eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: gospodarka kontra terroryzm w walce o turystów

Wakacje 2016: gospodarka kontra terroryzm w walce o turystów

2016-03-23 14:15

Wakacje 2016: gospodarka kontra terroryzm w walce o turystów

Majorka © powell83 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Mamy kolejną odsłonę cyklicznego opracowania Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA odnośnie wyjazdów turystycznych, które odbędą się w nadchodzącym sezonie letnim. Tradycyjnie już jego autorzy przyglądają się pierwszemu tygodniowi sierpnia, a więc okresowi tzw. wysokiego sezonu. Najnowsze dane mówią o dobrych wynikach polskiej gospodarki, szczególnie istotnych z punktu widzenia turystyki.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: pozycja agentów słabnie

Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej

I. Bieżące perspektywy koniunktury w polskiej turystyce wyjazdowej.


Aktualna sytuacja sprzedażowa w polskiej turystyce wyjazdowej to nadal bardzo duży powód do zmartwienia znacznej części środowiska turystycznego. Generalnie może się wydawać, że sprawa korzystnej koniunktury w branży turystycznej jest niemal przesądzona, bowiem dane napływające z gospodarki świadczą o jej bardzo korzystnym rozwoju, a jest to zasadniczy warunek wysokiego poziomu optymizmu konsumenckiego niezbędnego dla dobrej sprzedaży dóbr i usług z wyższej półki, a do tych ostatnich nalezą zagraniczne wycieczki.

Tak jak sygnalizowaliśmy w materiale sprzed tygodnia w ostatnich kilku dniach nastąpił prawdziwy wysyp danych o polskiej gospodarce za luty tego roku i tak jak wcześniej przewidywaliśmy okazały się one dla Polski bardzo korzystne. Negują one niemal w zupełności opinie, które przekazuje duża część politycznie poprawnych mediów oraz wspierających je ekonomistów (często o pokroju liberalnym) wspólnie reprezentujących poglądy na temat zmian w naszej gospodarce w stylu nazywanym przez nas potocznie „wszystko źle i wszystko do bani”. Wszystkie najważniejsze parametry, które mają znaczący wpływ na koniunkturę w turystyce, a zwłaszcza wyjazdowej, kształtują się w tym sezonie turystycznym korzystniej lub znacznie korzystniej niż przed rokiem.


Wyniki pojedynczego miesiąca nie mają zbyt dużego znaczenia dla oceny sytuacji w kontekście całego roku, dlatego bardziej obiektywne jest ich połączenie z poprzednimi miesiącami obecnego roku turystycznego i rozpatrywanie wersji uśrednionej, która robi wprawdzie dużo mniejsze wrażenie niż sam luty, ale daje też lepszy pogląd na ścieżkę zmian parametrów ważnych dla potencjalnej koniunktury w turystyce. Dane zostały uśrednione dla okresu czterech pierwszych miesięcy roku turystycznego, czyli okresu listopad-luty oraz odpowiedniego okresu sprzed roku i przedstawione w poniższej tabeli:

fot. mat. prasowe

Zmiana parametrów ważnych dla potencjalnej koniunktury w turystyce

Szczególnie istotna z punktu widzenia turystyki jest dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej.


Szczególnie istotna jest ta ostatnia wielkość ponieważ świadczy ona o zmieniającym się wśród Polaków nastawieniu do zakupów w ogóle, a w konsekwencji powinna się przełożyć (z reguły w jeszcze większym stopniu) również na zakupy dóbr i usług z wyższej półki, a do tych ostatnich należą również zagraniczne wycieczki.

Korzystnie ukształtowały się też inne wskaźniki, z których warto wymienić uśredniony wzrost produkcji przemysłowej (o 5,65 proc. wobec 3,83 przed rokiem), a także średniomiesięczne saldo obrotów bieżących (za listopad-styczeń), które z ujemnego w wartości minus 375 mln euro zmieniło się w dodatnie o średniej wartości 312 mln euro. Saldo to ma spore znaczenie dla długoterminowego trendu kształtowania się siły złotego, a więc kolejnego czynnika istotnego dla koniunktury w sprzedaży zagranicznych wycieczek.

Świetne perspektywy wzrostu zatrudnienia i wynagrodzeń w Polsce


Jak już pisaliśmy, wyniki najnowszej edycji badania „Plany Pracodawców” przeprowadzonego przez Instytut Randstad (Polska) pokazują, że najbliższe półrocze będzie wyjątkowo korzystnym okresem na rynku pracy oraz co bardzo ważne, zaskakująco duży odsetek pracodawców jest gotowych podnosić oferowane stawki. Raporty te są wyjątkowo korzystne dla Polski i jak informowali przedstawiciele instytutu jeszcze nigdy w historii wszystkich polskich badań (7 lat) wyniki te nie były dla naszego kraju aż tak korzystne.

Są już spektakularne przykłady potwierdzenia wyników tych badań. Po podwyżkach stawek o 25 procent dla 14 tysięcy pracowników sieci IKEA, podwyżki o 12,5 procent (od kwietnia) zapowiedziała zatrudniająca 55 tysięcy osób sieć Biedronka, a do podobnych przymierza się zatrudniający 15 tysięcy pracowników Lidl. Trend podwyższania wynagrodzeń przybiera na sile zwłaszcza w słabo dotychczas płacących firmach z województw wschodnich i północnych. Jest to o tyle istotne, że w połączeniu z rosnącym zatrudnieniem i wraz z programem 500+ spowodować to może istotne zmiany w potencjalnym popycie na produkty turystyczne zwłaszcza w następnym sezonie, który pod warunkiem zmniejszenia obaw przed wyjazdami na niektóre mniej kosztowne kierunki turystyczne spowodować może nawet małą rewolucję w polskiej turystyce wyjazdowej. Jest to jednak temat na oddzielny materiał, a nawet na interesującą konferencję.

 

1 2 ... 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: