eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Poczta Polska wg Polaków

Poczta Polska wg Polaków

2006-10-29 00:21

Poczta Polska wg Polaków

Jak ocenia Pan/Pani cenę znaczków? N=1005 wśród mieszkańców Polski w wieku 15+ © fot. mat. prasowe

Według badań przeprowadzonych przez TNS OBOP, aż 73% Polaków wysyła korespondencję za pośrednictwem Poczty Polskiej i częściej robią to kobiety (81%) niż mężczyźni (65%). Jednocześnie 45% Polaków uważa, że ceny znaczków pocztowych są zbyt wysokie.

Przeczytaj także: Poczta Polska: jakość usług w 2005

Mimo rosnącego znaczenia poczty internetowej okazuje się, że nie spada zainteresowanie pocztą tradycyjną. Polacy nadal wysyłają kartki i piszą listy. Aż 93% osób w wieku 40-49 lat w ubiegłym roku odwiedziło pocztę. Niskie zainteresowanie zanotowano w grupie młodzieży w wieku 15-18 lat (64%). 84% badanych z wykształceniem wyższym używa tradycyjnej poczty przy wysyłaniu listów czy kartek, podczas gdy w grupie z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym jest to 62%. Znacznie częściej z usług nadawania korespondencji korzystali kierownicy i specjaliści (86%).

Tak wysoki procent klientów Poczta Polska ma szansę utrzymać do 2009 r. Zgodnie z art. 46 ma ona obowiązek świadczenia powszechnych usług pocztowych, a „obszarem zastrzeżonym” do 2009 roku dla tego podmiotu nazwano m.in. doręczanie korespondencji o wadze do 50 g.

Obniżki cen znaczków chcieliby emeryci i renciści (55%). Osoby po 60-tce (54%) oraz mieszkańcy Wielkopolski (56%) i Dolnego Śląska (56%) znacznie częściej niż pozostali podkreślają, że znaczki są za drogie.
43% jest zdania, że ceny znaczków są na odpowiednim poziomie. Taką opinię wyraziło 42% kobiet i 45% mężczyzn. Aż 10% wśród badanych nie miało zdania. To może być wynikiem braku świadomości wśród społeczeństwa, ile naprawdę wart jest nasz list.

fot. mat. prasowe

Jak ocenia Pan/Pani cenę znaczków? N=1005 wśród mieszkańców Polski w wieku 15+

Jak ocenia Pan/Pani cenę znaczków? N=1005 wśród mieszkańców Polski w wieku 15+

Od 1 stycznia 2006 r. nastąpiła częściowa liberalizacja rynku usług pocztowych. Poza obszarem zastrzeżonym dla Poczty Polskiej znalazły się przesyłki ważące od 50 do 350 g. Jednak większość realizowanych przesyłek to listy do 50 g, na które Poczta Polska do 2009 r. nadal będzie miała monopol. Tym częściowo uwolnionym obszarem mogą być w szczególności zainteresowani operatorzy lokalni, którzy zechcą przejąć od Poczty Polskiej rynek usług dla administracji publicznej, przedsiębiorstw oraz innych nadawców masowych.

Dla klienta większa konkurencja oznacza poprawę jakości. Będzie on też mógł liczyć na coraz szerszą ofertę, za którą zapłaci mniej.

Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez TNS OBOP metodą wywiadu face-to-face w okresie 3.08.06 –7.08.06 r. na próbie 1005 mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej.

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: