eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ulice handlowe, osiedla, biurowce. Nowe preferencje zakupowe

Ulice handlowe, osiedla, biurowce. Nowe preferencje zakupowe

2018-04-18 10:55

Ulice handlowe, osiedla, biurowce. Nowe preferencje zakupowe

Zakupy © alotofpeople - Fotolia.com

Rynek nieruchomości ulega dziś intensywnym zmianom, a dynamiczny rozwój centrów handlowych, biurowców i rynku mieszkaniowego modyfikuje w znacznym stopniu preferencje zakupowe Polaków, tworząc atrakcyjną niszę dla inwestorów, którzy poszukują lokalizacji dla swoich sklepów. Jednocześnie wyraźnie dostrzegalna jest przemiana, którą przechodzą ulice handlowe. Do niedawna kojarzone z butikami i luksusowymi markami dziś stają się gastronomicznym sercem każdego z większych miast.

Przeczytaj także: Moda w Polsce z potencjałem

Handel w centrach...miast


Nagromadzenie modnych marek, dogodna lokalizacja, dostępność parkingów oraz możliwość dokonywania zakupów w komfortowym miejscu. To zestaw czynników, które budują w naszym kraju przewagę dużych obiektów handlowych nad tzw. high streets. Pod tym względem Polska zdecydowanie różni się od zachodnioeuropejskich krajów, gdzie centra handlowe zlokalizowane są w głównej mierze na obrzeżach miast, stanowiąc niejako uzupełnienie oferty masowo odwiedzanych ulic handlowych.
Preferencje zakupowe Polaków mają swoją specyfikę – tłumnie odwiedzamy galerie, a butiki w centrach miast odgrywają dla nas mniejszą rolę jako lokalizacje zakupowe. Warto jednak zauważyć, że ruch na ulicach handlowych utrzymuje się na wysokim poziomie. Bardzo często w miejsce sklepów modowych powstają restauracje lub kawiarnie, a ulice handlowe zmieniają po prostu swój charakter i stają się gastronomicznym centrum każdego większego miasta”, informuje Grażyna Melibruda, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Wyraźnym potwierdzeniem powyższego są liczby. Dane JLL wskazują, że oferta gastronomiczna, w tym restauracje, bary szybkiej obsługi i kawiarnie, zajmuje przeciętnie ponad 30% lokali użytkowych zlokalizowanych w centrach największych polskich miast. To dwa razy więcej niż butiki modowe. Dobrym przykładem jest tu Trójmiasto. Chociaż ta aglomeracja składa się z trzech miast o odmiennych charakterach, to wspólny mianownikiem Gdańska, Gdyni i Sopotu jest to, że żadne z nich nie posiada wyraźnej strefy handlu śródmiejskiego. Są lokalizacjami masowo odwiedzanymi przez turystów, zatem takie ulice jak Długa czy Bohaterów Monte Casino to głównie restauracje i sklepy z pamiątkami, które prosperują najlepiej w sezonie turystycznym. Podobnie jest w Łodzi, gdzie Piotrkowska, uchodząca do niedawna za ulicę stricte handlową, dziś jest miejscem okupowanym wręcz przez właścicieli restauracji, barów i kawiarni, a sklepy są właściwie tylko uzupełnieniem oferty gastronomicznej.

fot. alotofpeople - Fotolia.com

Zakupy

Na zakupy na ulice handlowe, osiedla mieszkaniowe i do biurowców.


Na tle siedmiu największych miast w Polsce zdecydowanie wyróżnia się Kraków, który zachował swoje dawne tradycje kupieckie. W rozwoju śródmiejskiego handlu w Krakowie wcale nie przeszkadza dobrze rozwinięta sieć gastronomiczna, także znajdująca się w starej, handlowej części miasta, ani Galeria Krakowska, która posiada bezpośrednie połączenie z Dworcem PKP. Podobnie jest w Poznaniu. Pomimo tego, że większość dużych galerii handlowych znajduje się w promieniu 2 km od najważniejszych ulic handlowych to na takich ulicach jak św. Marcin, Półwiejska czy na Starym Mieście działa wiele lokalnych firm i prywatnych zakładów rzemieślniczych.

Nie tylko ulice handlowe. Na zakupy do biurowca?


Jednak coraz częściej Polacy zastanawiając się nad zakupami lub szybką kawą czy lunchem, decydują się na wizytę w… biurowcu.
„Dynamiczny wzrost sektora powierzchni biurowych w Polsce stanowi również ważny czynnik rozwoju dla usług i gastronomii. Dziś trudno wyobrazić sobie nowoczesny kompleks biurowy bez modnych knajpek, restauracji, drogerii, kiosków, punktów usługowych, typu fryzjer, czy małych sklepów, w których można zrobić szybkie zakupy. Deweloperzy starają się, aby oferta ich nieruchomości była jak najbardziej kompleksowa. Dlatego coraz częściej na parterach biurowców lokowane są również przedszkola, czy siłownie. To również rezultat aktualnej sytuacji na rynku pracy – pracodawcy działają na rynku pracownika, a ich biura stanowią ważny element budowy wizerunku firmy employer brandingu firmy”, informuje Grażyna Melibruda.

Ciekawe przestrzenie zakupowe powstają w projektach wielofunkcyjnych łączących rolę biurową z handlowo – usługową. Warto tu wspomnieć o takich projektach jak CEDET EC Powiśle, Bohema, Hala Koszyki, Koneser, Soho Factory w Warszawie czy Monopolis w Łodzi.

Więcej mieszkań, więcej sklepów


Niebagatelny wpływ na rozwój handlu i usług ma także rynek mieszkaniowy. W w zeszłym roku oddano do użytkowania w całym kraju rekordowe ok. 178 500 mieszkań . Aż ok. 20 350 mieszkań wzbogaciło rynek warszawski. Boom mieszkaniowy trwa najlepsze – to wpływa na kształt rynku handlowego.
„Nawet jeśli nowoczesne osiedle powstaje w miejscu, gdzie oferta sklepów, czy restauracji jest dość skromna, w ślad za nową inwestycją podążają duże sieci dyskontowe, gastronomiczne, a także prywatni przedsiębiorcy. Najlepszym przykładem jest Miasteczko Wilanów, na terenie którego działają przedszkola, szkoły językowe, prywatna klinika medyczna oraz liczne sklepy i kawiarnie. Inne znakomite przykłady to Żoliborz Przemysłowy czy tereny wzdłuż Jana Kazimierza. Dziś osiedla mieszkaniowe to już nie typowe sypialne, ale kompleksowe lokalizacje – miejsca życia, pracy, spotkań” , dodaje Grażyna Melibruda.

Dynamiczny rozwój osiedli mieszkaniowych w całym kraju zwiększa zapotrzebowanie na powierzchnie w parterach budynków, przeznaczone pod usługi, gastronomię czy po prostu dla codziennych zakupów. Adaptowanie parterów na lokale użytkowe sprzyja ożywieniu i zdywersyfikowaniu przestrzeni.
„Dynamiczny rozwój infrastruktury usługowo – handlowej to także wynik dużego popytu i zmieniających się nawyków polskich konsumentów. Jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajeni do możliwości zrobienia szybkich zakupów, czy zjedzenia obiadu poza domem, bez konieczności podróżowania na drugi koniec miasta. Decyzje zakupowe podejmujemy pod wpływem chwili i lubimy, kiedy nasze ulubione marki są na wyciągnięcie ręki. Na te potrzeby odpowiadają np. duże sieci spożywcze, które uważnie obserwują, w których częściach polskich miast powstają nowe inwestycje mieszkaniowe. Dzięki temu coraz częściej możemy mówić o przekształcaniu się dzielnic, dotychczas uznawanych za sypialnie, w obszary wielofunkcyjne. Sprzyja zrównoważonemu rozwojowi polskich miast oraz prowadzonej w ostatnich latach polityce promocji tzw. „lokalności”, podsumowuje Jan Jakub Zombirt, Dyrektor, Dział Doradztwa Strategicznego, JLL.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • art / 2018-04-24 18:39:57

    Większość z nas kojarzy zakupyz dużymi centrami handlowymi. Jednak zauważyem co bardzo mnie cieszy że już coraz częsciej w dużych miastach pojawiają się nowe rozwiązania stosowane dość powszechnie na zachodzie. Mówię tu o wileloużytkowych centrach gdzie połaćzone jest wiele funkcji od mieszkań i biur po sklepy czy nawet kina i deptaki. W Warszawie takim miejscem ma być Koneser położony w samym centrum Pragi sprawia że tak duży kwartał jaki jest praktycznie ma żyć cały tydzień od rana do zmierzchu. To fajne bo mieszkańcy okolic i samego Konesera a także pracownicy będą mogli spóbować zupełnie innego modelu choćby robienia codziennych zakupów. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: