eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy online. Jak kupują Europejczycy?

Zakupy online. Jak kupują Europejczycy?

2017-11-30 13:04

Zakupy online. Jak kupują Europejczycy?

Zakupy online © adrian_ilie825 - Fotolia.com

Przed nami druga edycja realizowanego przez DPDgroup Barometru E-shopper. Opracowanie wskazuje dominujące tendencje w zachowaniach europejskich e-konsumentów. Czego dowodzi? Przede wszystkim okazuje się, że zakupy przez internet ciągle zyskują na popularności, a trend ten widoczny jest zwłaszcza w przypadku transakcji transgranicznych. Widać również, że Europejczycy w coraz większym stopniu przekonują się do zakupów z poziomu urządzenia mobilnego.

Przeczytaj także: Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy

Kluczowe wnioski:

  • Doświadczenia podczas e-zakupów: większość konsumentów jest zadowolona z ostatnio dokonanych zakupów, określając swoje doświadczenia jako „bardzo pozytywne”, a sam proces zakupowy jako „łatwy”.
  • Zakupy online za granicą: transgraniczne zakupy przez internet rosną w siłę, czego wyrazem jest m.in. wzmożone zainteresowanie chińskim rynkiem e-commerce, który ciągle charakteryzuje się dużym potencjałem wzrostowym
  • M-commerce: coraz większa rzesza e-konsumentów korzysta w procesie zakupowym z kanału mobile. Preferowanym urządzeniem są smartfony, a w ich wykorzystaniu zdecydowanie przodują reprezentanci pokolenia Y.
  • Doręczenia: adres domowy pozostaje tym, pod który najczęściej dostarczane są paczki, ale widać również rosnące rośnie zainteresowanie innymi opcjami, takimi jak punkty nadania i odbioru, sklepy i paczkomaty.
  • Lokalne strategie: preferencje w zakresie doręczeń i płatności istotnie różnią się pomiędzy krajami. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, detaliczni sprzedawcy internetowi powinni koncentrować się na potrzebach lokalnego rynku.

- Tegoroczny raport podkreśla wyraźny potencjał, jaki stanowią transgraniczne zakupy online. Jest on skorelowany z lokalnymi preferencjami konsumentów i określonymi potrzebami danego rynku. Zauważalny jest także znaczący wzrost zakupów dokonanych przez urządzenia mobilne, który wynika z coraz powszechniejszego dostosowania platform e-sklepów do smartfonów. Kolejnym ważnym wnioskiem płynącym z raportu jest konieczność zapewnienia doskonałego doświadczenia w podczas pierwszych zakupów w nowym e-sklepie, co zwiększa szansę na późniejszą lojalność konsumenta – komentuje Jean-Claude Sonet, członek zarządu DPDgroup.

Według badań Barometr E-shopper 2017, w Polsce udział zakupów internetowych w całościowym handlu wynosi już 12,4%, przy średniej europejskiej wynoszącej 11,3%. 58% Polaków zadeklarowało, że przynajmniej raz w miesiącu kupuje w sieci (2 pkt proc. więcej niż rok temu).

fot. adrian_ilie825 - Fotolia.com

Zakupy online

Badania wykazują, że rynek e-commerce w Polsce cały czas się rozwija i zyskuje większą popularność u konsumentów.


Najpopularniejszymi produktami kupowanymi w internecie są – podobnie jak przed rokiem – buty, odzież i książki. Polacy najchętniej zamawiają przesyłki do domu (82%) i automatów paczkowych (33%). Na popularności zyskują punkty nadania i odbioru (wzrost do 15%) Z raportu wynika, że zakupy online na zagranicznych serwisach zakupowych stanowią 15,6%.
- Badania wykazują, że rynek e-commerce w Polsce cały czas się rozwija i zyskuje większą popularność u konsumentów. Natomiast zwyczaje i oczekiwania klientów nie zmieniają się gwałtownie. Cały czas za najważniejsze uznajemy jasno określone koszty dostawy, a przesyłki najczęściej odbieramy w domu – mówi Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.

