eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: w TUI Poland sporo taniej niż rok temu

Wakacje 2016: w TUI Poland sporo taniej niż rok temu

2016-05-25 10:30

Przeczytaj także: Wakacje 2016: biura podróży w strachu?


Jest dobrze, powinno być lepiej


Jak wyglądała sytuacja w zakresie dynamiki zatrudnienia oraz dochodów gospodarstw domowych w pięciu pierwszych miesiącach roku turystycznego 2015/16 na tle analogicznych miesięcy roku poprzedniego 2014/15 pokazuje kolejne zestawienie. Widoczna jest na nim przewaga obszarów zielonych (przewaga roku bieżącego), która po upowszechnieniu się wypłat z programu 500+ znacznie wzrośnie.

fot. mat. prasowe

Dynamika wzrostu zatrudnienia i dochodów gospodarstw domowych

Widoczna przewaga obszarów zielonych ma wzrosnąć po upowszechnieniu się programu 500 +


Kolejne zestawienie pozwala uświadomić odbiorcom jak wielka przewagę ma tempo wzrostu zamożności gospodarstw domowych Polaków względem sytuacji w innych krajach**. Nie są to jednak kraje dobrane przypadkowo, ale liderzy pod tym względem w swoich regionalnych lub mających inne wspólne cechy grupach. I tak Szwecja jest liderem skandynawskim, Niemcy – wśród dużych państw strefy Euro, Nowa Zelandia - wśród krajów określanych jako anglosaskie, Korea Południowa – wśród tzw. azjatyckich tygrysów, a Węgry są w tej kategorii na razie światowym liderem wśród państw najbardziej uprzemysłowionych, zgromadzonych w organizacji OECD (34 kraje).

fot. mat. prasowe

Dynamika dochodów gospodarstw domowych Polski i krajów-liderów

Można założyć, że Polska jest głównym faworytem do zajęcia pozycji Węgier


Można przypuszczać, że Polska jest głównym faworytem do zajęcia miejsca Węgier w tym zestawieniu, które obecną pozycję lidera zawdzięczają głównie bardzo szybkiemu wzrostowi wynagrodzeń oraz zatrudnienia dodatkowo wspieranych niewielką obniżką stawki PIT.

Polacy przyspieszyli zakupy – przyjdzie też czas na wycieczki


Tak wysoki wzrost dochodów pozwolił Polakom w kwietniu w dość niesamowitym tempie zwiększyć zakupy towarów i usług. W kwietniu sprzedaż odzieży i obuwia wzrosła o 18 procent (w cenach stałych o 22,6 procent), w dziale motoryzacja o 17,1 procent (w cenach stałych o 19,1), a w dziale meble, RTV i AGD o 14,2 procent (w cenach stałych o 15,2 procent). Ogólną dynamikę sprzedaży zaniżyła sprzedaż węgla oraz paliw ciekłych i gazowych – o aż 14 procent (w cenach stałych o 5,1 procent).

Jak pokazują to wyniki ludzie mają pieniądze i są gotowi na dokonywanie dużych zakupów, ale – dokładnie tak jak było to ujęte w tytule poprzedniego materiału tygodniowego - „Polacy na razie kupują niemal wszystko, tylko nie wycieczki”. Taką sytuację sygnalizowaliśmy bardzo wyraźnie w kilku akapitach wymienionego materiału. Słaba sprzedaż wycieczek jest niestety już od kilku miesięcy nieustającą dużą troską turystycznego środowiska. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy są w pierwszym rzędzie obawy turystów związane z terroryzmem, ale są też inne, choć mniej znaczące przyczyny, do których wrócimy w innych materiałach.

II. Inne istotne zdarzenia z okresu ostatniego tygodnia

2. Z rynku niemieckiego: Turcja tańsza – sprzedaż lepsza


Na początku maja sygnalizowaliśmy wyczerpywanie się potencjału zakupów kierunków bezpiecznych na rzecz umiarkowanego powrotu na mniej bezpieczne, zwłaszcza jeśli zostaną wprowadzone tam zachęty w postaci niższych cen. Taka właśnie sytuacja jest na rynku niemieckim, gdzie według portali rezerwacyjnych ceny Turcji spadły o 16 procent wobec roku ubiegłego, co w kwietniu pomogło w częściowym odrodzeniu się sprzedaży tego kierunku. W rezultacie spadki sprzedaży wycieczek na Turecką Riwierę zmniejszyły się bardzo wydatnie, bo z 50 do 22 procent. Aktualne dane o dynamikach zmian sprzedaży na głównych kierunkach w poszczególnych miesiącach przedstawia poniższe zestawienie.

fot. mat. prasowe

Kierunki - dynamika sprzedaży

Szczególnego podkreślenia wymaga przyspieszanie sprzedaży Bułgarii


Warto w nim zwrócić również uwagę na niesamowite przyspieszanie sprzedaży Bułgarii. Tak silny trend zakupów może być pomocnym sygnałem również dla polskich klientów odnośnie nieodwlekania zbytnio decyzji zakupu tego kierunku, zwłaszcza jeśli leży on zdecydowanie w zakresie ich zainteresowania.

4. Travelplanet.pl szybszy od rynku i turystycznych agentów


W dniu 13 maja poznaliśmy raport giełdowego Travelplanet.pl za pierwszy kwartał tego roku. Trudny sezon w turystyce przełożył się u tego pośrednika w sprzedaży wycieczek na pogłębienie straty netto z jednego do 1,5 miliona złotych. W relatywnie niewielkim stopniu spadły też przychody spółki – z 5,44 do 5,25 miliona złotych, ale z raportu można wywnioskować, że był to również rezultat spadku średniej wartości prowizji. Środowisko agencyjne powinien natomiast zasępić zawarty w raporcie wykres pokazujący zmiany wolumenu sprzedaży produktów (głównie wycieczek) w pierwszych kwartałach kilku ostatnich lat.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: