eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Nieruchomości handlowe w II kw. 2021

Nieruchomości handlowe w II kw. 2021

2021-08-09 00:30

Nieruchomości handlowe w II kw. 2021

W II kw.2021 oddano 10 obiektów handlowych © pixabay.com

W II kwartale 2021 roku powstało 123 000 mkw. nowej powierzchni handlowej - wynika z podsumowania przygotowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield. W trakcie budowy jest obecnie 450 000 mkw., połowę powstających obiektów stanowią parki handlowe.

Przeczytaj także: 8 nowych obiektów handlowych w I kw. 2021

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Ile powierzchni handlowej oddano w II kw. 2021?
  • Ile obecnie jest obiektów handlowych w budowie?
  • Jakie międzynarodowe marki zadebiutowały w Polsce?


123 000 mkw. nowej powierzchni handlowej w II kw. 2021; dominują niewielkie parki handlowe i wolnostojące magazyny handlowe


Jak podaje firma doradcza Cushman & Wakefield, w II kwartale tego roku przybyło dziesięć obiektów handlowych o łącznej powierzchni 123 000 mkw. Największy z nich to IKEA w Szczecinie (29 000 mkw.). Pozostałe obiekty oddane do użytku w II kwartale to: centrum handlowe Sekunda w Jędrzejowie, Galeria Odyseja w Brzesku, Vendo Park w Koszalinie, Park Handlowy Saller w Nowej Soli, Arkadia Park w Lęborku, Vendo Park w Piekarach Śląskich, Castorama w Rzeszowie, Castorama w Olsztynie i Leroy Merlin w Gorzowie Wielkopolskim. Wszystkie trzy nowo otwarte markety budowlane to powierzchnia handlowa, która wróciła do zasobów w ramach przekształcenia zamkniętych w ostatnich miesiącach centrów handlowych Tesco. Dodatkowo dwa obiekty handlowe rozbudowano: Galeria Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim (o 2 500 mkw.) oraz Park S1 w Kutnie (o 3 800 mkw.).

fot. pixabay.com

W II kw.2021 oddano 10 obiektów handlowych

Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się w drugim kwartale 2021 r. w ramach wszystkich formatów o 123 000 mkw.,


Jednocześnie w II kw. 2021 r. cztery kolejne obiekty Tesco zostały zamknięte w związku z procesem wycofywania się sieci z Polski (w Bytomiu, Głogowie, Kaliszu i Lubinie). Zamknięto także market budowlany Castorama w Rzeszowie, zamiast którego powstała nowa placówka tej sieci w innej lokalizacji miasta (wspomniana powyżej).

Łącznie w pierwszej połowie 2021 r. oddano do użytku prawie 200 000 mkw. powierzchni handlowej. Jednocześnie w wyniku zamknięć placówek Tesco, 70 000 mkw. wycofano z rynku.

30 nowych obiektów w budowie, z których ponad połowę stanowią parki handlowe


Ponad 450 000 mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy z terminem otwarcia zaplanowanym na 2021-2022 r. Największe budowane obiekty to między innymi: park handlowy Koszalin Power Center (38 000 mkw.), wielofunkcyjny obiekt Fabryka Norblina w Warszawie (26 000 mkw. powierzchni handlowej) oraz park handlowy Galeria Andrychów (24 000 mkw.).
Prawie połowa budowanej obecnie powierzchni handlowej zostanie dostarczona na rynki mniejszych miast o populacji poniżej 100 000 mieszkańców. W dalszym ciągu będziemy więc obserwować proces uzupełniania istniejącej podaży mniejszymi centrami codziennych zakupów oraz małymi parkami handlowymi – mówi Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Cushman & Wakefield.

Trzy debiuty międzynarodowych marek


W II kw. 2021 r. na polskim rynku handlowym zadebiutowały trzy międzynarodowe marki: Camicissima – włoski producent koszul (Galeria Mokotów), Yargici – turecka marka oferująca odzież damską, akcesoria i artykuły dekoracyjne dla domu (Galeria Mokotów) oraz pierwszy własny sklep LEGO w Westfield Arkadia.

Dalszy wzrost sprzedaży detalicznej i spadek udziału e-commerce


Zgodnie z danymi GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 8,6% (wobec spadku o 1,3% w czerwcu 2020 r.). W porównaniu z majem 2021 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 3,5%.

Ogółem, w pierwszej połowie 2021 r. sprzedaż wzrosła r/r o 7,8% (wobec spadku o 5,2% w 2020 r.).

W czerwcu 2021 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 22,3% wobec spadku o 3,7% przed rokiem).
Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej przed pandemią oscylował w Polsce w granicach 5%-6%. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji. Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej osiągał w tych okresach rekordowe (dla Polski) wyniki 11,9% w kwietniu 2020 r. i 11,4% w listopadzie 2020 r. Jednocześnie wraz z luzowaniem obostrzeń konsumenci wracali do handlu stacjonarnego, o czym świadczyć może wyraźne wyhamowanie dynamiki sprzedaży online wraz z kończącymi się kolejnymi lockdownami i luzowaniem obostrzeń w działalności centrów handlowych – podsumowuje Małgorzata Dziubińska.

W czerwcu 2021 r. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 8,2%). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 9,1% w maju 2021 r. do 8,1% w czerwcu 2021 r. Spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup, przy czym największy wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież i obuwie” (o 2,7 pp.)

Odwiedzalność w centrach handlowych w czerwcu 2021 już tylko o 8% niższa niż przed pandemią i o 19% wyższa niż rok temu


Umiarkowany optymizm rynku powierzchni handlowych w Polsce potwierdzają dane o odwiedzalności w centrach i parkach handlowych, która w maju 2021 r. była średnio o 37% wyższa niż w roku ubiegłym i o 15% niższa niż w roku 2019, przed pandemią. W czerwcu 2021 r. odwiedzalność również przewyższała poziom z roku 2020 (o 19%), a jednocześnie była niższa niż w czerwcu 2019 r. już tylko o 8% - dodaje Małgorzata Dziubińska.

Skumulowana wartość obrotów w miesiącach styczeń-maj 2021 r. o 23% niższa niż w roku ubiegłym


Dane o obrotach w centrach handlowych pokazują, że poziom sprzedaży w maju 2021 r. był wyższy o 24% niż w roku ubiegłym, a jednocześnie o 16% niższy niż w analogicznym miesiącu 2019 r. Skumulowany spadek obrotów w okresie styczeń-maj 2021 r. wyniósł średnio 23% w porównaniu do roku poprzednim.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: