eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Akcyza na alkohol pogrąża sprzedaż

Akcyza na alkohol pogrąża sprzedaż

2014-06-15 00:26

Akcyza na alkohol pogrąża sprzedaż

Akcyza na alkohol pogrąża sprzedaż © ded - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Branża spirytusowa raczej nie ma powodów do zadowolenia - w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku na rynku mocnych alkoholi zanotowano aż 6-procentowy spadek, a produkcja wódki zmalała o 1/3. Co jest odpowiedzialne za taki obrót spraw? Przede wszystkim nowa stawka podatku akcyzowego. Prognozy na przyszłość również nie są optymistyczne - przewiduje się, że kryzys utrzyma się do końca roku, a największe spadki to tylko kwestia czasu.

Przeczytaj także: Alkohol znów drożeje. Co ma wpływ na cenę?

Sprzedaż i produkcja mocno w dół

2014 rok to okres, który branża spirytusowa chętnie wykreśli z pamięci. W związku z podwyżką akcyzy 1 stycznia 2014 r. producenci wprowadzili nowe cenniki. Korzystając z okazji część sklepów, zwłaszcza dużych sieci i dyskontów, również podwyższyła ceny mocnych alkoholi. Niektórzy dystrybutorzy zdecydowali się rozłożyć podwyżki w czasie. Choć w pierwszym kwartale większość małych i średnich sklepów nie zmieniła cen, to sprzedaż detaliczna napojów spirytusowych spadła o 6% w ujęciu rok do roku (dane ZP PPS za AC Nielsen). Najbardziej niepokoi fakt, że spadki sprzedaży dotyczyły praktycznie wszystkich segmentów rynku, zarówno trunków ekonomicznych, jaki i premium.

fot. mat. prasowe

Produkcja wódki i sprzedaż napojów alkoholowych

Bieżący rok branża spirytusowa zapisze do jednego z najgorszych w historii.


„Obawialiśmy się, że tak wysoka podwyżka akcyzy doprowadzi do załamania rynku i sygnalizowaliśmy
to już w zeszłym roku. Założenia Ministerstwa Finansów, które mówiło o 3% spadku sprzedaży w 2014 r. po raz kolejny okazują się błędne, ale nie odczuwamy satysfakcji z tego powodu – mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. - Zwiększone zapasy zrobione przez hurtownie pod koniec ub. r. miały starczyć do marca, tymczasem jeszcze w maju w wielu sklepach można było znaleźć towar ze starą akcyzą. W kolejnych miesiącach we wszystkich kanałach sprzedaży obowiązywać już będą wyższe ceny, dlatego obawiamy się jeszcze większych spadków.

- Gusta konsumentów nie zmieniają się w ciągu miesiąca, jeżeli część konsumentów odeszła do szarej strefy, oznacza to utratę wpływów budżetowych, straty branży, ale przede wszystkim zagrożenie zdrowia obywateli – dodaje Leszek Wiwała.

fot. ded - Fotolia.com

Akcyza na alkohol pogrąża sprzedaż

Choć w pierwszym kwartale większość małych i średnich sklepów nie zmieniła cen, to sprzedaż detaliczna napojów spirytusowych spadła o 6% w ujęciu rok do roku (dane ZP PPS za AC Nielsen).


Stawka akcyzy na tle UE

Po podwyższeniu akcyzy na napoje spirytusowe od stycznia 2014 r. stawka w naszym kraju jest wyższa niż w Niemczech i pozostałych państwach ościennych należących do Unii Europejskiej. Obowiązuje również dużo wyższy podatek VAT. Napoje spirytusowe są najbardziej opodatkowaną kategorią alkoholi w Polsce.

Znaczenie gospodarcze wódki

W 2013 r. branża wyprodukowała 300 mln litrów napojów spirytusowych, które trafiły do konsumentów w Polsce i na całym świecie. Pozwoliło to na stworzenie i utrzymanie 93 tys. miejsc pracy, głównie w przemyśle, rolnictwie, handlu i gastronomii. Firmy zrzeszone w ZP PPS na zakup towarów i usług wydały ponad 2,67 mld zł, zwiększając również krąg dostawców do blisko 7,3 tys. firm (z 6,7 tys. w 2011 r.). Przeważająca większość z nich (89%) pochodzi z Polski.

Branża spirytusowa w 2013 r. przekazała do budżetu państwa ponad 10 mld zł wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT. Ponadto budżety gminne zasiliło ok. 300 mln zł z tytułu zezwoleń na obrót napojami alkoholowymi o mocy powyżej 18%.

fot. mat. prasowe

Stawki akcyzy na napoje spirytusowe w państwach ościennych

Po podwyższeniu akcyzy na napoje spirytusowe od stycznia 2014 r. stawka w naszym kraju jest wyższa niż w Niemczech i pozostałych państwach ościennych należących do Unii Europejskiej.


Polska jest największym w Europie i czwartym na świecie producentem wódki. Pod tym względem wyprzedzają nas Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Znaczący eksport (ponad 33,5 mln l w 2013 r.) przyczynia się do poprawy bilansu handlowego kraju. Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja i Stany Zjednoczone. Polskie wódki trafiają nie tylko do konsumentów amerykańskich czy z Unii Europejskiej, ale również na tak odległe rynki jak Singapur, Hong Kong czy Chile.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: