eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wielkanoc 2022 w cieniu inflacji

Wielkanoc 2022 w cieniu inflacji

2022-04-06 13:07

Wielkanoc 2022 w cieniu inflacji

Ile wydamy na Wielkanoc 2022? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Za nieco ponad tydzień Wielkanoc. To już ostatni dzwonek na przygotowania. Na tegorocznych świętach cieniem kładzie się wojna w Ukrainie i inflacja. Czy będą mieć wpływ na nasze wydatki i plany? Oto wyniki tegorocznego PAYBACK Opinion Poll.

Przeczytaj także: Wielkanoc 2021 - gorsza czy lepsza niż poprzednia?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Gdzie zrobimy zakupy na wielkanocny stół?
  • Ile planujemy wydać na zakupy wielkanocne w tym roku?
  • Jak spędzimy Wielkanoc 2022?


Gdzie zrobimy zakupy na wielkanocny stół?


Z badania PAYBACK Opinion Poll wynika, że wielkanocne zakupy zrobimy głównie w super- lub hipermarketach - deklaruje tak 68% badanych. 60% Polaków na zakupy uda się do dyskontów, a 20% na targ lub bazar. Produkty na wielkanocny stół będziemy kupować także przez internet, w sklepach osiedlowych lub delikatesach - odpowiednio 7, 6 i 5% ankietowanych.

Z zakupami czekamy do ostatniej chwili. Z badania PAYBACK Opinion Poll wynika, że 54% respondentów zrobi je kilka dni przed świątecznym weekendem. 30% Polaków kupi potrzebne produkty tydzień przed świętami.

fot. mat. prasowe

Gdzie planujemy zrobić zakupy spożywcze na wielkanocny stół?

Większość ankietowanych (68%) swoje koszyki zapełnia w super- lub hipermarketach.


Wśród najczęściej wybieranej motywacji zakupowej wpływającej na wybór konkretnego sklepu, jest oczywiście cena oferowanych produktów, która jest kluczowa dla 64% ankietowanych. Ponad połowa konsumentów (52%) ceni sobie wygodę i dostępność produktów w jednym miejscu, niewiele mniej, bo 48%, zwraca uwagę na jakość asortymentu, a 37% wybiera sklepy znajdujące się blisko domu.

Wielkanoc w cieniu inflacji


Zdecydowana większość konsumentów (68%) przeznaczy na wielkanocne zakupy spożywcze w tym roku pomiędzy 101 a 500 zł. Świąteczne wydatki sfinansujemy przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, co zadeklarowało 88% ankietowanych. Kartą kredytową zapłaci tylko co dziesiąty z nas, po środki z programu 500+ sięgnie 4% respondentów, a o kredyt, pożyczkę lub pieniądze od rodziny poprosi zaledwie 2% konsumentów.

fot. mat. prasowe

Jaki budżet planujemy przeznaczyć na tegoroczne zakupy wielkanocne?

Zdecydowana większość konsumentów (68%) przeznaczy na wielkanocne zakupy spożywcze w tym roku pomiędzy 101 a 500 zł.


Sporym wyzwaniem podczas kompletowania wielkanocnych koszyków spożywczych może być w tym roku inflacja. Prawie 60% respondentów naszego badania przyznało, że rosnące ceny prawdopodobnie przełożą się w ich przypadku na mniejsze zakupy. To dwukrotnie wyższy odsetek, jeśli spojrzymy na tę grupę ankietowanych, która zamierza kupić tyle produktów, co zwykle. Co ciekawe, zwłaszcza w świetle wysokiej inflacji, tylko co trzeci konsument planuje wielkanocny budżet z wyprzedzeniem i wyznacza sobie konkretną kwotę, którą wyda na zakupy - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

Z pomocą dla naszych portfeli mogą jednak przyjść rozmaite promocje, a z tych korzysta duża grupa konsumentów – 46% z nich często, a 38% zawsze. Najciekawszych wielkanocnych ofert zwykle szukamy w gazetkach promocyjnych (52% ankietowanych), w aplikacjach mobilnych sklepów (14%) lub na ich stronach internetowych (11%).

Gdzie spędzimy Wielkanoc 2022?


Nadchodzącą Wielkanoc większość z nas spędzi w domowym zaciszu, które wybierze 59% respondentów. Częściowo we własnym domu lub u rodziny czy znajomych, albo po prostu u rodziny ten czas będzie celebrować odpowiednio 18 i 17% ankietowanych. Święta najchętniej poświęcimy biesiadowaniu i spotkaniom z bliskimi, co planuje 46% osób biorących udział w PAYBACK Opinion Poll. Dla 21% z nas będzie to doskonała okazja do odpoczynku i na przykład nadrobienia filmowych czy książkowych pozycji. Z kolei 16% już teraz chce spędzić tych kilka dni aktywnie, między innymi na spacerach, do czego (miejmy nadzieję) zachęci nas kwietniowa aura.

fot. mat. prasowe

Jak zamierzamy spędzić tegoroczne święta wielkanocne?

Wielkanoc w domu spędzi 59% respondentów.


Co ciekawe, w temacie tradycji wielkanocnego zajączka, czyli wręczania bliskim upominków, zdania są podzielone – 52% respondentów nie ma takiego zwyczaju, w przeciwieństwie do 48% ankietowanych, którzy kupują z tej okazji prezenty. Zazwyczaj są to słodycze (38%), gry i zabawki (16%) lub gotówka, którą wręcza co dziesiąty badany. Wielkanocne upominki dajemy przede wszystkim najmłodszym, co zadeklarowało 44% osób biorących w badaniu PAYBACK.

Pomoc dla obywateli Ukrainy


Ostatnie tygodnie dla zdecydowanej większości polskiego społeczeństwa upłynęły jako czas mobilizacji i niesienia pomocy uchodźcom z pogrążonej wojną Ukrainy. Potwierdza to badanie PAYBACK, w którym 65% respondentów zadeklarowało, że angażowało się (lub angażuje nadal) w działania pomocowe na rzecz naszych wschodnich sąsiadów. Zwykle pomagamy biorąc udział w zbiórkach jedzenia, odzieży i środków higieny (42%), przekazując wsparcie finansowe (31%) lub w formie wolontariatu (6%).

fot. mat. prasowe

W jakiego typu działania pomocowe na rzecz Ukrainy się angażujemy?

Zwykle pomagamy biorąc udział w zbiórkach jedzenia, odzieży i środków higieny (42%), przekazując wsparcie finansowe (31%) lub w formie wolontariatu (6%).


Gotowość polskiego społeczeństwa do niesienia pomocy potwierdziła uruchomiona dla uczestników naszego Programu możliwość wymiany punktów PAYBACK na vouchery o różnych nominałach. Zebrane w ten sposób środki są przeznaczane na zbiórkę organizowaną przez Polską Akcję Humanitarną w ramach akcji „SOS Ukraina”. To działanie spotkało się to z dużym odzewem ze strony użytkowników, którzy do tej pory przekazali w punkach równowartość ponad 190 tys. zł na pomoc ukraińskim obywatelom - podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska.

PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-24 marca 2022 r. metodą ankiety online na grupie 823 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: