2020-11-07 00:50
Czy warszawskie ulice handlowe czeka renesans? © jacek_kadaj - Fotolia.com
Przeczytaj także: Galerie handlowe w Warszawie mają silną konkurencję
fot. jacek_kadaj - Fotolia.com
Czy warszawskie ulice handlowe czeka renesans?
Konsumenci szukają bezpiecznych miejsc na zakupy i spotkania, a sieci handlowe i gastronomiczne chcą być „blisko klienta”. W dłuższej perspektywie czasowej może to wpłynąć na wzrost zainteresowania ulicami handlowymi.
Na koniec czerwca 2020 r. wolnych było ok. 230 lokali o łącznej powierzchni ok. 2 500 mkw., z czego ok. 90 dostępnych jest na rynku od ponad roku. Większość to lokale małe, poniżej 100 mkw. Niestety w III kw. wakaty ponownie zaczęły rosnąć. W najbliższych miesiącach przewidujemy dalszy wzrost pustostanów, także w Śródmieściu, gdzie w I poł. 2020 odnotowano spadek wakatów. Powodem wyjścia kolejnych najemców będzie zmniejszenie się ruchu turystycznego, spotkań biznesowych i towarzyskich po pracy oraz restrykcje nakładane na gastronomię przez rząd – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.
Jak wynika z naszego badania pierwsza fala koronawirusa nie dotknęła znacząco typowo warszawskich lokalizacji gastronomicznych. Ulice Francuska, Świętokrzyska czy Nowy Świat zachowały swój charakter, a poziom pustostanów nie zwiększył się tu znacząco. Czy taki stan rzeczy utrzyma się po drugiej fali pandemii? Możliwe że nie. Branża musi mierzyć się z utrudnionymi warunkami funkcjonowania i szuka nowych rozwiązań, takich jak: powiększenie ogródków, aktywność on-line, abonamenty i vouchery czy wprowadzenie dodatkowej oferty garmażeryjnej. W wielu przypadkach to nie wystarcza – w III kw. obserwujemy stały wzrost powierzchni niewynajętej w stolicy, z czego ponad ¼ to lokale po zlikwidowanych kawiarniach, restauracjach czy barach – mówi Katarzyna Michnikowska.
Zauważamy rozkwit lokalnego stylu życia i częstsze korzystanie z punktów usługowo-handlowo-gastronomicznych w pobliżu miejsca zamieszkania. Będzie to skutkować rozwojem tych handlowych ulic w Warszawie, które są arteriami komunikacyjnymi dużych osiedli mieszkaniowych, z intensywnym ruchem pieszym i komunikacją publiczną. Obecność w takich miejscach stanie się dodatkowym sposobem dywersyfikacji ryzyka dla sieci handlowych – dodaje Małgorzata Kobziakowska, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w Colliers International.
oprac. : eGospodarka.pl
Centra handlowe muszą się zmieniać
Handel internetowy nie wyprze tradycyjnego
Obroty w centrach handlowych wróciły do poziomu z 2019 roku
Jak pandemia zmieniła centra handlowe i konsumentów?
Centra handlowe po pandemii. Jakie zmiany?
Centra handlowe po pandemii. Czy restart się udał?
Polacy wrócili do centrów handlowych
Centra handlowe w 2020 r.: 28% spadek odwiedzin, obroty niższe o 26%
Pop up store: rozwiązanie na czas pandemii czy długotrwały trend?
Od nowego roku zmienia się prawo handlowe w naszym mieście. Wybudowali nowe targowisko miejskie, a ja wynajmuję lokal na gastronomię oraz ...
Witam Pracodawca otwiera lokal gastronomiczny, w którym będzie można kupić gotowe danie obiadowe w opakowaniu plastikowym, po czym klient po ...
3 cyberoszustwa finansowe, przez które możesz wpaść w długi
Ceny materiałów budowlanych. Jest szansa na powrót do normalności?
Sprzedaż nieruchomości dziecka - jak wygląda procedura?
Planujesz sprzedaż mieszkania? To dobry moment
Młodzi ludzie coraz później opuszczają dom rodzinny. Winna pandemia?
Nikkei 225 najwyżej od stycznia po "Dniu Góry"
MF zaostrza nadzór nad firmami w zakresie rejestrowania sprzedaży