eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-commerce, czyli handel internetowy z długami w realu

E-commerce, czyli handel internetowy z długami w realu

2018-08-30 10:47

E-commerce, czyli handel internetowy z długami w realu

E-commerce z długami w realu © adrian_ilie825 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Grono Polaków, którzy decydują się na zakupy przez Internet, rośnie z roku na rok. Branży e-commerce sprzyjają nie tylko zmieniające się nawyki konsumentów, ale teraz również zakaz handlu w niedziele. Wydawać by się zatem mogło, że e-sklepy nie powinny mieć większych powodów do narzekań. Tymczasem okazuje się, że i wśród nich nie brakuje podmiotów, które grzęzną w finansowych tarapatach. Statystyki BIG InfoMonitor oraz Biura Informacji Kredytowej dowodzą, że na przestrzeni pół roku liczba takich firm podskoczyła o 1/4, a ich długi wzrosły do 126 mln zł. Bisnode Polska podkreśla jednak, że ich kondycja i tak prezentuje się lepiej niż kiedyś.

Przeczytaj także: Na Black Friday czekają sklepy, klienci i cyberprzestępcy

Jak wynika z informacji przedstawionych przez Ecommerce Europe, u schyłku minionego roku wartość europejskiego rynku e-commerce sięgała 534 mld euro, co oznacza, że przez 12 miesięcy podskoczyła o 11 proc. Prognozy wskazują, że w tym roku powinna osiągnąć 602 mld euro. Polski rynek wart jest około 40 mld zł, a dynamika jego wzrostu sięgała ostatnio 13 proc. r/r. Takie wyniki to rezultat coraz większej popularności zakupów internetowych.

Jak podaje Gemius w raporcie „E-commerce w Polsce 2017”, w minionym roku zakupy przez internet zrobiło już 54 proc. Polaków. Dla porównania, rok wcześniej odsetek ten stanowił 50 proc. Badani doceniają przede wszystkim ich wygodę (44 proc.), szybkość (39 proc.) oraz koszty (33 proc.), które są najczęściej niższe niż w przypadku zakupów tradycyjnych. Spada też udział osób postrzegających je jako niebezpieczne, aktualnie obawy ma 38 proc. ankietowanych.

Dodatkową szansą dla dynamicznego rozwoju e-handlu w przyszłości są ograniczenia działalności tradycyjnych sklepów w niedziele. O ile w 2018 r. będzie 39 niedziel wolnych od handlu, to już rok później sprzedaż będzie możliwa jedynie w każdą ostatnią niedzielę miesiąca, a w 2020 r. będzie zaledwie siedem niedziel handlowych. Niemal co piąty badany przez Gemius deklaruje, że po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę będzie więcej kupował online. Bez wątpienia handlowi w sieci będzie też sprzyjać rosnąca w gospodarce rola pokolenia Y i wejścia na rynek pokolenia Z.

fot. mat. prasowe

Kondycja finansowa sklepów internetowych w 2018

Spośród ponad tysiąca polskich sklepów internetowych połowa jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej.


Połowa sklepów internetowych w dobrej kondycji finansowej


- E-sklepy inwestują w rozwój, nowe firmy próbują swoich sił i zdarza się, że mają problem z udźwignięciem finansowych zobowiązań. W efekcie rośnie liczba dostawców usług i towarów dla firm branży e-commerce, nie otrzymujących płatności na czas. Jak pokazują nasze statystyki, wierzyciele nie czekają jednak z założonymi rękami i wpisują dłużników do rejestru BIG InfoMonitor – mówi Sławomir Grzelczak, prezes Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

Według danych BIG InfoMonitor oraz Biura Informacji Kredytowej, problemy z płatnościami wobec kontrahentów i banków ma ponad 23 proc. firm, więcej niż pół roku wcześniej. Na koniec czerwca niesolidnych dłużników z e-commerce było 3 364 wobec 2 724 na koniec 2017 r. Łączne zaległości tej branży, czyli płatności przeterminowane o minimum 30 dni, na co najmniej 500 zł wzrosły natomiast o 19 proc. i wyniosły po I połowie roku ponad 126 milionów zł.

Wygląda na to, że zwiększenie problemu z zaległościami to przede wszystkim wynik większej determinacji wierzycieli w dochodzeniu swoich należności i wzrostu biznesu e-commerce, bo kondycja finansowa sklepów internetowych wygląda obecnie lepiej niż pół roku wcześniej.

Z badania przeprowadzonego przez Bisnode Polska wynika, że spośród ponad tysiąca polskich sklepów internetowych połowa jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej. Z czego niemal połowa proc. jest w co najmniej dobrej sytuacji finansowej. W porównaniu z początkiem roku, swoją kondycję poprawiło ponad 6 proc. podmiotów. Ubyło szczególnie firm w których było źle.

Problemy z płatnościami e-commerce mniej powszechne niż wśród wszystkich branż


- Intensywny rozwój rynku, nie jest wolny od problemów, ale nie ma potrzeby bić na alarm, bowiem kłopoty z płatnościami ma 4,2 proc. firm tej branży, podczas gdy wśród wszystkich przedsiębiorstw problemy widoczne w bazach BIG InfoMonitor i BIK ma 5 proc. firm. Branża e-commerce wypada więc lepiej. Nie zmienia to faktu, że pół roku wcześniej niesolidnych przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą w sieci było jedynie 3,4 proc. – zaznacza Sławomir Grzelczak.

Przeważająca liczba dłużników została wpisana do Rejestru BIG InfoMonitor przez kontrahentów, jednak na sumę zaległości w większym stopniu wpływają opóźnienia w spłacie rat kredytów bankowych. Opóźnione kredyty wynoszą 97,7 mln zł, podczas gdy przeterminowane zobowiązania pozakredytowe sumują się do 28,4 mln zł.

Najwięcej zaległości na Mazowszu i Śląsku


Największe łączne zaległości należą do e-sklepów z Mazowsza, Śląska oraz Małopolski, odpowiednio jest to 21,5 mln zł, 20,8 mln zł oraz 12,4 mln zł. Podobną dominację widać wśród województw w kategorii liczby firm z problemami finansowymi. Najwięcej zarejestrowanych jest na Mazowszu i Górnym Śląsku. Sporo jest także w Wielkopolsce, na Dolnym Śląsku oraz w Małopolsce i w Łódzkiem. Średnia zaległość to 37 475 zł. Najwyższe średnie zaległe zobowiązania – ponad 49 109 zł należy do firm internetowych z Podlasia.

fot. mat. prasowe

Dłużnicy wg województw

Największe łączne zaległości należą do e-sklepów z Mazowsza, Śląska oraz Małopolski.


W Polsce zarejestrowanych jest 79,3 tys. firm e-commerce, które jako podstawową działalność zgłosiły „sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Aktywnych jest znacznie mniej. Handel w sieci to jednak również druga strona działania sklepów tradycyjnych. Staje się to już standardowym modelem biznesu w branży detalicznej.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: