Sektor FMCG a wydatki na reklamę w IV kw. 2015 r.
2016-02-10 11:13
Przeczytaj także: Sektor FMCG a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.
Spadki w kategoriach reklamy internetowej i prasowej
Pod względem kanałów mediowych, w których producenci z branży FMCG lokują swoje budżety reklamowe, czwarty kwartał 2015 roku nie przyniósł zaskoczenia – prym stale wiedzie reklama telewizyjna, która w tym okresie zagarnęła 68% mediowych funduszy. Producenci wydali ponad 216 mln złotych, notując wzrost na poziomie 16% w porównaniu do Q4 2014. Jednakże ze względu na dynamikę całego rynku na poziomie 20% udziały TV w IV kwartale 2015 zmniejszyły się o 2 punkty procentowe.
Drugim kanałem z największymi wydatkami na promocję branży FMCG były kina. Inwestycje w reklamę kinową wyniosły ponad 38,5 mln złotych, co stanowiło 12% budżetów mediowych w ogóle (wzrost udziału o 3 p.p.). Wzrost inwestycji w reklamę kinową w porównaniu z ostatnim kwartałem 2014 roku sięgnął 65%.
Na podium znalazła się jeszcze reklama magazynowa, z budżetami rzędu ponad 27,8 mln złotych, co stanowiło 9% wydatków we wszystkich kategoriach, i wzrostem na poziomie 20% rok do roku w ujęciu kwartalnym (czyli na poziomie całego rynku).
fot. mat. prasowe
Wydatki z podziałem na media Q4 2015
Największe cięcia budżetów mediowych w sektorze FMCG dotknęły reklamy w Internecie, której udział spadł z 4,6% w Q4 2014 do 2,6% w Q4 2015 (spadek inwestycji o -31% do poziomu 8,3 mln zł). Podobny spadek odnotowała reklama drukowana w dziennikach (o -31% do poziomu 1,2 mln zł), osiągając zaledwie 0,4% udziału w wydatkach (SOS).
W ujęciu rocznym, najwyższe wydatki przypadają reklamie telewizyjnej. W roku 2015 promocja produktów FMCG w pasmach telewizyjnych przyciągnęła budżety za ponad 700 mln złotych, co stanowiło 69% wszystkich budżetów reklamowych. Medium zaliczyło 4% wzrost w stosunku do roku 2014. Pozornie niewielki przyrost to jednak znacząca kwota w wysokości ponad 27 mln złotych.
Branża FMCG najmniejsze kwoty przeznaczyła w całym poprzednim roku na reklamę radiową i w gazetach, które zajęły odpowiednio 2% i niecały 1% wszystkich wydatków. Warto także zaznaczyć niski poziom udziału promocji w internecie (około 4% udziału), w którym to inwestycje dodatkowo obniżyły się w ostatnim kwartale. Podobnie jak w ujęciu kwartalnym, w porównaniu rocznym największe spadki przypadły budżetom na promocję w gazetach (o 26%) oraz w internecie (o 19%).
W porównaniu całego roku 2015 i 2014 największą dynamikę wzrostu inwestycji odnotowała reklama kinowa (+40%) oraz reklama w magazynach (+35%). Producenci branży FMCG wydali na te kanały odpowiednio ponad 94 i 89 milionów złotych.
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Co i za ile reklamuje branża finansowa?
-
Wydatki reklamowe w I kw. 2019 r. Kto i co reklamował?
-
Reklamodawcy w TV: Lidl na czele rankingu marek
-
Wydatki reklamowe w lutym 2019 r. Kto i co reklamował?
-
Reklamodawcy w TV: branża farmaceutyczna bez konkurencji?
-
Wydatki reklamowe w styczniu 2019 r. Kto i co reklamował?
-
Wydatki reklamowe w 2018 r. Kto i co reklamował?
-
Przedświąteczne wydatki reklamowe. Kto i co reklamował?
-
Wydatki reklamowe w październiku. Kto i co reklamował?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)