eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: w TUI Poland sporo taniej niż rok temu

Wakacje 2016: w TUI Poland sporo taniej niż rok temu

2016-05-25 10:30

Wakacje 2016: w TUI Poland sporo taniej niż rok temu

W TUI Poland sporo taniej niż rok temu © dima_sidelnikov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (9)

Jest już kolejna odsłona cyklicznego opracowania Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA dotyczącego wyjazdów turystycznych, które odbędą się w nadchodzącym sezonie letnim. Jego autorzy przyglądają się jak zwykle pierwszemu tygodniowi sierpnia, a więc okresowi tzw. wysokiego sezonu. Najnowsza porcja informacji wskazuje, że klientów w biurach podróży ciągle brakuje. Do zakupu wycieczek nie przekonują ich nawet dość atrakcyjne ceny, jak np. w TUI Poland.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: biura podróży w strachu?

I. Niełatwo zorientować się w aktualnej sytuacji gospodarczej Polski …


Koniunktura gospodarcza, a zwłaszcza dynamika wzrostu dochodów gospodarstw domowych ma - obok terroryzmu – zasadnicze znaczenia dla koniunktury w branży turystycznej, a zwłaszcza w jej segmencie wyjazdowym, w którym z reguły w grę wchodzą wydatki w skali dla naszych obywateli już dość znaczącej. Niedawno mieliśmy do czynienia ze słabszymi danymi za marzec, które były jednakże związane w dużej mierze ze Świętami Wielkanocnymi (w zeszłym roku obchodziliśmy je w kwietniu), a z kolei w ostatnim tygodniu mieliśmy prawdziwy wysyp kluczowych danych za kwiecień, w którym w tym roku Świąt nie było. Nic zatem dziwnego, że dane były tym razem dla wielu zaskakująco dobre i często znacząco przekraczające prognozy.

Przeciętny Polak nie studiuje samodzielnie danych gospodarczych, a swoją wiedzę o gospodarce w dużym stopniu bazuje na tym co przekazują mu media. Problem polega jednak na tym, że słabsze dane z reguły są energicznie nagłaśniane przez media bliskie opozycji (takie jest jej wilcze prawo), a korzystne dane nie są odpowiednio eksponowane przez media bliskie obecnej administracji. Po części wynika to z tego, że nadmiernie koncentrują się one na wewnętrznej walce politycznej, sprawach historycznych i na różnego rodzaju kwestiach światopoglądowych, a po części, że w sprawach gospodarczych ich przedstawiciele po prostu czują się zazwyczaj dość słabo.


W konsekwencji obywatel gubi się w sprzecznych informacjach i nie ma jasnego obrazu sytuacji, bo raz słyszy, że jest fatalnie, a zaraz potem, że wyniki gospodarcze są zaskakująco dobre, a wpływu Świąt Wielkanocnych na wyniki odgadnąć nie każdy potrafi.

fot. dima_sidelnikov - Fotolia.com

W TUI Poland sporo taniej niż rok temu

Klientów w biurach podróży ciągle brakuje. Do zakupu wycieczek nie przekonują ich nawet dość atrakcyjne ceny, jak np. w TUI Poland.


Prosta metoda na eliminację przeliczeniowej mordęgi


Dlatego, aby przynajmniej turystyczni agenci i inni przedstawiciele branży mieli pogląd na najbardziej bieżącą sytuację w zakresie ważnych dla niej wskaźników TravelDATA zastosowała bardzo proste rozwiązanie, które pozwala wyeliminować wpływ Świąt na wskaźniki gospodarcze. Otóż należy rozpatrywać okres dwóch miesięcy łącznie (tzn. marzec i kwiecień) w obu latach. Wtedy takie dwumiesięczne okresy są porównywalne, bo w obu mamy takie same Święta, a to czy są one pod koniec marca, czy na początku kwietnia, nie ma już znaczenia.

Poniżej przedstawiamy zestawienie zawierające porównanie dynamik wzrostu (średnia z dwóch miesięcy) wskaźników istotnych dla sprzedaży w turystyce. Są to zatrudnienie, wynagrodzenia realne, ich złożenie, czyli realne dochody gospodarstw domowych i ogólna sprzedaż detaliczna w cenach bieżących i stałych, czyli po wyeliminowaniu deflacji, a zatem w ilości w nabywanych towarów.
Należy zaznaczyć, że sygnalne dane dotyczące wynagrodzeń i zatrudnienia dotyczą przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 9 osób, a dane dotyczące sprzedaży detalicznej dotyczą przedsiębiorstw handlowych zatrudniających również powyżej 9 osób. Dane dotyczące tych wskaźników dla wszystkich podmiotów dokładniej odzwierciedlają pełną sytuację gospodarki i mogą się od sygnalnych nieco różnić, ale są dostępne w znacznie późniejszych terminach.

fot. mat. prasowe

Zestawienie wskaźników za 2 miesiące łącznie

Najwyraźniej zaznacza się przewaga wzrostu dochodów realnych gospodarstw domowych


Jak widać z zestawienia w tym roku zaznacza się przewaga wzrostu dochodów realnych gospodarstw domowych, która wynika głównie z bardzo szybkiego wzrostu liczby pracujących osób, co pozwala z nadwyżką zrekompensować nieco niższą dynamikę wzrostu realnych wynagrodzeń, która przyspieszyła tempo dopiero w kwietniu wraz z licznymi podwyżkami w wielu przedsiębiorstwach, w tym sieciach handlowych. Z grubsza 0,4 procent dodał do słupka roku 2016 (czyli z 7,88 do 8,28) początek programu 500+, z którego wypłaty wyniosły w kwietniu blisko 450 milionów złotych. Wpływ programu 500+ będzie rósł w następnych miesiącach zbliżając się stopniowo w okolice 3,5 procent. Generalny wniosek z tego jest taki, że dynamika wzrostu dochodów gospodarstw domowych powinna znacząco przewyższać ubiegłoroczną z powodu programu 500+ i bardzo szybkiego wzrostu zatrudnienia, natomiast dynamiki wzrostu realnych wynagrodzeń powinny być podobne.

 

1 2 ... 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: