eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-commerce, czyli niewykorzystany potencjał sąsiadów

E-commerce, czyli niewykorzystany potencjał sąsiadów

2018-09-18 00:44

E-commerce, czyli niewykorzystany potencjał sąsiadów

E-commerce © thodonal - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Handel transgraniczny to ciekawa opcja dla przedstawicieli rodzimego e-commerce. Interesująco przedstawia się zwłaszcza potencjał rynków sąsiadujących z Polską, gdzie nasycenie sklepami internetowymi i aktywność światowych gigantów ciągle są stosunkowo niewielkie. Okazuje się jednak, że na rynki ościenne swoje towary wysyła jedynie 7% polskich sklepów internetowych. Znacznie większą popularnością cieszą się Niemcy oraz Wielka Brytania, gdzie trafia 35% wysyłanych zagranicę towarów.

Przeczytaj także: Cross-border e-commerce. Gdzie drzemie potencjał?

Polska, Czechy, Rumunia, Węgry i Słowacja tworzą wspólnie jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków e-commerce Starego Kontynentu. Przewidywania zakładają, że do 2021 roku w każdym ze wspomnianych krajów wartość rynku handlu internetowego zwiększy się o kilkadziesiąt procent. Zdecydowanym liderem wzrostów ma być Rumunia (96%), tuż za nią podążają Węgry (70%), Słowacja (58%) i Czechy (42%). Nasz rodzimy e-commerce w minionym roku wart był 5,92 miliarda euro (wzrost o 11% rdr), według prognoz jego wartość do 2021 roku podskoczy o 65%, osiągając tym samym 8,73 miliardów euro.

Mało sklepów, dużo nisz do zagospodarowania


Co istotne, ze względu na mniejszą konkurencję rywalizacja na rynkach środkowoeuropejskich powinna być dużo łatwiejsza niż na zachodnich. W Rumunii i na Węgrzech przypada czterokrotnie mniej sklepów internetowych na mieszkańca niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Wyjątkiem są Czechy, gdzie rynek jest bardziej nasycony, niż na Zachodzie.

Ze względu na mniejszą liczbę sklepów internetowych konsumenci w CE i Rumunii mają dostęp do stosunkowo węższego asortymentu, co może stanowić szansę dla polskich przedsiębiorców na szybszy rozwój transgraniczny – zarówno tych oferujących produkty popularne (mainstreamowe), jak i wyspecjalizowane czy niszowe.

fot. mat. prasowe

Rynek e-commerce w wybranych krajach CE i Rumunii

Głównym korytarzem polskiego e-commerce jest Wielka Brytania.


W najbliższych latach będziemy świadkami rywalizacji o niemal 40 milionów niekupujących jeszcze przez internet, konsumentów z Polski, Czech, Rumunii, Słowacji i Węgier. Polski e-commerce ze świetnym zapleczem technologicznym oraz wieloma dojrzałymi sklepami online ma wszelkie zasoby, by zagospodarować tę grupę - mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU w Polsce.

fot. mat. prasowe

E-konsumenci w wybranych krajach

Największy odsetek e-konsumentów mają Niemcy.


Klienci – boom w CE i Rumunii, a na Zachodzie bez zmian


W krajach Europy Zachodniej liczba klientów kupujących online stopniowo osiąga naturalne limity. W zeszłym roku wzrosła jedynie o 1% w Wielkiej Brytanii, a w Niemczech nieznacznie spadła. W Europie Środkowej i krajach bałkańskich tendencja jest zupełnie odwrotna. Stosunkowo mała liczba kupujących online przekłada się na jej skokowe roczne wzrosty: w Rumunii o 1/3 (do 16%), a w Czechach o 1/5 (do 56%). Wchodzący na rynek e-klienci nie mają sprecyzowanych preferencji i przyzwyczajeń zakupowych, warto więc do nich skierować ofertę i zawalczyć o ich lojalność.

fot. mat. prasowe

Konkurencja na rynku e-commerce

Nasycenie polskiego rynku e-sklepami jest stosunkowo niewielkie.


Jak wynika z danych PayU, konsumenci z krajów ościennych oraz Rumunii są również atrakcyjni pod względem wartości koszyków zakupowych. Węgrzy, Rumunii i Słowacy wydają na jednorazowe zakupy online średnio 54,13 euro – to o 40% więcej niż Polacy, których średnia wartość koszyka to około 32,37 euro.

fot. mat. prasowe

Prognozowane wzrosty e-commerce do 2021 r.

Bardzo dynamicznym rynkiem e-commerce jest Rumunia.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: