale na ocenę. © fot. mat. prasowe

Niewyróżniająca się rola drugoplanowa - taką recenzję mogliby wystawić Polsce widzowie zachodnich stacji telewizyjnych po obejrzeniu grudniowych doniesień o naszym kraju i jego mieszkańcach. W najnowszym raporcie IMM "Zagraniczne telewizje o Polsce" najczęściej pojawiają się materiały o szczycie Trójkąta Weimarskiego oraz - ex aequo - o sporze Rosji z Białorusią o ceny gazu i nowy spot reklamowy Polski.

Przeczytaj także: Zagraniczne telewizje o Polsce XI 2006

Grudniowy raport „Zagraniczne telewizje o Polsce” zawiera analizę 178 przekazów odnoszących się do Polski lub Polaków. Na potrzeby zestawienia IMM analizował anglojęzyczne telewizje EuroNews, CNN, BBC World, niemieckie ARD i ZDF oraz francuską TV5. Przekazy w całości poświęcone naszemu krajowi stanowiły 22 procent wszystkich monitorowanych materiałów. Wzmianki o Polsce lub Polakach pojawiły się w 19 procentach materiałów, a reklamy naszego kraju stanowiły 8 procent przekazów.

W grudniu nasz kraj nie był głównym bohaterem doniesień zagranicznych mediów - odnotowano mniejszą liczbę materiałów o Polsce niż w poprzednich miesiącach, a większość przekazów miała charakter neutralny (na 178 przekazów 5 było pozytywnych, a 10 – negatywnych). Drugi miesiąc z rzędu to nie EuroNews została liderem wśród monitowanych stacji - najwięcej emisji odnotowano w BBC World, jednakże w dużym stopniu wpłynęły na to materiały reklamowe o Polsce. Polska odgrywała w wielu materiałach rolę drugoplanową – np. w relacjach ze spotkania przywódców Trójkąta Weimarskiego czy informacjach o sporze Rosji z Białorusią w sprawie cen gazu.

Zupełnie nową kategorią materiałów są spoty reklamowe kampanii promującej Polskę w CNN i BBC World, które uplasowały się na drugiej pozycji pod względem liczby emisji wśród wszystkich grudniowych przekazów (ex aequo ze sporem Rosja-Białoruś). Reklamy, z racji charakteru płatnego przekazu, oceniane są jako neutralne, choć ich treść oczywiście przedstawia Polskę w bardzo korzystnym świetle.

Zagraniczne stacje telewizyjne dość obszernie relacjonowały szczyt Trójkąta Weimarskiego w Niemczech, w którym uczestniczyli prezydent Francji, kanclerz Niemiec oraz polski prezydent. Najszerzej przebieg spotkania opisywały media niemieckie, skupiając się jednak na rozmowach francusko-niemieckich, kwestii przystąpienia Turcji do Unii Europejskiej oraz problemu zaopatrzenia energetycznego Europy. W przekazach zaznaczano, że Polska ma bardziej łagodne stanowisko wobec Turcji niż pozostali partnerzy oraz kładzie większy nacisk na usztywnianie stanowiska wobec Rosji. „Niedopasowanie” polskiego prezydenta podkreślano również na płaszczyźnie emocjonalnej - serdeczne stosunki między kanclerz Merkel a prezydentem Chirakiem kontrastowały z chłodem polsko-niemieckich relacji. Mimo to widoczne było pewne odprężenie w stosunkach między Polską, uważaną za trudnego partnera (ein schwirieges Partner), a Niemcami. Komentatorzy zgodni byli również, że jeśli Kaczyński chce być partnerem dla Merkel i Chiraca, powinien zaprezentować się, jako "ktoś więcej niż tylko lokalny polityk".

Wszystkie anglojęzyczne i francuskojęzyczne monitorowane media dość obszernie informowały
o konflikcie Białorusi z rosyjskim Gazpromem w sprawie cen dostawy gazu. Polska w omawianych przekazach pojawiała się wzmiankowo, jako kraj, który najbardziej może ucierpieć na białorusko-rosyjskim konflikcie. Równie często na antenie BBC World oraz CNN można było obejrzeć spoty reklamowe o Polsce, przygotowane w ramach kampanii reklamowej „Wielkie umysły myślą podobnie” (Great minds thinking alike). Z reklamy widzowie mogli się dowiedzieć, że Polska to kraj spektakularnego sukcesu, który myślący ludzie wybrali na miejsce do inwestycji; kraj z dobrze wykształconą kadrą pracowniczą i dynamicznie rozwijającą się gospodarką.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: