eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kompetencje miękkie cenniejsze niż doświadczenie?

Kompetencje miękkie cenniejsze niż doświadczenie?

2016-04-12 14:29

Kompetencje miękkie cenniejsze niż doświadczenie?

Kompetencje miękkie cenniejsze niż doświadczenie? © Torbz - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

O ile twarde umiejętności kandydata do pracy dość łatwo jest zweryfikować nawet podczas pierwszego spotkania, o tyle sprawy mają się zupełnie inaczej w przypadku kompetencji miękkich. Tymczasem badania Fundacji Pro Progressio wskazują, że to właśnie te ostatnie bywają dla pracodawców z sektora nowoczesnych usług dla biznesu o wiele ważniejsze niż poziom czy kierunek wykształcenia.

Przeczytaj także: Nieprzyjazna rekrutacja pracowników naraża na straty finansowe

Analiza ogłoszeń o pracę wskazuje, że w staraniach o angaż istotne jest nie tylko spełnienie wymogów formalnych, ale również posiadanie - coraz częściej wymaganych przez pracodawców - umiejętności społecznych lub cech psychofizycznych. W jakim stopniu jednak decydują one o wyborze kandydata na dane stanowisko?

Z badań przeprowadzonych na członkach Klubu Outsourcingu, (zrzeszającego podmioty z branży outsourcingowej oraz jej otoczenia) wynika, że w znacznym. Wszyscy ankietowani odpowiedzieli, że kompetencje miękkie są „raczej” (19%) lub „zdecydowanie” (81%) istotne podczas rekrutacji nowych pracowników. Ważne jest również doświadczenie zawodowe kandydata. Jest ono „zdecydowanie istotne” aż dla 69% firm, a 23% określiło ten warunek jako „raczej istotny”. Wykształcenie przyszłego pracownika nie jest oczywiście przez rekruterów pomijane, jednak większość firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu uznaje je tylko za „raczej istotne”. Kierunek skończonych studiów jest nieistotny dla blisko 1/3 ankietowanych, a stopień naukowy aż dla 39%.

Najczęściej poszukiwanymi kompetencjami miękkimi są: otwartość i komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, kreatywność, dobra organizacja pracy, nastawienie na rozwój, orientacja na klienta oraz na efekt. W branży nowoczesnych usług dla biznesu ogromną rolę odgrywa także elastyczność.
Sektor outsourcingu jest niezwykle różnorodny i wciąż się zmienia, a co za tym idzie, charakter pracy również ewoluuje. W branży nowoczesnych usług dla biznesu pracuje się wciąż na nowych projektach, awansuje się zarówno poziomo jak i pionowo, wewnątrz jednego podmiotu, w grupie firm lub między organizacjami. Wymaga to umiejętności szybkiej adaptacji, uczenia się i otwartości na zmiany – mówi Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio - Zdobywanie doświadczenia w tym sektorze sprzyja szybkiemu nabywaniu wielu umiejętności, które mogą być przydatne również w innych miejscach pracy.

fot. mat. prasowe

Kompetencje miękkie i doświadczenie istotne czy nie?

Dla 81 procent badanych kompetencje miękkie są istotne.


Co ciekawe, kompetencje miękkie, którymi kandydaci chwalą się w CV niekoniecznie ujawniają się po podjęciu pracy. Aż 62% firm przyznało, że deklaratywne umiejętności potencjalnych pracowników niekiedy nie pokrywają się z rzeczywistością.

fot. mat. prasowe

Wykształcenie - istotne czy nie?

Ważniejszy niż stopień naukowy jest stopień wykształcenia.

fot. mat. prasowe

Deklaratywne umiejętności vs rzeczywistość

62 procent badanych przyznaje, że niekiedy deklarowane umiejętności nie pokrywają się z rzeczywistością.


Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: