eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Na co stawia polski CIO 2015?

Na co stawia polski CIO 2015?

2015-12-14 10:09

Przeczytaj także: Dyrektorzy IT wspierają innowacyjność


Polscy CIO za najbardziej istotne uznali dobre relacje z CEO, dyrektorem finansowym, dyrektorem ds. operacyjnych i liderami biznesowymi. Najlepiej menedżerowie odpowiedzialni za IT ocenili swoje relacje z CFO (ok. 77 proc. respondentów oceniło je jako doskonałą lub bardzo dobrą). Nieco mniej, bo 67 proc. dyrektorów ocenia bardzo dobrze swoje relacje z CEO, a 57 proc. z menedżerami ds. operacyjnych. Bardzo dobrze ocenili również swoją relację z globalnym lub regionalnym CIO (w przypadkach, gdy istnieje taka pozycja w organizacji).

Zapytani o to, jakie technologie będą miały największy wpływ na rozwój biznesu w ciągu najbliższych dwóch lat, CIO zgodnie z oczekiwaniami wskazali na rozwiązania analityczne (77 proc. na świecie i 73 proc. w Polsce), rozwiązania business intelligence oraz rozwiązania digital (75 proc. na świecie i 67 proc. w Polsce). W odróżnieniu jednak od CIO w innych krajach, na trzeciej pozycji listy polscy CIO umieścili rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa/ prywatności danych (67 proc. ankietowanych uznało te rozwiązania za istotne). Cyberbezpieczeństwo znalazło się na liście przed rozwiązaniami typu cloud, które zostały docenione przez 53 proc.

Jak co roku, CIO byli pytani, na co przeznaczane są środki na IT w ich firmach. Jak się okazuje dwie trzecie budżetu IT, a połowa w Polsce, jest wydawane na utrzymanie bieżącej działalności. Jednocześnie na CIO często wywierana jest presja zwiększenia wydatków inwestycyjnych związanych z wdrażaniem innowacji w biznesie.
„Dlatego też tak bardzo ważna jest świadomość tego, że wydatki na innowacje dziś - będą wiązały się ze wzrostem wydatków operacyjnych w kolejnych latach.. Na całym świecie 16 proc. bieżących budżetów jest przeznaczanych na innowacje i rozwój biznesu. W Polsce wydatki na innowacje stanowią 19 proc. budżetu IT. W firmach mających siedzibę w naszym kraju wyższe są także nakłady IT na rozwój biznesu, które stanowią 32 proc. budżetu technologicznego” – wyjaśnia Andrzej Lachowski, Partner Deloitte i lider zespołu Technology Consulting w Europie Środkowej i Wschodniej.

fot. mat. prasowe

Przywództwo i talent

Dla CIO najważniejsze są umiejętności komunikacyjne i interpersonalne


Analizując wyniki tegorocznego badania odkryto trzy wyróżniające się wzorce działań, które określają sposób, w jaki CIO tworzą wartość swojej firmy oraz w jaki przygotowują się na zmiany. Są to:
  • Zaufani Wykonawcy (42 proc. badanych) - dostarczają usługi na wymaganym poziomie, skupiając się na kosztach, efektywności operacyjnej i zapewnieniu odpowiedniej wydajności.
  • Inicjatorzy Zmian (22 proc. badanych) - przewodzą inicjatywom ukierunkowanym na wdrożenie transformacji oraz innych zmian w biznesie. Dużo czasu poświęcają na wsparcie realizacji strategii biznesowej i wdrożenie nowych technologii.
  • Współtwórcy Biznesu (35 proc.) - spędzają większość swojego czasu na kształtowaniu strategii biznesowej i przygotowaniu organizacji do zmian, zapewniając efektywne wdrożenie strategii.

„Nie można powiedzieć, że jeden wzorzec zachowań CIO jest lepszy od innych. Istotne, by wybrać ten, który jest najlepiej dopasowany do potrzeb biznesowych danej firmy. A ponieważ potrzeby biznesowe i kompetencje osobowe zmieniają się, CIO mogą znaleźć się w sytuacji, w której powinni umieć przekształcić swój aktualny wzorzec zachowań. Kluczowa jest więc elastyczność” – podsumowuje Stanisław Bochnak.

fot. mat. prasowe

Które relacje są najsilniejsze?

Najlepiej menedżerowie odpowiedzialni za IT ocenili swoje relacje z CFO.


Informacje o badaniu/ metodologia:
Badanie „2015 global CIO survey. Creating legacy” przeprowadzone zostało w okresie kwiecień – lipiec 2015 roku. Wielkość firm, z których pochodzili respondenci trzeciej edycji badania Deloitte: najwięcej, bo 27% respondentów reprezentuje firmy z przychodami rocznymi pomiędzy 1,1a 10 miliardów dolarów oraz tyle samo: 27% reprezentuje firmy z przychodami poniżej 500 milionów dolarów. 13% szefów pochodzi z firm generujących przychody w przedziale od 11 do 50 miliardów dolarów, 10% od 501 milionów do 1 mld, 6%: poniżej 50 miliardów dolarów. Regiony geograficzne objęte analizą: Europa (40%), Ameryka Południowa (21%), Ameryka Północna (27%), Australia (2%), Afryka i Bliski Wschód (4%) oraz Azja (5%).

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: