eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak dbamy o bezpieczeństwo danych online?

Jak dbamy o bezpieczeństwo danych online?

2019-09-19 09:25

Jak dbamy o bezpieczeństwo danych online?

Jak dbamy o bezpieczeństwo danych online? © Gajus - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Przed cyfryzacja nie ma już ucieczki. Z jednej strony niesie ona za sobą całą gamę niezwykle użytecznych rozwiązań, z drugiej - niebezpieczeństwa. Jak dowodzi zrealizowane przez Mastercard badanie „Bezpieczne e-zakupy”, grupa polskich konsumentów, którzy wykazują się całkowitą biernością wobec cyfrowych zagrożeń, pozostaje całkiem spora. Na szczęście dominują jednak ci, którzy do kwestii związanych z bezpieczeństwem haseł i ochroną danych w sieci podchodzą z należytą rozwagą.

Przeczytaj także: Prywatność w mediach społecznościowych: ważna, ale tylko w teorii

Bierność użytkowników staje się szczególnie dostrzegalna w przypadku, gdy zaczniemy wnikliwie przyglądać się deklarowanym przez nich postawom względem bezpieczeństwa danych online, w tym ich przechowywania i udostępniania. Aż 44% badanych bez ogródek przyznaje, że wie na ten temat niewiele. Co gorsza, co piąty z ankietowanych nie ma zamiaru poszerzać swojej wiedzy w tym zakresie. Sytuację ratuje 46% konsumentów, którzy nie tylko są świadomi, jak chronić swoje dane w sieci, ale również przykładają do tego należytą wagę.

Ci z badanych, którym zależy na pogłębianiu wiedzy w dziedzinie bezpieczeństwa danych online, w poszukiwaniu wskazówek najczęściej zaglądają do internetu. 35% stwierdza, że pomocy szukałoby raczej u specjalisty, a co czwarty - w swoim banku.

Hasła (nie)zabezpieczone


Jednym z najważniejszych aspektów dbania o bezpieczeństwo danych online jest ochrona haseł. Stanowią one klucz do wrażliwych danych, które znajdują się w naszej bankowości internetowej, e-sklepach czy platformach społecznościowych. Wciąż jednak ponad 1/3 respondentów w badaniu Mastercard (36%) zapisuje swoje hasła w notatniku lub w cyfrowej formie, co zwiększa szanse na to, że zobaczy je niepowołana osoba.

Chociaż najbardziej zwracamy uwagę na to, aby hasła były unikalne (59% wskazań respondentów), to jednak częstotliwość ich zmieniania wciąż pozostawia wiele do życzenia. Niemal co czwarty ankietowany (23%) zmienia swoje hasła rzadziej niż raz do roku lub nie robi tego nigdy, zaś 15% respondentów robi to dopiero wtedy, kiedy zażąda tego usługodawca. Ponad co piąta osoba (22%) podaje swoje hasła najbliższym osobom z grona rodziny i znajomych.

Ochrona wielopoziomowa


Kwestia bezpieczeństwa danych online jest nierozerwalnie związana z aktywnością w mediach społecznościowych. Na profilach znajduje się wiele wrażliwych danych, które użytkownicy powinni chronić. Niemniej jednak spory odsetek ankietowanych (42%) deklaruje, że maksymalnie tylko raz, przy rejestracji, edytował w mediach społecznościowych dane dotyczące prywatności.

fot. mat. prasowe

Czy polscy konsumenci dbają o bezpieczeństwo swoich danych online?

Wiedzę o bezpieczeństwie najczęściej czerpiemy z internetu.


Duża część informacji o użytkownikach, w tym dostęp do kont na profilach w mediach społecznościowych, ale też adres e-mail, kontakty, zdjęcia czy prywatne wiadomości, jest zapisana w smartfonach. Z badania Mastercard wynika, że także w tym aspekcie cyfrowego bezpieczeństwa konsumenci powinni zwiększyć swoją świadomość – co trzeci respondent (35%) nie stosuje dodatkowego zabezpieczenia w telefonie w postaci hasła czy odpowiedniego wzoru. W konsekwencji, w przypadku kradzieży lub zgubienia smartfonu znacznie ułatwia to dostęp do zawartości urządzenia niepowołanym osobom.
„Wciąż jeszcze żyjemy w erze haseł, jednak zaczyna się to powoli zmieniać. Postęp technologiczny umożliwia rozwój bardziej niezawodnych rozwiązań chroniących naszą prywatność i wrażliwe dane. W sektorze finansów, przy autoryzowaniu płatności czy logowaniu się do bankowości internetowej popularnym rozwiązaniem staje się biometria. Z perspektywy konsumenta jest ona wygodniejsza niż hasła, których zdarza nam się zapominać, jak również spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Biometria „pod strzechy”?


Szansą na zwiększenie popularności biometrii stanie się tzw. silne uwierzytelnienie klienta przy płatnościach w sklepach stacjonarnych i online. Regulujące tę kwestię przepisy wchodzą w życie 14 września br. Zgodnie z wynikami pierwszej części badania pt. „Bezpieczne e-zakupy”, już niemal połowa ankietowanych (47%) chciałaby biometrycznie uwierzytelniać płatności bezgotówkowe. Więcej konsumentów uznaje też odcisk palca za bezpieczniejszą formę autoryzacji płatności (75%) niż kody jednorazowe (66%).

fot. mat. prasowe

Czy polscy konsumenci dbają o bezpieczeństwo swoich danych online? cd.

Z badania wynika, że 36% ankietowanych zapisuje swoje hasła na papierze lub w cyfrowej formie.


Informacje o badaniu „Bezpieczne e-zakupy”
Badanie zlecone przez Mastercard zostało zrealizowane przez Ipsos na 13 europejskich rynkach, w tym w Polsce. Celem było poznanie podejścia konsumentów do cyfrowych usług, płatności i bezpieczeństwa, m.in. w kontekście preferowanych metod uwierzytelniania transakcji. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów internetowych, na grupie ubankowionych mieszkańców miast w wieku 20-50 lat. Próba dla Polski N=1 000.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: