eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor FMCG a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.

Sektor FMCG a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.

2015-11-18 11:36

Sektor FMCG a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.

Największymi budżetami na reklamę dysponowali producenci soków i napojów © Markus Mainka - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (17)

Dom mediowy Codemedia już po raz kolejny wziął pod lupę wydatki reklamowe. Tym razem analizie poddano III kwartał br. i sektor FMCG. Wynika z niej m.in., że w badanym okresie reklama tej branży pochłonęła ponad 224 miliony złotych, co jest wynikiem o 12% lepszym od uzyskanego w III kwartale poprzedniego roku. Największy wzrost nakładów na marketing charakteryzował kategorię "produkty mleczne" (+77%). Na drugim biegunie uplasowali się producenci żywności dla zwierząt, którzy obcięli budżety reklamowe o 17%.

Przeczytaj także: Sektor FMCG a wydatki na reklamę w IV kw. 2015 r.

Soki i napoje górą


Jak wynika z analizy Codemedia, w analizowanym okresie największymi budżetami na reklamę mogli pochwalić się producenci soków i napojów, którzy wydali niemal 55 milionów złotych (1/4 całego tortu reklamowego branży), czyli o 39% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Produktami, które reklamowano najczęściej były napoje gazowane i woda mineralna.

Na drugim miejscu, z kwotą ponad 52 milionów złotych (23% inwestycji całego sektora) uplasowali się producenci słodyczy, odnotowując tym samym wzrost na poziomie 10%. Pomimo sezonu letniego to nie producenci lodów byli liderami w wydatkach - największe środki na promocję swoich produktów przeznaczyli producenci ciast, ciastek i batonów.

Trzecie miejsce przypadło branży alkoholowej, która ulokowała w mediach ponad 32 miliony złotych (14% wszystkich wydatków na promocję), co z kolei oznaczało spadek o 15% względem minionego roku. Tradycyjnie już największa część budżetu marek alkoholowych przeznaczona została na reklamę piwa.

Producenci produktów mlecznych ulokowali w reklamę ponad 23 miliony złotych (10% udziału w wydatkach całej branży FMCG), notując tym samym rekordowy w tym segmencie, 77% wzrost w porównaniu do trzeciego kwartału 2014 roku. Wydatki pozostałych branż z kategorii wyniosły łącznie ponad 61 milionów złotych, a wielkość inwestycji różniła się od zeszłorocznych o kilka do kilkunastu procent.

FMCG reklamuje się w telewizji


Zdecydowana większość budżetów reklamowych branży kierowana jest w kanały telewizyjne. W trzecim kwartale 2015 roku było to ponad 150 milionów złotych, czyli 67% wszystkich wydatków. Wzrost nakładów na reklamę TV w porównaniu do okresu III kwartału 2014 roku wyniósł 9%. Budżety reklamowe lokowane były w głównych stacjach komercyjnych, takich jak Polsat i TVN, popularnością cieszyły się także reklamy w na kanałach tematycznych, m.in. ATM Rozrywka, TVN Style, National Geographic Channel.

fot. mat. prasowe

Wysokość wydatków reklamowych

Wydatki reklamowe w III kw. br. były wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.


Znaczący wzrost nakładów na promocję w magazynach


Ponad 9,5 miliona złotych (co stanowi 4% udziału SOS), branża FMCG przeznaczyła na komunikację w Internecie. Spadek inwestycji aż o 42% w stosunku do poprzedniego roku, może oznaczać zarówno faktyczny spadek inwestycji w promocję online jak i przesunięcie budżetów do kanałów nie monitorowanych.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w podziale na poszczególne kategorie r/r

Wydatki na reklamę produktów mlecznych wzrosły o 77%


Reklama zewnętrzna zanotowała 14% wzrost inwestycji w porównaniu do trzeciego kwartału poprzedniego roku, osiągając 10% udziału w wydatkach (około 22 milionów złotych).

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w podziale na poszczególne media

Największy wzrost wydatków odnotowano w odniesieniu do reklamy kinowej.


Warto odnotować, że w Q3 2015 media drukowane były chętniej wykorzystywane reklamowo. Promocja w magazynach pochłonęła ponad 17 mln złotych (8% wszystkich budżetów). Znaczenie tego kanału znacząco wzrosło, w porównaniu do poprzedniego roku, firmy wydały na magazyny ponad 50% więcej niż w 2014 – wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Reklama w magazynach to głównie promocja produktów w czasopismach branżowych, takich jak Poradnik Handlowca, Hurt & Detal, Handel, Życie Handlowe, ale reklamy lokowane były także w magazynach kobiecych oraz w periodykach o gotowaniu. Inwestycje w dziennikach uzyskały jednak najmniej spośród wszystkich mediów - poniżej 1 mln złotych, notując dodatkowo spadek o 24% w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: