eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy online w Polsce III kw. 2015

Rynek reklamy online w Polsce III kw. 2015

2016-01-11 12:07

Rynek reklamy online w Polsce III kw. 2015

Wzrost wydatków na reklamę online w Polsce o ponad 20% ©  tashatuvango - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Rosną budżety przeznaczone na reklamę w Internecie. W III kwartale ubiegłego roku wydatki przeznaczone na ten cel wzrosły o ponad 1/5 (20,4%), dzięki czemu rynek komunikacji cyfrowej zdołał osiągnąć wartość 2,19 mld złotych. Wszystko wskazuje na to, że miniony rok zakończy się wynikiem przekraczającym 3 mld złotych. O tym dowiemy się jednak dopiero w kwietniu - czytamy w najnowszym raporcie z badania IAB AdEx zrealizowanego przez PwC.

Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce 2014

Tak dynamiczne wzrosty na rynku reklamy internetowej stanowią dobitny dowód na to, że reklamodawcy w pełni zdają sobie sprawę z jej efektywności i potencjału.
„Jest to naturalne, przecież internet staje się podstawowym kanałem pozyskiwania informacji, rozrywki, komunikacji. Skoro użytkownicy spędzają coraz więcej czasu korzystając z internetu, reklamodawcy właśnie tutaj chcą do nich dotrzeć ze swoimi przekazami reklamowymi.”, wyjaśnia Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Na przestrzeni pierwszych dziewięciu miesięcy 2015 roku dynamika wzrostu wartości reklamy cyfrowej nieustająco rosła, osiągając w kolejnych kwartałach coraz wyższy indeks: +13%, +17% oraz +20%. Cały ten okres zamknął się dynamiką na poziomie +17,1%, co jest równoznaczne z pozyskaniem dodatkowych 319 mln zł względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego. Jeśli roczna fala badania potwierdzi, że czwarty kwartał zakończył się dynamiką na poziomie powyżej 10%, oznaczać to będzie że w 2015 roku przekroczona została rekordowa wartość 3 mld zł. Biorąc pod uwagę obserwowane trendy oraz pozytywne opinie dochodzące z rynku, wartość ta mogła osiągnąć nawet 3,1 mld zł. Wyniki roczne poznamy najpóźniej w kwietniu.

Ranking poszczególnych formatów w cyfrowym torcie reklamowym pozostaje bez zmian. Nadal obserwowany jest wzrost znaczenia reklamy graficznej, która zwiększyła swą wartość o 27% a udział o prawie 4 punkty procentowe. Duży wpływ na tempo rozwojowe tego formatu ma wideo online z dynamiką na poziomie 24% oraz reklama w social media, której wartość wzrosła o 94%. Pozostałe formaty także zanotowały wzrosty, oprócz e-mail marketingu, który wyhamował zmniejszając swą wartość o około 8 mln względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego.

Dwucyfrowy wzrost zanotował marketing w wyszukiwarkach (+12%), zaś ogłoszenia zanotowały indeks na poziomie +11%. Warto także zwrócić uwagę na utrzymującą się wysoką trzycyfrową dynamikę wydatków reklamowych w urządzeniach mobilnych, która wzrosła o 252% i pozyskała prawie 14% tortu reklamowego online.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę online po trzech kwartałach 2015

W trzecim kwartale 2015 roku wydatki na reklamę online w Polsce wzrosły o 20,4%.


Biorąc pod uwagę strukturę branżową, nie uległa ona znacznej zmianie. Najwięcej wydały: motoryzacja (20% udziału), finanse (11%) i ex aequo nieruchomości oraz handel (9%). Największą dynamikę wzrostu odnotowały kategorie „media, książki, CD i DVD” oraz „napoje i alkohole”.

fot. mat. prasowe

Wydatki wg branż

1/5 całości wydatków na reklamę pochodziła z branży motoryzacyjnej


O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 17 grudnia 2015 r.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: