eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: chętnych nie brakuje, ale...

Wakacje 2016: chętnych nie brakuje, ale...

2016-04-13 10:19

Przeczytaj także: Wakacje 2016: Turcja ciągle traci, zyskuje Egipt


Średnie ceny biletów dla wylotów w okresie 26 kwietnia – 02 maja 2016 na tych kierunkach w najbardziej popularnych liniach Ryanair są obecnie bardzo wysokie i wyniosły średnio 1123 złote, co jest poziomem o 44 procent wyższym (sic!) niż przed rokiem. Bardzo duże zwyżki zanotowano na kierunkach kanaryjskich – do 1379 złotych, czyli o 37 procent w relacji do cen 2015 roku, chociaż ceny paliwa, a więc i koszty przelotu są teraz znacznie niższe, a podaż miejsc w samolotach przeszło dwukrotnie wyższa. Jest teraz w LCC tak drogo, że taniej polecieć można na Kanary czarterem– średnio za 1242 złote, a zatem o 10 procent taniej niż tanimi liniami.

Jeszcze bardziej wobec ubiegłego roku, bo średnio aż o 73 procent (do 932 złotych) zdrożały przeloty LCC na kierunkach greckich.

Odwlekanie zakupów może okazać się błędem


Bardzo silny wzrost cen przelotów tanimi liniami na kierunkach turystycznych w okresie majówki, jak również wzrost cen imprez w biurach turystycznych wskazuje, że Polacy absolutnie chcą nadal podróżować zwłaszcza jeśli jest ku temu okazja. Tak jest w tym roku, gdyż układ dni wolnych jest bardziej korzystny niż miało to miejsce w ubiegłym sezonie. Widoczne zjawisko odwlekania momentu zakupu, nie powinno w świetle sytuacji na razie nadmiernie niepokoić, tym bardziej, że wraz z upływem czasu i napływem na rynek kolejnych korzystnych danych o rozwoju sytuacji gospodarczej w naszym kraju powinny ostudzić się nieco nastoje pesymistów i usunąć lub zredukować przynajmniej ten z czynników negatywnie wpływający na słabą na razie sprzedaż wycieczek w naszym kraju.

Do zakupów może też zachęcać klientów rosnąca liczba sygnałów świadczących o tym, że zbytnie odwlekanie momentu zakupu może w wielu przypadkach skutkować wyższą ceną wyjazdu– średnio za 1242 złote, a zatem o 10 procent taniej niż tanimi liniami.

Trend ten jest już dość wyraźnie widoczny w przypadku wyjazdów organizowanych samodzielnie, ale również i to nawet bardzo wyraźnie widoczny jest u naszych zachodnich sąsiadów.

Ostatnio portale turystyczne w Niemczech podały wyniki badań rynkowych firmy GfK odnośnie wzrostu cen wycieczek w tym sezonie turystycznym. Najbardziej wzrosły tam średnie ceny pakietów siedmiodniowych do Portugali – o 23 procent, również znacznie do Hiszpania i Włoch – o 17 i 15 procent, a w mniejszym stopniu do Chorwacji oraz Grecji – o 9 i 8 procent (według danych z 12 marca). Sytuacja ta powinna być brana pod uwagę również przez naszych turystów oraz przez doradzających im turystycznych agentów.

Na ostateczne niepokoje jeszcze za wcześnie


Reasumując – biorąc pod uwagę całokształt czynników oddziałujących obecnie na rynek i na konsumenckie nastroje polskich klientów turystyki wyjazdowej - obecna sytuacja sprzedaży sezonu lato 2016 nie powinna jeszcze przesadnie niepokoić, zwłaszcza w świetle coraz lepszej ekonomicznej sytuacji polskich gospodarstw domowych. Poważne powody do niepokoju powstaną dopiero wtedy, gdy istotniejsza poprawa sprzedaży wyjazdów wakacyjnych nie będzie widoczna nawet w drugiej połowie maja, a nie będzie dla niej uzasadnienia w postaci nowych groźnych z punktu widzenia bezpieczeństwa wydarzeń na wiodących kierunkach turystycznych wyjazdów. Wówczas przyczyny osłabienia popytu w obszarze turystyki wyjazdowej i prawdopodobnego jego przeniesienia na obszar turystyki krajowej staną się polem całkiem poważnych i interesujących analiz.

Ciekawą okazja do dyskusji na te i pokrewne tematy stworzy konferencja „Kondycja biur podróży i rynek turystyki wyjazdowej w przeddzień sezonu turystycznego” , która odbędzie się 22 kwietnia podczas Targów Turystyki i Wypoczynku lato 2016 w Centrum MT Polska w Warszawie. W konferencji wezmą udział przedstawiciele największych biur podróży, organizacji branżowych, firm ubezpieczeniowych, linii lotniczych, agenci turystyczni i reprezentanci narodowych ośrodków promocji turystycznej. Punktem wyjścia do dyskusji będzie prezentacja zaktualizowanych r.a.t.i.n.g.ów biur podróży. Oceny te, które po raz pierwszy zostały zaprezentowane w 2012 roku oparte są na danych finansowych biur podróży, przesłankach ekonomicznych i monitoringu rynku, pozwalają lepiej poznać poszczególnych touroperatorów - są swoistym drogowskazem dla branży i jej klientów.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: