eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wyjazdy turystyczne 2015

Wyjazdy turystyczne 2015

2016-02-08 11:59

Przeczytaj także: Wakacje 2015 według polskiego podróżnika


Termin rezerwacji – first czy last minute


Mniej więcej dwukrotnie większy odsetek turystów rezerwuje od stycznia do kwietnia wakacje niż na nie wyjeżdża. Z kolei w okresie maj – wrzesień mamy do czynienia z przewagą odsetka wyjazdów nad odsetkiem rezerwacji. I wreszcie od października do grudnia znów przeważa odsetek rezerwacji nad odsetkiem wyjazdów. Dysproporcja nie jest już jednak aż tak wysoka jak w pierwszych miesiącach roku. To pokazuje dobrze systematyczny wzrost popularności wczesnych rezerwacji, dokonywanych głównie w pierwszych miesiącach roku. Jeszcze lepiej widać to gdy porównamy dane z tabeli obrazującej na ile dni przed wakacjami polscy turyści najchętniej je rezerwują.

Oferty last minute wciąż cieszą się największą popularnością, ale jest ona trochę mniejsza niż w 2014 roku. Przeceny wylotów były duże, ale nie tak jak w 2014 roku, ale przede wszystkim turyści wyraźnie chętniej niż rok wcześniej rezerwowali wakacje na więcej niż dwa miesiące przed wylotem.

fot. mat. prasowe

Termin rezerwacji – first czy last minute

Dwukrotnie większy odsetek turystów rezerwuje od stycznia do kwietnia wakacje niż na nie wyjeżdża


W przeciągu dekady radykalnie natomiast spadła chęć rezerwowania wyjazdów na mniej więcej dwa tygodnie – miesiąc przed wylotem. Turyści uznali w ostatnich latach, że to najmniej opłacalny moment na zakup oferty touroperatorów. Jeszcze nigdy natomiast tak chętnie jak w 2015 roku nie kupowano wycieczek w systemie wczesnych rezerwacji, w ciągu dekady odsetek wzrósł aż o ok. 10 punktów procentowych. To z pewnością daje poczucie stabilizacji branży turystycznej.

Wśród turystów utrwaliło się natomiast przekonanie, że rezerwacja na kilka miesięcy przed wyjazdem oprócz ceny zbliżonej do ofert typu last minute daje komfort wyboru określonego kierunku, hotelu itp. a nie zdawanie się na kupowanie tego, czego touroperator jeszcze nie sprzedał.

fot. mat. prasowe

Odległość od rezerwacji do wylotu

Oferty last minute wciąż cieszą się największą popularnością


Wartość rezerwacji


Wzrost kosztu średniej rezerwacji był symboliczny, wyniósł raptem 1,7 proc. W warunkach deflacji powinny być one tańsze niż rok wcześniej (tak było w 2014 roku) ale należy pamiętać o poważnych zawirowaniach, związanych z zamachami na turystów w Tunezji - jednym z najtańszych i najbardziej popularnych kierunków wśród polskich turystów (część biur zawiesiła ten kierunek), alarmistycznych komunikatów dotyczących Egiptu i Turcji, pod presją których touroperatorzy umożliwiali bezkosztowe zmiany rezerwacji na inne, nierzadko droższe destynacje. Taki symboliczny wzrost kosztów rezerwacji w takich warunkach należy uznać za odzwierciedlenie niezwykle bogatej oferty, która umożliwiła błyskawiczne zmiany rezerwacji po zbliżonych kosztach i w zbliżonym standardzie wypoczynku.

fot. mat. prasowe

Wartość rezerwacji

Wzrost kosztu średniej rezerwacji sięgnął zaledwie 1,7 proc.


I jeszcze jeden znamienny fakt: ogólny wzrost wyjazdów z biurami podróży w atmosferze skrajnie niesprzyjającej turystyce zagranicznej dobitnie świadczy o tym, że Polacy chcą poznawać świat i wypoczywać w przewidywalnych pogodowo, ale również i politycznie krajach.

Kobiety goniły panów, którzy sięgali po portfel płacąc za wakacyjny wypoczynek, aż w końcu przegoniły. Pierwszy sygnał tej zmiany mieliśmy już w 2014 roku. Wówczas to wśród użytkowników strony www.travelplanet.pl aż 63% stanowiły kobiety. Ze statystyk wynika, że nie tylko panie wybierają gdzie nastąpi wyjazd na wakacje, ale również one w większości – choć na razie niewielkiej – finalizują transakcje. To istotna podpowiedź dla touroperatorów w marketingowym formułowaniu atutów swoich ofert.

Kraje


Już w ubiegłym roku wieloletnia dominacja Egiptu, jako najbardziej popularnego kierunku na wyjazdy turystyczne została wyraźnie zakwestionowana na rzecz Grecji. Ale w 2015 roku przegoniła ona go o grubo ponad dwie długości. Grecja miała swoje problemy w lecie 2015 roku: to zamknięte bankomanty i przestrogi, że w hotelach może zabraknąć jedzenia. Polscy turyści w ogóle nie przejęli się takimi ostrzeżeniami, które, nawiasem mówiąc, nie sprawdziły się. Bo turyści wykupywali wakacje przede wszystkim All inclusive nie kłopocząc się ewentualnym brakiem dostępu do większej gotówki. Za to na Egipt spadły prawdziwe plagi. Najpierw rykoszetem odbiły się na nim zamachy w Tunezji, bo ostrzeżenie MSZ objęło i ten kraj. A jesienią terroryści zestrzelili nad Egiptem samolot z rosyjskimi terrorystami. W efekcie wyjazdy w 2015 roku do tego kraju spadły do nieco ponad 13 proc. w porównaniu z ponad 20 proc. w poprzednich latach.

fot. mat. prasowe

Kraje

Rekordy popularności zdecydowanie biła Grecja


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: