eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Małe sklepy są niezbędne

Małe sklepy są niezbędne

2018-07-23 12:48

Małe sklepy są niezbędne

Małe sklepy są niezbędne © JackF - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Mogłoby się wydawać, że w erze dominacji wielkich sieci handlowych i dyskontów małe sklepy powoli odejdą do lamusa. Taki obrót spraw najwyraźniej jednak nie zadowoliłby konsumentów. Dowodzi tego badanie zrealizowane przez platformę MAM, z którego wyraźnie wynika, że polscy konsumenci kochają małe sklepy. Za ich sentymentem do tego rodzaju placówek stoi m.in. przekonanie o wyższej jakości oferowanych tam produktów oraz zaufanie, jakim darzeni są pracujący tam sprzedawcy. Niemal połowa z nas uważa jednak, że małych sklepów jest zdecydowanie za mało. Warto to zmienić.

Przeczytaj także: Polscy konsumenci kochają małe sklepy

Małe sklepy detaliczne są nam potrzebne co najmniej z kilku powodów - od ekonomicznych po społeczne. Lokalni detaliści mają szczególne znaczenie w małych społecznościach, miejskich i wiejskich, gdzie mały handel dostarcza nie tylko niezbędnych produktów, ale zapewnia również większość miejsc pracy w branży detalicznej. Statystyki pokazują, że dają one zatrudnienie 6 na 10 osobom pracującym w branży ogólnospożywczej.

Osiedlowe i lokalne sklepy mogą liczyć na przywiązanie polskich konsumentów. Dowodem na to mogą być chociażby ich zwyczaje zakupowe w naszym regionie. Okazuje się, że konsumenci z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polacy, wybierają małe sklepy dwukrotnie częściej niż np. Niemcy, Francuzi czy mieszkańcy innych krajów Europy Zachodniej.

Lista ulubionych


Jak wynika z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta”, przygotowanego na podstawie badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych przez platformę MAM, ogromna rzesza Polaków ma swoje ulubione lokalne sklepy, w których dokonuje codziennych zakupów. Dla 65% z nas jest to lokalna piekarnia, dla 52% sklep spożywczy, dla 31% sklep z kawą i herbatą, dla 30% drogeria lub perfumeria, a dla 28% butik z ubraniami.

Ważna więź


Polacy dostrzegają także ogromne znaczenie istnienia małych detalistów z powodów czysto społecznych. Dla 74% z nas sklepy takie są ważnym elementem lokalnej społeczności. Ponadto 59% badanych zwróciło uwagę na fakt, że podatki odprowadzane z takich placówek mają istotne znaczenie dla budżetu poszczególnych gmin. Małe sklepy zaspokajają także niezwykle ważną potrzebę społeczną, istotną zwłaszcza dla osób starszych. Postępujący proces starzenia się społeczeństw europejskich, w tym polskiego, tworzy z tej grupy potężną rzeszę konsumentów, dla których lokalizacja sklepu blisko domu jest wręcz niezbędna. Zakupy u lokalnego małego detalisty są dla seniorów ważne także ze względu na więź, jaką nawiązują ze sprzedawcą. Możliwość porozmawiania z detalistą i świadomość, że nie jest się kolejnym anonimowym klientem, sprawia, że osoby starsze, często samotne, czują się istotnym ogniwem lokalnej społeczności.

fot. mat. prasowe

Czy ma Pan/i ulubiony lokalny sklep, w którym kupuje Pan/i chętniej niż w dużych sieciach

Polacy w szczególny sposób są przywiązani do lokalnych piekarni.


Kolejną ważną kwestią jest jakość oferowanych produktów. Polacy wyraźnie dostrzegają w tej kwestii przewagę małych detalistów nad sklepami wielkopowierzchniowymi, zwłaszcza w przypadku produktów świeżych. To istotne tym bardziej, że dla aż 82% z nas jakość jest równie ważna jak cena kupowanych artykułów.

Mali detaliści są więc, jak widać, niezbędni do prawidłowego funkcjonowania całego ekosystemu handlu detalicznego. Spełniają także istotną rolę w każdej małej społeczności, a unikalne wartości, które oferują konsumentom właśnie ze względu na swoją wielkość, odpowiadają na zapotrzebowanie i preferencje zakupowe rzeszy klientów.

O raporcie
Raport powstał na podstawie wyników badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych na zlecenie platformy do obniżania i opłacania rachunków MAM, w tym:
· badania ilościowego CAWI przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie 1003 dorosłych Polaków, zrealizowanego przez ośrodek badawczy MASMI w lutym 2018 roku;
· badania jakościowego FGI zrealizowanego w 6 zogniskowanych wywiadach fokusowych, przeprowadzonych w Warszawie i Toruniu przez ośrodek badawczy MASMI w lutym 2018 roku;
· badania ilościowego CAWI przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie 1002 dorosłych Polaków, zrealizowanego przez ośrodek badawczy SW Research w marcu 2018 roku;
· badania jakościowego IDI zrealizowanego z przedstawicielami środowiska akademickiego: wywiady indywidualne z prof. dr. hab. Andrzejem Cieślikiem (Katedra Makroekonomii i Teorii Handlu Zagranicznego na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego) oraz prof. dr. hab. Markiem Bednarskim (Katedra Ekonomii Politycznej na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego)
· oraz w oparciu o źródła zewnętrzne, cytowane w raporcie.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: