eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Powierzchnie handlowe w Polsce - podsumowanie 2018 roku

Powierzchnie handlowe w Polsce - podsumowanie 2018 roku

2019-02-06 13:28

Powierzchnie handlowe w Polsce - podsumowanie 2018 roku

Centrum handlowe w budowie © Carolyn Franks - Fotolia.com

W minionym roku w Polsce do użytkowania oddano około 420 000 m kw. powierzchni handlowej, w efekcie czego jej całkowity zasób zwiększył się o 3%, osiągając 14,7 mln m kw. Około 30% nowej podaży stanowiły niewielkie centra i parki handlowe o powierzchni nieprzekraczającej 20 000 m kw., a około 60 000 m kw. nowej powierzchni uzyskano w ramach rozbudowy już istniejących obiektów. Co jeszcze przyniósł 2018 rok? Oto podsumowanie Cushman & Wakefield.

Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych 2018

  • Ubiegłoroczna aktywność inwestycyjna na rynku nieruchomości handlowych osiągnęła 2,5 mld euro, co jest najlepszym wynikiem, jaki udało się osiągnąć od 2006 roku.
  • Stopy kapitalizacji dla centrów handlowych spadły do 4,25%, w przypadku ulic handlowych, parków handlowych i magazynów handlowych utrzymały z kolei poziom odpowiednio: 5%, 6,75% i 7%.
  • W minionym roku na rynek trafiło przeszło 420 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 270 000 mkw. w formacie centrów handlowych.
  • Ponad 400 000 mkw. nowej podaży planowane jest do otwarcia do końca 2019 roku, a największym budowanym obiektem jest warszawska Galeria Młociny (70 000 mkw.)

- W 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Całkowity wolumen w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł 2,5 mld euro – był to najlepszy wynik od 2006 roku. Znaczny udział w tym miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce.

fot. Carolyn Franks - Fotolia.com

Centrum handlowe w budowie

Ponad 600 000 m kw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy lub ma ważne pozwolenie na budowę.


Wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w czwartym kwartale ubiegłego roku przekroczyła 360 mln euro i stanowiła 16% całkowitego wolumenu kwartalnego, który wyniósł 2,2 mld euro. Na wynik osiągnięty w ostatnim kwartale wpłynęła przede wszystkim sprzedaż kompleksu handlowego Wars Sawa Junior firmie Atrium European Real Estate za 301,5 mln euro. Pozostałą część wolumenu transakcji inwestycyjnych w tym sektorze wygenerowały transakcje dotyczące mniejszych obiektów, głównie parków handlowych.

Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25%. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5%, a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75% i 7% - komentuje Aleksandra Sierocińska, Konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.

Centra handlowe z blisko 75-procentowym udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln m kw. Zasoby tego formatu powiększyły się w minionym roku o ponad 270 000 m kw., z czego 85% to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii.
- Uwzględniając wszystkie formaty w 2018 roku otwarto łącznie ponad 360 000 m kw. powierzchni handlowej w 27 nowych obiektach, z czego 12 zasiliło rynki mniejszych miast i miejscowości o populacji poniżej 100 000 mieszkańców. Nasycenie powierzchnią handlową jest tam wciąż niższe niż w średnich i dużych miastach, a mniejsza konkurencja ze strony istniejących obiektów handlowych i wysoki potencjał zakupowy mieszkańców decydują o atrakcyjności tych lokalizacji. Dodatkowo około 60 000 m kw. dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych - stwierdza Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka podsumowania.

W dużych aglomeracjach powstało w 2018 roku 10 nowych obiektów handlowych, z czego cztery to średniej i dużej wielkości centra handlowo-rozrywkowe (Forum Gdańsk – 62 000 m kw., Galeria Libero w Katowicach – 45 000 m kw., Gemini Park Tychy – 36 600 m kw. oraz Nowa Stacja Pruszków – 27 000 m kw.).
- Nowa podaż powierzchni handlowej w Polsce będzie w najbliższych latach opierać się głownie na małych obiektach typu convenience i mixed-use oraz parkach handlowych. W mniejszych miastach nadal widzimy duży potencjał do rozwoju, jednak nasycenie rynku wielkopowierzchniowymi galeriami handlowymi w dużych miastach jest – w mojej opinii – wystarczające. Galeria Młociny, której otwarcie planowane jest w najbliższym czasie, będzie jednym z nielicznych projektów tego formatu - dodaje Anna Oberc, Associate, Dyrektor Operacyjny, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.

Ponad 600 000 m kw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy lub ma ważne pozwolenie na budowę. Prawie 75% tej wartości planowane jest do otwarcia do końca 2019 roku. Największym budowanym obecnie obiektem jest Galeria Młociny w Warszawie (ponad 70 000 m kw.) z planowanym terminem realizacji na kwiecień 2019 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: