eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy konsumenci zmęczeni zdalnymi kanałami komunikacji?

Polscy konsumenci zmęczeni zdalnymi kanałami komunikacji?

2021-02-18 09:03

Polscy konsumenci zmęczeni zdalnymi kanałami komunikacji?

Bankowość online najpopularniejszym kanałem zdalnym © tashka2000 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Polscy konsumenci niewątpliwie doceniają możliwości, jakie daje im cyfrowa komunikacja. Świetnym tego przykładem może być chociażby tempo, w którym adaptujemy rozwiązania bankowości elektronicznej, czy pracę w systemie home office. Jak jednak dowodzą badania przeprowadzone przez EY Polska i Billennium, cyfrowe metody komunikacji nie muszą sprawdzać się na każdej płaszczyźnie. W jakich przypadkach polscy konsumenci preferują kontakt oko w oko ze sprzedawcą?

Przeczytaj także: 3 konkurencje bankowej rywalizacji w Customer Experience

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • W których dziedzinach polscy konsumenci są przygotowani na zastąpienie bezpośredniego kontaktu kontaktem zdalnym
  • Z których kanałów zdalnych korzystaliśmy ostatnio najczęściej?
  • W jakich kategoriach triumfy święci kanał video?


Dane zebrane na potrzeby badania wyraźnie wskazują, że na jednych płaszczyznach polscy konsumenci chętniej adaptują zdalne kanały komunikacji, a na innych podchodzą do nich z mniejszą otwartością.

I tak np. w najmniejszym stopniu odpowiada nam możliwość zdalnego zakupu samochodu. Tylko 15% polskich konsumentów byłoby gotowych zastąpić bezpośredni kontakt – komunikacją cyfrową. Co ciekawe, taka zamiana byłaby łatwiejsza, jeśli dotyczyłaby konsultacji lekarskich (tu gotowość deklaruje 23% badanych), edukacji (25% badanych).

fot. mat. prasowe

W których dziedzinach wyobrażasz sobie zastąpienie bezpośredniego kontaktu kontaktem zdalnym

Przy zakupie samochodu preferujemy kontakt z "żywym" sprzedawcą.

Bezpośredniego kontaktu najmniej potrzebujemy przy wykonywaniu operacji bankowych – 63% badanych jest gotowych zastąpić bezpośredni kontakt na rzecz zdalnych interakcji, 51% w ten sposób mogłoby załatwiać sprawy urzędowe.
2020 rok nie rozpoczął ery online. Jak wynika z naszego badania, tylko połowa Polaków w 2020 korzystała częściej z kanałów cyfrowych. Druga połowa nie zwiększyła tego wykorzystania. Miniony rok zapoczątkował natomiast czasy omnichannel w pełnym rozumieniu tego słowa, czyli usługi obejmującej przecinające się ze sobą kanały komunikacji - w tym punkty stacjonarne oraz e-commerce. Czy polscy konsumenci mogą się wkrótce odwrócić od kanałów offline? Nie do końca. Jak widać, nie wszyscy użytkownicy przeniosą się do kanałów cyfrowych i nadal preferowanym przez wielu użytkowników sposobem obsługi będą kanały fizyczne, zwłaszcza w kwestiach wymagających konsultacji. Natomiast z całą pewnością zwiększy się, wymuszona bieżącymi okolicznościami związanymi z pandemią, cyrkulacja pomiędzy kanałami komunikacji, stąd dla naszych klientów kluczowe jest teraz omnikanałowe doświadczenie klienta - mówi Wojciech Soleniec, Partner z EY Technology Consulting.

Biorąc pod uwagę rodzaje zdalnych kanałów komunikacji, w ostatnim roku polscy konsumenci najczęściej korzystali z portali obsługi klienta, np. bankowości elektronicznej, ubezpieczyciela czy operatora sieci komórkowej (59%). Niemal równie często, by załatwić niezbędne sprawy łączyliśmy się z infolinią (54%). Zdecydowanie najmniej popularną formą kontaktu były w ostatnich 12 miesiącach video rozmowy, z których skorzystało jedynie 13% ankietowanych.

fot. mat. prasowe

Z których z wymienionych kanałów zdalnych korzystałeś w ciągu ostatnich 12 m-cy?

Zdecydowanie najpopularniejsza jest bankowość internetowa.


Pojawienie się koronawirusa przyspieszyło adaptację kanału video w obsłudze klienta. Znaczenie tak zwanego mirror world, będącego cyfrowym odzwierciedleniem świata realnego, jest obecnie coraz bardziej doceniane w sektorze usług oraz retail, choć jeszcze nie doceniają go w pełni klienci nieprzyzwyczajeni do tej formy kontaktu. Jak wynika z naszego badania, dla ponad połowy użytkowników pierwsze doświadczenie z kanałem video jako narzędziem komunikacji nastąpiło wraz z pandemią. Największą popularnością cieszył się on przy internetowych zakupach, edukacji, kontaktach z bankiem. Znacznie mniejszą grupę stanowili ci, którzy za pośrednictwem video rozmawiali z firmami telekomunikacyjnymi, dostawcami gazu lub prądu oraz innymi usługodawcami – mówi Michał Halagiera, Chief Solution Officer z Inperly w Billennium.

O badaniu „Jak w warunkach nowej rzeczywistości Polacy korzystają z kanałów cyfrowych?”
Badanie zostało zrealizowane na przełomie września i października 2020 roku na reprezentatywnej grupie 530 respondentów (z zachowaniem referencyjnych rozkładów w kategoriach płeć, wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania). Dodatkowo zrealizowano badanie specjalne na podgrupie 283 osób korzystających z kanału video do kontaktów z firmami oraz instytucjami. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów CAWI – ankieta online, wspartych wywiadami CATI - ankieta telefoniczna.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: