eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe powiększą się o 420 000 mkw.

Centra handlowe powiększą się o 420 000 mkw.

2020-08-07 11:39

Centra handlowe powiększą się o 420 000 mkw.

Centrum handlowe © zhu difeng - Fotolia.com

W II kwartale br. rynek powierzchni handlowych powiększył się o blisko 90 000 mkw., z czego większość zajęły parki i centra handlowe - czytamy w najnowszym podsumowaniu Cushman & Wakefield. W realizacji znajduje się kolejne 420 000 mkw., połowa tego wolumenu zasili rynki mniejszych miast. Odwiedzalność placówek osiągnęła 80% stanu sprzed roku, nie jest zatem zaskoczeniem, że najemcy ciągle oczekują około 20-procentowych, przejściowych redukcji czynszów.

Przeczytaj także: Centra handlowe urosły o 183 tys. mkw. Co dalej?

Podaż


Jak już wspomniano we wstępie, w II kwartale br. łączne zasoby powierzchni handlowej w Polsce powiększyły się o blisko 90 000 mkw. Nowa podaż w całego I półrocza wyniosła natomiast 165 000 mkw. 40% nowych otwarć miało miejsce na mniejszych rynkach (poniżej 100 000 mieszkańców), a wielkość oddawanych do użytkowania obiektów nie przekroczyła 20 000 mkw., co jest dobitnym dowodem na to, że polski rynek handlowy jest już dojrzały i nasycony powierzchnią.

W realizacji, z terminem otwarcia przypadającym na lata 2020-2021, znajduje się z kolei przeszło 420 000 mkw. powierzchni handlowej, z czego połowa zasili rynki miast zamieszkiwanych przez mniej niż 100 000 mieszkańców.

Największymi obiektami w budowie są obecnie: wielofunkcyjny obiekt Fabryka Norblina w Warszawie, centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu oraz centrum handlowe Color Park w Nowym Targu.
W dalszym ciągu będziemy obserwować proces uzupełniania istniejącej podaży mniejszymi obiektami typu „convenience” oraz małymi parkami handlowymi. Średnia powierzchnia wszystkich budowanych obiektów to 12 000 mkw. Pandemia może również przyspieszyć decyzję o przebudowie, modernizacji lub zmianie funkcji tych centrów handlowych, które nie radziły sobie już przed jej wybuchem – mówi Katarzyna Lipka, Head of Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

fot. zhu difeng - Fotolia.com

Centrum handlowe

W II kwartale 2020 roku do użytku oddano prawie 90 000 mkw. nowej powierzchni handlowe.


Czynsze


Przed pandemią czynsze w najlepszych centrach handlowych utrzymały się na stabilnym poziomie, z niewielką tendencją wzrostową. Najdroższym rynkiem pozostawała Warszawa, gdzie czynsze „prime” za lokale o powierzchni 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych oscylowały w granicach 120-130 EUR/mkw./miesiąc. W pozostałych głównych miastach stawki dla podobnych lokali wahały się na poziomie 40-52 EUR/mkw./miesiąc.
W związku z wybuchem pandemii wielu najemców centrów handlowych renegocjowało warunki umów najmu, wykazując również większą ostrożność przy zawieraniu długoterminowych umów. Pierwsze sygnały z rynku wskazują, że najemcy oczekują przejściowych (do końca 2020 roku) obniżek czynszów o ok. 20% dla lokali w centrach handlowych, co wiąże się z przedłużeniem najmu średnio o 12-18 miesięcy – mówi Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Cushman & Wakefield.

Odwiedzalność centrów handlowych


Zgodnie z danymi PRCH odwiedzalność w centrach handlowych od 4 maja (kiedy nastąpiło ponowne ich otwarcie) systematycznie rośnie, a w tygodniu 13-19 lipca osiągnęło poziom 80-87% ubiegłorocznych wartości.

Pierwsze dane o obrotach (PRCH Turnover Index) pokazują, że poziom sprzedaży w maju 2020 roku był niższy o 33% rok do roku w przypadku obiektów dużych (powyżej 40 000 mkw.) i o 26% w przypadku obiektów mniejszych. Największe spadki obrotów w stosunku do ubiegłego roku zanotowano w przypadku najemców z kategorii „rozrywka” (-97%) i „usługi” (-86%).

Sprzedaż internetowa


Od majowego ponownego otwarcia centrów handlowych można zaobserwować systematyczny spadek udziału sprzedaży przez Internet, który w czerwcu br. wyniósł 7,7%, podczas gdy jeszcze miesiąc wcześniej wynosił 9,1%, a przed pandemią oscylował w granicach 5-6%. Spadek wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 26,8% przed miesiącem do 19,5%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 25,2% do 21,8%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,6% do 14,1%).

Jednocześnie sprzedaż detaliczna ogółem w czerwcu 2020 roku była niższa niż przed rokiem o 1,3%. Jednak w porównaniu z majem 2020 roku miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 8,4%.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: