eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Na co stawia polski CIO 2015?

Na co stawia polski CIO 2015?

2015-12-14 10:09

Na co stawia polski CIO 2015?

Jedna piąta budżetów IT w polskich firmach przeznaczana jest na innowacje © Coloures-pic - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Polscy CIO uważają, że ich głównym priorytetem jest obecnie rozwój - takiego zdania jest 55% z tych, których przepytano na potrzeby najnowszej fali cyklicznego raportu firmy doradczej Deloitte. Nieco inaczej tę kwestię traktują respondenci z innych zakątków świata, którzy na pierwszym miejscu stawiają dla odmiany wydajność. Wszyscy jednak zgodnie odpowiadają, że największy wpływ na rozwój biznesu w ciągu najbliższych dwóch lat będą miały narzędzia analityczne.

Przeczytaj także: Dyrektorzy IT wspierają innowacyjność

Bieżąca edycja "Globalnego badania CIO 2015" objęła swoim zasięgiem liderów IT, w tym CIO, dyrektorów i menedżerów IT, reprezentujących 43 kraje Europy (w tym z Polski), obie Ameryki, Bliski Wschód, Afrykę, Azję i Australię.

Na pytanie o priorytety biznesowe menedżerowie odpowiedzialni za IT - na całym świecie - odpowiedzieli niemal jednym głosem, wskazując pięć kluczowych celów:
  • wydajność (48 proc.),
  • innowacje (45 proc.),
  • koszty (45 proc.),
  • klienci (45 proc.) oraz
  • wzrost (44 proc.).

Takie wyniki są dowodem na to, że w obecnych realiach liderzy biznesowi nie oczekują od CIO jedynie wsparcia w realizacji zasadniczych, ukierunkowanych na zyski, priorytetów biznesowych, ale realizacji, a nawet kreowania inicjatyw, które będą w stanie zwiększać przychody. Wielu ankietowanych wskazywało na konieczność ciągłego manewrowania pomiędzy koniecznością wspierania wzrostu, wydajnością biznesową, a redukcją kosztów.
„W Polsce najbardziej istotnym priorytetem biznesowym jest wzrost, który wskazało aż 55 proc. badanych. Może się to wiązać z ekspansją organizacji, w których pracują, na nowych rynkach. Drugim najważniejszym priorytetem w Polsce są klienci, o których wspomniało 52 proc. ankietowanych, a trzecim - wydajność oraz innowacje, z 42 proc. wskazań” - mówi Stanisław Bochnak, Dyrektor Grupy Technology Integration, Dział Konsultingu Deloitte.

Spośród dwunastu umiejętności charakteryzujących przywództwo, ankietowani CIO zdecydowanie wyróżnili sześć cech, które powinni posiadać liderzy IT. Są to: umiejętność wpływania na interesariuszy wewnętrznych, umiejętności komunikacyjne, zrozumienie strategicznych priorytetów biznesowych, zarządzanie talentami, kształtowanie wizji i przywództwo oraz umiejętność przewodzenia w złożonym, szybko zmieniającym się środowisku. W tym obszarze nie ma znaczących różnic pomiędzy dyrektorami IT w Polsce a ich kolegami ze świata. Dotyczą one jedynie kolejności poszczególnych kompetencji. Podobnie jak w wynikach globalnych na pierwszych miejscach polskiej listy znajdują się: umiejętność wpływania na interesariuszy wewnętrznych (77 proc.), zdolności komunikacyjne i interpersonalne (74 proc.) oraz zrozumienie strategicznych priorytetów organizacji (71 proc.). Różnice w wynikach dotyczą umiejętności zarządzania talentami, która w badaniu globalnym znalazła się na czwartej pozycji na liście (52 proc.), podczas gdy polscy CIO umieścili ją dopiero na szóstym miejscu (39 proc. wskazań).

Dziewięciu na dziesięciu badanych przyznało, że brakuje im przynajmniej jednej z kluczowych kompetencji. Najczęściej wskazywali na braki w zakresie umiejętności wpływania na interesariuszy wewnętrznych, zarządzania talentami oraz umiejętności kształtowania wizji rozwoju technologii i przywództwa. Jedynie 55 proc. CIO z Polski uznało umiejętność utrzymywania relacji i wpływania na wewnętrznych interesariuszy za swoją mocną stronę. Ponadto w porównaniu z odpowiedziami CIO z całego świata, polscy menedżerowie niżej ocenili swoje kompetencje w obszarach umiejętności zarządzania talentami (jedynie 35 proc. CIO uznało ją za swoją mocną stronę), umiejętności współpracy z zewnętrznymi partnerami i dostawcami (29 proc.) oraz zdolności do realizacji złożonych programów i projektów technologicznych (23 proc.).

fot. mat. prasowe

Priorytety biznesowe

Dla polskich CIO najbardziej liczy się wzrost.

fot. mat. prasowe

Priorytety inwestycyjne

Największą ilość wskazań otrzymały rozwiązania analityczne.


 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: