Barometr przedsiębiorczości I-III 2006
2006-04-25 11:10
Przeczytaj także: Rusza Barometr Przedsiębiorczości
W oparciu o zestaw 31 ustaw uchwalonych przez Sejm w I kwartale 2006 roku, eksperci KIG przygotowali ocenę dotyczącą aktywności partii politycznych oraz oddziaływania na rozwój przedsiębiorczości lub gospodarki. Na podstawie skali ocen od +5 do -5 wyliczono wskaźnik ważności i kierunku oddziaływania ustawy (WWK). Następnie na podstawie zachowania partii politycznych skonstruowano indeks przyjazności dla gospodarki. Przyjęto, że im wyższa wartość indeksu, tym większa przyjazność głosowania danej partii dla gospodarki. W opracowaniu przedstawiono zbiorczy (ogólny) indeks przyjazności gospodarczej (ZPG), który jest średnią arytmetyczną wyników indeksów poszczególnych partii przy poszczególnych głosowaniach. Dodatkowo stworzono dwa nowe indeksy: wykorzystanego potencjału (IWP), a także porównania sejmowego (IPS), jego zadaniem jest pokazanie jak dana partia głosowała w porównaniu do większości sejmowej, której wynik hipotetyczny wynosi zawsze 100 proc.Po raz pierwszy w krótkiej historii barometru legislacyjnego eksperci KIG negatywnie ocenili działalność ustawodawczą Sejmu (-3,32 punktu) w zakresie gospodarki. Największa negatywna kwartalna różnica dotyczy Samoobrony i PSL. Generalnie ujemne punkty zgromadziły wszystkie partie poza PO (31,24 proc. IWP) i SLD (36,41 proc. IWP). Pozostałe partie wykorzystały swój potencjał raczej do utrudniania pracy gospodarce.
Jak uważa Andrzej Arendarski Prezes KIG - Sejm zajmuje się sprawami mającymi w nikłym stopniu pozytywny wpływ na gospodarkę. Warto zwrócić uwagę na to, że partią która najczęściej głosowała tak, jak większość była LPR (100,03 proc. IPS). Dwie partie SLD (-197,61 proc. IPS) i PO (-169,58 proc. IPS) uzyskały ujemne wyniki, co świadczy, że bardzo często głosowały wbrew większości sejmowej. W tym przypadku było to przeciwstawianie się negatywnym propozycjom większości.
Eksperci KIG negatywnie ocenili likwidację Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Uważają, ze Rząd traci wyspecjalizowana placówkę w zakresie badań ekonomicznych, której osiągnięcia były bezsporne. W wyniku braku zmian strukturalnych z negatywną oceną spotkał się także budżet. Zwiększone rozdawnictwo w polityce socjalnej może niekorzystnie wpłynąć na powiększający się deficyt kraju. Również źle oceniana była ustawa o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Istnieje otwarte zagrożenie, że ustawa spowoduje wzrost nieuczciwości obrotu gospodarczego. Kolejno wyliczono ustawę o dodatkach mieszkaniowych, a dokładnie możliwość manipulacji kwotą uprawniająca do dodatków mieszkaniowych.
Pozytywna ocena, którą wystawili eksperci KIG, dotyczyła jednie tekstu ustaw związanych z koniecznością dostosowania polskiego prawa do wymagań Unii Europejskiej, a zwłaszcza w zakresie egzekucji i pomocy publicznej. Jednak była to wymuszona działalność legislacyjna i nie wynikała z inicjatywy Sejmu.
Działalność ustawodawcza sejmu w I kwartale 2006 roku nie była sprzyjająca dla gospodarki. Generalnie, raczej przeszkadzała rozwojowi, niż go wspierała. Na 31 uchwalonych ustaw aż 16 nie miało żadnego znaczenia gospodarczego, pozostałe jedynie w niewielkim stopniu odpowiadają potrzebom gospodarki kraju.
"Krajowa Izba Gospodarcza ma nadzieję, że w drugim kwartale Sejm uaktywni swoją działalność ustawodawczą, gdyż utrzymywanie się takiej tendencji może stworzyć niekorzystne problemy dla gospodarki" - podsumowuje Andrzej Arendarski.
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
KIG: ocena pracy rządu VII-IX 2011
-
KIG: ocena pracy rządu X-XII 2009
-
Działalność Sejmu po 2 latach w opinii KPP
-
Polski biznes: bariery prawne wciąż wyraźne
-
Doing Business 2008: Polska na 74. miejscu
-
Prawo unijne utrudnia działalność firm
-
Mikrofirmy zabierają głos. Jacy są polscy mikroprzedsiębiorcy?
-
Polskie rzemiosło: upadek czy jednak renesans?
-
Co generuje największe ryzyko w biznesie? Zmiany cen w TOP 10