eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy wierzą w promocje

Polacy wierzą w promocje

2022-09-27 13:35

Polacy wierzą w promocje

Polacy wierzą w promocje © pixabay.com

Polacy w odpowiedzi na wysoką inflację i rosnące stopy procentowe, postanowili zacisnąć pasa. Szukają okazyjnych cen i wierzą w promocje, a jednocześnie coraz rzadziej kupują na zapas - wynika z najnowszego raportu Monitor Promocji 2022 ARC Rynek i Opinia.

Przeczytaj także: Jak inflacja zmienia decyzje zakupowe Polaków?

Z badania wynika, że co czwarty Polak bardziej wierzy promocjom. Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem promocji jest od lat obniżka ceny – obecnie z tego typu promocji korzysta ponad 2/3 konsumentów (67%). Jednocześnie od 2018 roku zauważalna jest tendencja spadkowa korzystania z promocji „rozdawanie bądź dołączanie do innych produktów próbek” (z 43% w 2018 na 25% w 2022 r), degustacji produktów (z 43% w 2018 na 28% w 2022 r) oraz testowania produktów lub usług (z 26% w 2017 na 13% w 2022 r).

Wyraźnie widać, że badani starają się robić bardziej rozsądne i przemyślane zakupy oraz częściej korzystają z obniżek cen w porównaniu do lat poprzednich. Patrząc na wyniki badania z poprzednich lat systematycznie spada odsetek osób deklarujących, że zwiększyli konsumpcję. W ciągu ostatniego roku wyraźnie spadł odsetek osób, które kupowały produkty, których nie potrzebowały (15% versus 21% w 2021 roku) Polacy rzadziej też robią zakupy na zapas (38% versus 48% w 2021 roku).

fot. pixabay.com

Polacy wierzą w promocje

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów.


W porównaniu z rokiem 2021 zmalał (z 39% w 2021 do 33% w 2022) odsetek osób deklarujących pozytywne doświadczenia związane z udziałem w promocjach lub konkursach promocyjnych. Z drugiej strony niższy również jest odsetek osób, które mają negatywne doświadczenia z promocjami (28% w 2021 w porównaniu z 22% w 2022).

Warto podkreślić, że na stosunek Polaków do promocji ma w dużym stopniu inflacja. Aż 25% osób przyznało, że ma teraz większe zaufanie do akcji promocyjnych.
Obecna sytuacja na rynku – wysoka inflacja, rosnące stopy procentowe i ceny choćby energii powodują, że Polacy coraz bardziej zaciskają pasa i starają się oszczędzać. Widać to w takich w ostrożniejszym i bardziej przemyślanym podejściu do wydawania pieniędzy oraz większym zaufaniu do promocji i większym zainteresowaniu nimi. Z naszego badania wynika, że respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów. Badani podkreślali, że przed inflacją ich zakupy były dużo bardziej spontaniczne i impulsywne. Teraz dużo częściej zastanawiają się, czy dany produkt jest im rzeczywiście potrzebny. Co więcej, niektórzy przyznają, że rezygnują z produktów, które uznają za „luksusowe”, takie jak np. lody, ciasta, słodycze. Te wyniki są bardzo istotną wskazówką dla marek, jak kształtować swoją politykę promocyjną w tym trudnym dla konsumentów czasie. – komentuje Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Monitor Promocji 2022 to badanie zrealizowane metodą ilościową i jakościową. Badanie ilościowe przeprowadzono techniką CAWI na panelu internetowym epanel.pl, na reprezentatywnej próbie pełnoletnich mieszkańców miast (próba nie obejmowała wsi), którzy przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali z promocji. Próba N=1014. W ramach badania jakościowego przeprowadzono 2 wywiady FGI online, liczba uczestników w każdej grupie: N=5; długość każdego wywiadu: 90 min. Badania zostały zrealizowane w sierpniu 2022.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: