eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polska w oczach Ukraińców. Mamy sporo do poprawy

Polska w oczach Ukraińców. Mamy sporo do poprawy

2020-01-28 13:13

Polska w oczach Ukraińców. Mamy sporo do poprawy

Polska musi poprawić swój wizerunek na Ukrainie © Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wprawdzie, jak przyznają sami Ukraińcy, wizerunek Polski w ich ojczyźnie jest dobry, to jednak nie oznacza to, że powinniśmy osiąść na laurach i nie robić już kompletnie nic w celu jego poprawy. Przeciwnie - 3 na 4 respondentów z Ukrainy przyznaje bowiem, że nad obrazem naszego kraju, jako interesującego kierunku emigracji zarobkowej, należy jeszcze popracować - wynika z opracowanego przez Personnel Service "Barometru Imigracji Zarobkowej – II półrocze 2019".

Przeczytaj także: Pracownicy z Ukrainy pojadą na Zachód?

Ukraińcy widzą wizerunkowe niedociągnięcia


Doniesienia „Barometru Imigracji Zarobkowej – II półrocze 2019” mogą napawać optymizmem - zdaniem 2/3 pracowników z Ukrainy wizerunek naszego kraju w ich ojczyźnie jest dobry. O neutralnym podejściu mówi niespełna 24% badanych, a o zdecydowanie negatywnym obrazie - tylko nieco ponad 2%. Z jednej strony okazuje się zatem, że absolutnie nie mamy powodów do wstydu, z drugiej jednak znakomita większość respondentów (3/4) podkreśla, iż powinniśmy dołożyć starań, aby poprawić wizerunkowe niedociągnięcia. Jak pisze Personnel Service, tak wysoki odsetek tego rodzaju wskazań należy traktować jako impuls do stworzenia strategii budowania pozytywnego obrazu Polski na Ukrainie.

W tym momencie ton komunikacji często wyznaczają przekazy medialne skupiające się na negatywnych historiach czy trudnościach pracowników z Ukrainy w Polsce. Brakuje natomiast systematycznych działań mających na celu podkreślanie synergii czy korzyści wynikających ze współpracy Polski i Ukrainy.
- Ukraińcy chcą pracować w Polsce, bo mogą u nas lepiej zarobić i łatwo się porozumieć. To kluczowe atuty, istotne dla większości imigrantów zarobkowych, ale jako kraj mamy tych atutów dużo więcej. Jest u nas bezpiecznie, sytuacja społeczno-gospodarcza jest stabilna, a miejsc pracy nadal tworzy się całkiem sporo. Do tego wysoki poziom życia zachęca do osiedlania się na dłużej. Jednak o tych zaletach Polski mówi się niewiele, co jest błędem zwłaszcza z punktu widzenia rosnącej konkurencji o pracowników z Ukrainy na arenie międzynarodowej. Dobrze prowadzona komunikacja wizerunkowa mogłaby przyciągnąć do nas wartościowych pracowników – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Personnel Service.

fot. mat. prasowe

Jaki jest według ciebie wizerunek Polski na Ukrainie?

Zdecydowana większość Ukraińców uważa, że wizerunek Polski w ich kraju jest dobry lub bardzo dobry.


Unikalne przewagi


Tym, co niewątpliwie dokłada swoją cegiełkę do pozytywnego obrazu naszego kraju na Ukrainie, jest niska bariera językowa. Podobieństwo języka polskiego i ukraińskiego to najważniejszy atut Polski, wskazywany w przez 64% pracowników z Ukrainy. Dodatkowo, połowa kadry ze Wschodu docenia krótszą i tańszą podróż do Polski, niż do innych krajów, a 17% jako duży atut wskazuje darmowe zakwaterowanie, które często pracodawcy oferują jako benefit. Dla 16% osób ważna w wyborze Polski jako miejsca emigracji zarobkowej jest obecność na miejscu rodziny i przyjaciół z Ukrainy, a 13% docenia legalność zatrudnienia.

fot. mat. prasowe

Jakie są atuty Polski w porównaniu do innych krajów?

Na pierwszych miejscach respondenci wymienili niską barierę językową ale oraz bliskość geograficzną.


– Prowadzimy badanie nastrojów wśród pracowników z Ukrainy, którzy mają doświadczenia pracy w Polsce. To dla nas naturalna grupa respondentów. To oni wiedzą co w naszym kraju im się podoba, a nad czym musimy jeszcze popracować. I to właśnie te osoby mówią wprost, że mamy sporo atutów, ale nie wykorzystujemy tego dostatecznie, bo nie komunikujemy tych przewag. A taka wymiana i komunikacja skierowana do Ukraińców na pewno pozytywnie wpłynęłaby na zacieśnianie naszej współpracy, która z punktu widzenia gospodarki jest niezwykle istotna – podsumowuje Krzysztof Inglot.

Informacje o badaniu
Dane prezentowane w raporcie „Barometr Imigracji Zarobkowej – II półrocze 2019” zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Personnel Service S.A. przez dwa domy badawcze: Rating Group oraz Kantar Millward Brown.

Badanie zrealizowane przez Rating Group obejmowało pracowników z Ukrainy, którzy mieli doświadczenia pracy w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. W sumie przebadano 400 respondentów metodą indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI). Badanie przeprowadzono w dniach 16-30 września 2019 roku.

Badanie pracodawców zostało przeprowadzone przez Kantar Millward Brown metodą CATI Ad Hoc. Próbę pracodawców N=300 dobrano w kwotach dla wielkości zatrudnienia, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników), z uwzględnieniem miejsca prowadzenia działalności oraz branży firmy. Wywiady z pracodawcami zrealizowano 30 września – 12 października 2019 roku.

Badanie pracowników zostało przeprowadzone metodą sondażu CATI Kartezjusz. Badanie zrealizowano na 500 osobach. Wywiady z pracownikami zostały zrealizowane w terminie 30 września – 4 października 2019 roku.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: