Profil konsumenta po 30-tce
2006-04-10 00:37
Przeczytaj także: Lekarze i farmaceuci jako konsumenci
Kapitał początkowy
Pierwsze dziecko już jest, pierwsze mieszkanie - nie koniecznie. Średnie miasto - średnie perspektywy.
W przeważającej części małżeństwa lub osoby z małym dzieckiem (72%) o dochodach nieco powyżej średniej. Co czwarta osoba wykonuje zawód pracownika biurowego. Znaczna część przerwała pracę aby poświęcić czas wychowaniu dzieci. Zarobki nie pozwalają im na oszczędzanie, a ponad 50% wciąż boryka się z brakiem własnego mieszkania. Jeśli już jednak szukają własnego M, starają się wybierać małe lokale (do 50 m2) w nowych budynkach. Deklarują chęć zakupu samochodu rodzinnego.
Preferują zakupy w dużych sklepach, w których mogą kupić wszystko na raz i skorzystać z promocji. Wiek nadal wyznacza ich zainteresowania, ale te powoli przesuwają się w stronę zajęć bardziej statecznych, takich jak czytania książek i zajęć domowych (poza rozrywką i muzyką).
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 1,3%
Aspirująca klasa średnia
Małżeństwa z większych miast, które "wypłynęły" już na głębsze wody i nie pozostają daleko w tyle od finiszującej czołówki. Dobrze wykształceni, z dochodami zdecydowanie powyżej średniej krajowej, zwiększają stale swój potencjał zakupowy.
Dobra posada w biurze lub na stanowisku specjalistycznym zapewnia stabilne i całkiem niezłe dochody. Ponad połowa zarobiła już na własne M, a trzy czwarte na swój samochód. Stać ich na różne, małe ekstrawagancje - lepsze auto, ekskluzywną wycieczkę, kamerę czy inny technologiczny gadżet. Nie oszczędzają zbytnio robiąc zakupy w hiper- i supermarketach (jedna trzecia wydaje tygodniowo więcej niż 200 zł), a dobrych okazji za to, wolą poszukać na aukcjach internetowych czy wyprzedażach. Chętnie korzystają z telefonów komórkowych zarówno w systemie abonamentowym, jak i na kartę.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 3,2%
Sól tej ziemi
Rodziny z dziećmi o dochodach poniżej średniej. Tradycyjne upodobania i produkty ze średniej półki.
30 i 40-latkowie, wykonujący przede wszystkim zawody biurowe i prace fizyczne. Wykształcenie średnie. Dochody nieco poniżej średniej krajowej. Konserwatywni w wyborach zakupowych, cenią praktyczność i niskie ceny. Mało związani z marką produktu. Korzystają tylko z podstawowych produktów finansowych (konto osobiste, karta kredytowa). Chętnie korzystają z pożyczek gotówkowych i debetów. Blisko 30% mieszka w mieszkaniach komunalnych.
Mało entuzjastyczni jeśli chodzi o nowe technologie. Jeśli kupują komputer, to dla dorastającego dziecka.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 3,4%
Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska (czerwiec 2005 rok). Próba badawcza wynosiła 23865 osób i obejmowała obszar całej Polski. W celu uzyskania reprezentatywności wyniki badania zostały poddane procedurze ważenia (tzw. ważona próba celowo-losowa).
1 2
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Smart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?
-
Zwyczaje zakupowe: smart shopping po polsku
-
Jakie opony letnie wybierają konsumenci?
-
Do galerii handlowej po odzież i obuwie
-
Czas na prace w ogrodzie: co kupujemy?
-
Preferencje konsumentów: oświetlenie
-
Preferencje konsumentów: Polacy otwarci na nowości
-
Czy galerie handlowe przegrają z e-commerce?
-
Smart shopping po polsku