eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Powierzchnie handlowe w Polsce - stabilny rozwój

Powierzchnie handlowe w Polsce - stabilny rozwój

2016-02-22 00:20

Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych 2015


W 2015 roku czynsze w najlepszych obiektach handlowych w Warszawie utrzymywały się na wysokim poziomie 120-140 euro za m kw. za miesiąc dla małych butików. W pozostałych warszawskich obiektach handlowych czynsze mieszczą się w przedziale 80-100 euro za m kw. W innych aglomeracjach czynsze wynoszą 35-45 euro za m kw. za miesiąc, a w średnich i małych miastach 20-25 euro za m kw. za miesiąc. Poziom czynszów nie zmienia się od 2014 roku. Natomiast wynajmujący oferują liczne zachęty i dopłaty, zwłaszcza dla bardzo prestiżowych marek. Zauważamy także zjawisko uzależniania wysokości czynszu w całości bądź częściowo od obrotów.
– Wraz ze wzrostem powierzchni zachodzą zmiany jakościowe na rynku handlowym. Optymalizacje już istniejących sieci handlowych, wchodzenie na polski rynek nowych marek, rosnące powierzchnie szeroko rozumianej rozrywki w centrach handlowych oraz inwestycje w modernizację powierzchni handlowej to najbardziej widoczne trendy. Prowadzą one do wzrostu konkurencyjności obiektów na coraz bardziej wymagającym rynku, ale także podnoszą ich wartość, co czyni je bardziej atrakcyjnymi na rynku transakcji inwestycyjnych – mówi Magdalena Sadal, Starszy konsultant w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych Cushman & Wakefield.

E-commerce


Szacuje się, że w 2016 roku wartość rynku e-handlu w Polsce wzrośnie o 15% względem ubiegłego roku i wyniesie ok. 38 mld złotych. Jest to najszybciej rozwijający się sektor polskiej gospodarki. W sektorze handlowym panuje trend na optymalizowanie rozwiązań mobilnych i internetowych, tak, aby popularyzować zakupy online. Marki dotychczas stacjonarne otwierają swoje sklepy internetowe, wśród największych graczy w ubiegłym roku swój sklep internetowy otworzyło H&M i Carrefour Polska. Część graczy stworzyła programy pilotażowe dla e-handlu. Wiele marek oferuje usługę „click & collect”, która pozwala na darmowy odbiór zakupów internetowych w sklepie stacjonarnym. Wynajmujący również wychodzą naprzeciw potrzebom klientów, wprowadzając strefy darmowego wi-fi w galeriach, beacony i aplikacje mobilne.

Prognozy na lata 2016 – 2017 dla rynku powierzchni handlowych


Obecnie w budowie znajduje się ok. 700 000 m kw. powierzchni handlowej, której otwarcie planowane jest do końca 2017 roku. 450 000 m kw. ma zostać oddane do użytku już w 2016 roku. 55% z tej powierzchni powstaje w największych aglomeracjach, a 40% w miastach poniżej 100 000 m kw. Pozostałe 5% w mniejszych miastach regionalnych. Największymi centrami handlowymi w budowie, które otworzą się w tym roku, są Posnania w Poznaniu (99 000 m kw.) i Galeria Metropolia w Gdańsku (34 000 m kw.).
W 2016 roku na polskim rynku pojawi się wiele nowych marek, m.in. Tallinder (prestiżowa marka modowa LPP) i Forever 21.
– Rynek nieruchomości handlowych w Polsce rozwija się stabilnie zarówno ilościowo, jak i jakościowo, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów. Zwiększa się konkurencja między obiektami, co prowadzi do odpowiedniego dopasowania koncepcji i oferty do oczekiwań rynku. Ma to coraz większy wpływ na sukces zarówno nowych, jak i starszych formatów handlowych – mówi Kamila Wykrota, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych Cushman & Wakefield.

Przeczytaj także: Rynek handlowy z potencjałem Rynek handlowy z potencjałem

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: