eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zagraniczne telewizje o Polsce III 2007

Zagraniczne telewizje o Polsce III 2007

2007-04-17 00:31

Zagraniczne telewizje o Polsce III 2007

Liczba przekazów w ostatnich 3 miesiącach. © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Z najnowszego raportu "Zagraniczne telewizje o Polsce" Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w marcu zagraniczne stacje telewizyjne mówiły o Polsce ponad dwukrotnie częściej niż w lutym. W analizowanych materiałach widać wyraźny rozdźwięk pomiędzy pozytywnymi informacjami o Polakach, a negatywnymi przekazami na temat polskich władz i niektórych aspektów życia społecznego.

Przeczytaj także: Zagraniczne telewizje o Polsce II 2007

Na potrzeby zestawienia IMM analizował anglojęzyczne telewizje EuroNews, CNN, BBC World, niemieckie ARD
i ZDF oraz francuskie France24 i TV5. W marcu stacje te wyemitowały 262 przekazy odnoszące się do Polski lub Polaków, co daje dwa razy lepszy wynik niż w lutym. Zdecydowana większość materiałów (215) miała neutralny wpływ na wizerunek Polski. Niestety liczba przekazów kształtujących negatywny wizerunek Polski w oczach widzów tych stacji była wyższa (29) niż liczba przekazów pozytywnych (18). Stacja CNN dziewięciokrotnie wyemitowała reklamę Surprise Yourself in Poland (3% całości przekazów).W kontekście negatywnym mówiły o naszym kraju głównie France24 i EuroNews. W marcu najwięcej materiałów, w których mówiono o Polsce, wyemitowały niemieckie ZDF (26%) i ARD (23%).

fot. mat. prasowe

Liczba przekazów w ostatnich 3 miesiącach.

Liczba przekazów w ostatnich 3 miesiącach.

Tematem, który zdominował przekazy w zeszłym miesiącu, była wizyta kanclerz Angeli Merkel w Polsce. Analiza przekazów na ten temat pokazuje duży dysonans między stosunkami międzyludzkimi a oficjalnymi stosunkami międzypaństwowymi. Najszerzej o wizycie informowały niemieckie stacje, ale wspomniały o niej także EuroNews i France24. W sumie tematowi poświęconych jest 45 materiałów. Niemieckie stacje zwracały uwagę na półprywatną formę wizyty, która miała służyć pogłębieniu relacji i budowie zaufania. Zauważono pozytywne reakcje polskiego premiera, który po rozmowie z kanclerz odniósł wrażenie, że idziemy naprzód, oraz prezydenta, który jest przekonany, że znajdą wspólne rozwiązania.

Tematem numer dwa dla zagranicznych stacji była kwestia budowy elementów tarczy antyrakietowej w Polsce. Spośród monitorowanych stacji jedynie BBC World nie wyemitowała żadnego przekazu na ten temat. W tym kontekście najczęściej informowano o stanowisku władz niemieckich, które uważają, że projekt obrony przeciwrakietowej powinien być tworzony pod auspicjami NATO. Stacje niemieckie i francuskie podkreślały, że polskie społeczeństwo jest w większości przeciwne projektowi. Publiczne telewizje naszych zachodnich sąsiadów bardzo szeroko informowały o stanie stosunków polsko-niemieckich. Duża liczba materiałów dotyczących tej kwestii została zainspirowana polsko-niemieckim spotkaniem na szczycie. Charakterystyczną cechą tych przekazów było pokazanie różnic pomiędzy relacjami politycznymi (niezbyt dobre), a stosunkami międzyludzkimi (pozytywne). ARD i ZDF szukając przyczyn ochłodzenia stosunków międzypaństwowych, opisywały negatywne zjawiska po obu stronach, jednak zdecydowanie więcej kontrowersyjnych zachowań dotyczyło polskich polityków.

Kwestia aborcji i lustracji, które wzbudzały w ostatnim czasie wiele kontrowersji w Polsce, zostały również zauważone przez zagranicznych nadawców. Temat planów zastrzeżenia prawa antyaborcyjnego w Polsce nie został podjęty jedynie przez CNN i TV5. Natomiast BBC World i CNN nie wyemitowały informacji poświęconych zmianie ustawy lustracyjnej. W przypadku obydwu tematów odnotowano materiały negatywnie wpływające na wizerunek Polski.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: