Rekompensaty dla klientów i zmiany na Booking.com po decyzji UOKiK
2025-08-12 13:32
![Rekompensaty dla klientów i zmiany na Booking.com po decyzji UOKiK [© wygenerowane przez AI] Rekompensaty dla klientów i zmiany na Booking.com po decyzji UOKiK](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Booking-com/Rekompensaty-dla-klientow-i-zmiany-na-Booking-com-po-decyzji-UOKiK-268204-200x133crop.png) 
Rekompensaty dla klientów i zmiany na Booking.com po decyzji UOKiK © wygenerowane przez AI
Przeczytaj także: Omnibus. Czy można publikować tylko pozytywne opinie klientów?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie zmiany w oznaczaniu ofert wprowadzi Booking.com po decyzji UOKiK.
- Dlaczego przejrzystość informacji o statusie wynajmującego jest ważna dla konsumentów.
- Kto może otrzymać rekompensatę od Booking.com i jakie będą jej formy.
- Jak decyzja wpisuje się w działania UOKiK dotyczące dyrektywy Omnibus w e-commerce.
Dlaczego interweniował UOKiK?
Booking.com to jedna z najpopularniejszych platform do rezerwacji noclegów. W ramach monitoringu wprowadzenia przepisów tzw. dyrektywy Omnibus, UOKiK sprawdził, w jaki sposób serwis informuje o statusie wynajmujących. Okazało się, że konsumenci nie zawsze mieli jasność, czy rezerwują nocleg od firmy czy od osoby prywatnej, a co za tym idzie platforma nieprawidłowo informowała o tym, że zmienia się zakres ochrony prawnej kupującego. Nieczytelny był też podział obowiązków między Booking.com a dostawcami usług, co w przypadku np. składania reklamacji miało kluczowe znaczenie dla konsumentów rezerwujących noclegi.
W efekcie konsumenci mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy, że nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego. Nie wiedzieli również, kto jest odpowiedzialny za wykonanie usługi zakwaterowania – Booking.com czy podmiot oferujący nocleg. Informacje te były rozproszone, niejednoznaczne lub dostępne dopiero po kliknięciu w dodatkowe linki i regulaminy – co utrudniało świadome podejmowanie decyzji.
– Konsumenci muszą wiedzieć, za co odpowiada platforma, a za co podmiot wystawiający ofertę – podkreśla Urząd.
Jakie zmiany wprowadzi Booking.com?
Decyzja Prezesa UOKiK ma charakter zobowiązujący. Spółka zadeklarowała modyfikacje w sposobie prezentacji ofert, tak aby informacja o statusie sprzedawcy była wyraźna i łatwo dostępna. Dzięki temu użytkownicy będą mogli od razu ocenić, jakie prawa im przysługują, np. w zakresie reklamacji czy odstąpienia od umowy.
Rekompensaty dla uprawnionych klientów
Oprócz wprowadzenia zmian Booking.com przyzna rekompensaty osobom, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji. Zmiany mają być wprowadzone w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.
Formy rekompensaty zależą od poziomu w programie lojalnościowym platformy:
- Poziom 1 i 2 – awans o jeden stopień, co może zwiększyć wysokość zniżek w niektórych obiektach.
- Poziom 3 – jednorazowy bonus w wysokości 40 zł do wykorzystania na kolejne rezerwacje.
Zasady przyznania rekompensaty dotyczą zarówno obecnych, jak i byłych klientów. Aby z niej skorzystać, należy złożyć reklamację, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK i wskazać, której kwestii dotyczy.
Nie tylko Booking.com
Sprawa Booking.com to tylko jeden z przykładów działań UOKiK w zakresie egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus. Urząd prowadził i prowadzi podobne postępowania wobec innych platform internetowych, aby zapewnić konsumentom pełną i rzetelną informację o sprzedawcach. Celem jest zwiększenie przejrzystości w e-handlu i ochrona kupujących – niezależnie od tego, czy dokonują zakupów towarów, usług czy rezerwacji noclegów.
![Jakie sankcje za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus? [© ijeab na Freepik] Jakie sankcje za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Omnibus/Jakie-sankcje-za-nieprzestrzeganie-dyrektywy-Omnibus-261363-150x100crop.jpg) Jakie sankcje za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus?
Jakie sankcje za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus?
oprac. : Beata Szkodzin / 					eGospodarka.pl				
 
						
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)





![UOKiK: podsumowanie działań w 2023 roku [© gdx - Fotolia.com] UOKiK: podsumowanie działań w 2023 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/UOKiK/UOKiK-podsumowanie-dzialan-w-2023-roku-258960-150x100crop.jpg) 
![7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday [© niroworld - Fotolia.com] 7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Black-Friday/7-porad-jak-nie-wpasc-w-zakupowe-pulapki-w-Black-Friday-256285-150x100crop.jpg) 
![Black Friday z Dyrektywą Omnibus - koniec windowania cen [© niroworld - Fotolia] Black Friday z Dyrektywą Omnibus - koniec windowania cen](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Black-Friday/Black-Friday-z-Dyrektywa-Omnibus-koniec-windowania-cen-256220-150x100crop.jpg) 
![Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena [© pixabay.com] Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Black-Friday/Black-Friday-tak-musi-byc-zaprezentowana-cena-256191-150x100crop.jpg) 
![Allegro: 210 mln zł kary za nieuczciwą konkurencję i naruszenie interesu konsumentów [© Natalia Merzlyakova - Fotolia.com] Allegro: 210 mln zł kary za nieuczciwą konkurencję i naruszenie interesu konsumentów](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/naruszenie-zbiorowych-interesow-konsumentow/Allegro-210-mln-zl-kary-za-nieuczciwa-konkurencje-i-naruszenie-interesu-konsumentow-249878-150x100crop.jpg) 
![OLX z zarzutami Prezesa UOKiK [© jamdesign - Fotolia.com] OLX z zarzutami Prezesa UOKiK](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/OLX/OLX-z-zarzutami-Prezesa-UOKiK-247929-150x100crop.jpg) 
![Omnibus, czyli koniec z fake reviews [© pixabay.com] Omnibus, czyli koniec z fake reviews](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Omnibus/Omnibus-czyli-koniec-z-fake-reviews-246590-150x100crop.jpg) 
![Prawo konsumenckie - jakie zmiany nas czekają? [© pixabay.com] Prawo konsumenckie - jakie zmiany nas czekają?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawo-konsumenckie/Prawo-konsumenckie-jakie-zmiany-nas-czekaja-246481-150x100crop.jpg) 
![Dyrektywa Omnibus weszła w życie. Jakie obowiązują teraz zasady? [© BillionPhotos.com - Fotolia.com] Dyrektywa Omnibus weszła w życie. Jakie obowiązują teraz zasady?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Omnibus/Dyrektywa-Omnibus-weszla-w-zycie-Jakie-obowiazuja-teraz-zasady-246416-150x100crop.jpg) 
![Firmy lawinowo tracą hasła pracowników. Dlaczego dochodzi do wycieków danych i jak im zapobiegać? [© wygenerowane przez AI] Firmy lawinowo tracą hasła pracowników. Dlaczego dochodzi do wycieków danych i jak im zapobiegać?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wykradanie-hasel/Firmy-lawinowo-traca-hasla-pracownikow-Dlaczego-dochodzi-do-wyciekow-danych-i-jak-im-zapobiegac-268173-150x100crop.png) 
![Workation a cyberbezpieczeństwo - jak chronić firmowe dane przed cyberatakami [© wygenerowane przez AI] Workation a cyberbezpieczeństwo - jak chronić firmowe dane przed cyberatakami](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/workation/Workation-a-cyberbezpieczenstwo-jak-chronic-firmowe-dane-przed-cyberatakami-268232-150x100crop.png) 
 
![Dług infrastrukturalny AI – nowe wyzwanie dla cyfrowej transformacji [© pixabay - wygenerowane przez AI] Dług infrastrukturalny AI – nowe wyzwanie dla cyfrowej transformacji](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nowe-technologie/Dlug-infrastrukturalny-AI-nowe-wyzwanie-dla-cyfrowej-transformacji-269392-150x100crop.jpg) 
![Oszczędności Polaków: co łączy pokolenie Zet i Silver w zarządzaniu finansami? [© wygenerowane przez AI] Oszczędności Polaków: co łączy pokolenie Zet i Silver w zarządzaniu finansami?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/oszczedzanie-pieniedzy/Oszczednosci-Polakow-co-laczy-pokolenie-Zet-i-Silver-w-zarzadzaniu-finansami-269385-150x100crop.jpg) 
 
![5 błędów, które mogą pogrążyć twój artykuł natywny [© DDRockstar - Fotolia.com] 5 błędów, które mogą pogrążyć twój artykuł natywny](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/artykul-natywny/5-bledow-ktore-moga-pograzyc-twoj-artykul-natywny-229455-150x100crop.jpg) 
![Ranking kredytów i pożyczek konsolidacyjnych [© Africa Studio - Fotolia.com] Ranking kredytów i pożyczek konsolidacyjnych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/kredyt-konsolidacyjny/Ranking-kredytow-i-pozyczek-konsolidacyjnych-203373-150x100crop.jpg) 
![Skuteczny artykuł sponsorowany - jak napisać i gdzie publikować? [© Tierney - Fotolia.com] Skuteczny artykuł sponsorowany - jak napisać i gdzie publikować?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/artykul-sponsorowany/Skuteczny-artykul-sponsorowany-jak-napisac-i-gdzie-publikowac-216067-150x100crop.jpg) 
![Ulga B+R 2024/2025. Kto może skorzystać? [© Freepik] Ulga B+R 2024/2025. Kto może skorzystać?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ulga-B-R/Ulga-B-R-2024-2025-Kto-moze-skorzystac-265197-150x100crop.jpg) 
 Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei 

 
 
 
![Milion na koncie? Wystarczyło inwestować po około 2 tysiące miesięcznie [© wygenerowane przez AI] Milion na koncie? Wystarczyło inwestować po około 2 tysiące miesięcznie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/oszczedzanie-pieniedzy/Milion-na-koncie-Wystarczylo-inwestowac-po-okolo-2-tysiace-miesiecznie-269397-150x100crop.jpg) 
![Wynajem mieszkania w Warszawie pochłania 44% pensji. Zobacz, jak wypadamy na tle Europy [© pixabay] Wynajem mieszkania w Warszawie pochłania 44% pensji. Zobacz, jak wypadamy na tle Europy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-najmu/Wynajem-mieszkania-w-Warszawie-pochlania-44-pensji-Zobacz-jak-wypadamy-na-tle-Europy-269391-150x100crop.jpg) 
![Lot z niespodzianką - jak overbooking zmienia podróż i jakie prawa mają pasażerowie? [© wygenerowane przez AI] Lot z niespodzianką - jak overbooking zmienia podróż i jakie prawa mają pasażerowie?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazera/Lot-z-niespodzianka-jak-overbooking-zmienia-podroz-i-jakie-prawa-maja-pasazerowie-269384-150x100crop.jpg) 
![Lider z sercem: empatia i zaufanie jako klucz do sukcesu zespołu [© wygenerowane przez AI] Lider z sercem: empatia i zaufanie jako klucz do sukcesu zespołu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/lider/Lider-z-sercem-empatia-i-zaufanie-jako-klucz-do-sukcesu-zespolu-269133-150x100crop.png) 
![Bańka AI za 5 bilionów dolarów: Kiedy inwestorzy powiedzą: sprawdzam? [© wygenerowane przez AI] Bańka AI za 5 bilionów dolarów: Kiedy inwestorzy powiedzą: sprawdzam?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/AI/Banka-AI-za-5-bilionow-dolarow-Kiedy-inwestorzy-powiedza-sprawdzam-269382-150x100crop.png) 
 