Duzi nabywcy nadal napędzają rynek e-commerce


Osoby dokonujące częstych zakupów w sieci („duzi klienci”) reprezentują 1/3 nabywców online w Europie i dokonują 86% wszystkich zakupów internetowych. Konsumenci wykazują lojalność wobec e-sklepów. Zakupy online dokonywane są zazwyczaj na znanych stronach internetowych, do których kupujący mają zaufanie – dotyczy to wszystkich kategorii produktów.

W tym roku raport po raz pierwszy uwzględnia również kategorię produktów spożywczych. Około 14% klientów sklepów internetowych (12% w Polsce) oraz 30% dużych nabywców kupuje świeżą żywność i napoje online.

Coraz więcej nabywców w Europie robi zakupy na zagranicznych stronach internetowych


W tym roku ponad połowa klientów sklepów internetowych zdecydowała się na zakupy w serwisach zagranicznych, co stanowi 2% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zakupy dokonane w zagranicznych e-sklepach stanowią niemalże 1/5 (19,2%) całościowego handlu online.

Prawie 1/3 nabywców planuje w niedługiej przyszłości swoje pierwsze zakupy zagraniczne, co oznacza spory potencjał wzrostu w segmencie e-zakupów międzynarodowych w Europie.

Spośród nabywców, którzy w 2017 roku kupowali w zagranicznych serwisach, około 67% wybrało sklepy zlokalizowane w Europie, tyle samo kupowało w serwisach zlokalizowanych na innych kontynentach. 39% klientów sklepów internetowych w Europie wybrało serwisy w sąsiednich krajach. 44% nabywców wybrało Chiny, a 31% - USA.

Według raportu, większość kupujących (81%) była zadowolona ze swoich doświadczeń zakupowych w serwisach zagranicznych.

Nabywcy w Europie oczekują wygody i elastyczności


Kupujący online składają zamówienia za pomocą różnych urządzeń. Rośnie liczba e-zakupów dokonywanych przez smartfony (39%), szczególnie wśród dużych nabywców i millenialsów, lecz laptopy/komputery stacjonarne nadal pozostają najpopularniejszymi urządzeniami wykorzystywanymi w tym celu. Nabywcy nie ograniczają się wyłącznie do jednej aplikacji, a 43% z nich uważa, że tzw. strona responsywna jest jednym z istotnych kryteriów decydujących o dokonaniu zakupu.

Preferowane metody płatności i doręczenia znacznie różnią się pomiędzy krajami w Europie. Klienci oczekują dostępności wielu opcji, które pozwolą im znaleźć dogodne dla siebie rozwiązanie, takich jak możliwość doręczenia nie tylko do domu, lecz również do punktów nadania i odbioru lub sklepu. Dostępne są również nowe usługi takie jak szybkie doręczenie oraz śledzenie przesyłki online.

We Francji 58% nabywców regularnie korzysta na przykład z punktów nadania i odbioru, podczas gdy średni odsetek w Europie wynosi 17%. W Estonii rekordową popularnością cieszą się paczkomaty. Aż 80% nabywców wybiera tę opcję doręczenia – średnia europejska wynosi 8%. 69% nabywców w Rumunii preferuje płatność za pobraniem i odsetek ten znacznie przekracza średnią europejską wynoszącą 13%.

Informacje o badaniu
Badanie DPDgroup Barometr E-shopper przeprowadziła firma Kantar TNS w okresie od 1 czerwca do 3 lipca 2017 r. Próby przeprowadzono online wśród prawie 23 tys. respondentów z 22 krajów Europy (Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Estonia, Francja, Niemcy, Węgry, Irlandia, Łotwa, Włochy, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania, Rosja). Badaniem objęto wyłącznie internautów powyżej 18 roku życia, którzy od stycznia 2017 roku złożyli i otrzymali co najmniej jedno zamówienie online.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Janinaaa / 2018-09-23 20:20:36

    Ja lubie kupowac online. Nawet buty tak kupuje - po co bowiem przeplacac w jakiejs galerii, jak mozna kupic buty w sklepie online? Kupilem tak ostatnio takie buty: https://butymodne.pl/daszynski-p141.html dobre 30% taniej. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: