eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie sklepy internetowe nieprzygotowane na handel zagraniczny?

Polskie sklepy internetowe nieprzygotowane na handel zagraniczny?

2015-11-06 11:37

Przeczytaj także: Polskie sklepy internetowe zamknięte na obcokrajowców?


3)Kryteria dotyczące kwestii wysyłki za granicę i zapewnienia bezpiecznych form płatności:


Rzetelna informacja o kwestiach związanych z wysyłką towarów za granicę pojawiła się u połowy (56%) badanych e-sklepów.

Kryterium dotyczące informacji o wysyłce towarów za granicę oceniało czy dany sklep jasno i precyzyjnie wymienia kraje, do których wysyła swoje towary oraz uprzedza z góry o koszcie takiej wysyłki. Aż u blisko połowy internetowych sprzedawców informacje w tym przedmiocie były niewystarczające z perspektywy przeciętnego konsumenta. Jasne i czytelne dane dot. wysyłki to podstawa.

18% przedsiębiorców nie udostępnia możliwość dokonywaniu płatności przy użyciu bezpiecznych form/ zaufanych systemów.

Im więcej akceptowanych form płatności, tym większy komfort konsumenta i zaufanie do przedsiębiorcy. Podobnie jak w przypadku kanałów kontaktu, limitowanie metod płatności może budzi nieufność.

fot. mat. prasowe

Wysyłka towarów za granicę/bezpieczne formy płatności

Ponad połowa badanych sklepów posiada rzetelną informację o kwestiach związanych z wysyłką towarów za granicę.


4)Kryterium dotyczące prawidłowego informowania o drodze składania reklamacji:



37% sklepów nie informuje rzetelnie konsumenta w kwestii składania reklamacji. Ale dla porównania, w 2014 roku takich sklepów było więcej aż 60%.

Polskie sklepy internetowe z reguły ułatwiają konsumentom składanie reklamacji poprzez podawanie np.: danych kontaktowych do biura obsługi, formularza reklamacji czy konkretnych przepisów prawnych, na które konsument może się powołać w związku z zaistniałym sporem. Jednak informacje o stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji powinni przekazywać wszyscy sprzedawcy, bez wyjątku.

5)Kryterium dotyczące informacji o możliwości dochodzenia roszczeń w drodze ADR/ODR:


W 2015 r. żaden sklep nie informował o możliwości polubownego rozwiązania sporu. Po wejściu w życie ustawy o prawach konsumenta, 27% sklepów dostosowało się do nowego obowiązku.

Polskie e-sklepy coraz częściej informują klientów o możliwości polubownego rozwiązania sporu. W przyszłym roku wejdzie w życie ustawa implementująca dyrektywę ADR a już od stycznia 2016 r. rozpoczyna pracę internetowa platforma ODR. Tym bardziej przedsiębiorcy będą rozliczani z tego obowiązku.

Wnioski:


  • Choć większość ze sklepów spełniała kryteria, wyniki nie są zadawalające. Sprawdzano bowiem podstawowe kwestie świadczące tym, że sklep jest otwarty na sprzedaż transgraniczną. Konsumenci nie mogą mieć stuprocentowej pewności, że zostaną obsłużeni w prawidłowy sposób.
  • Zeszłoroczna harmonizacja prawa konsumenckiego (w Polsce ustawa o prawach konsumenta) ujednoliciła w całej UE niektóre aspekty e-sprzedaży np. informacje, które należy przekazać konsumentom przed zawarciem umowy lub przepisy regulujące prawo konsumenta do odstąpienia od umowy). Jej zamysłem było zwiększenie sprzedaży transgranicznej. Polscy przedsiębiorcy w niewystarczający sposób dostosowali swoją działalność do wprowadzonych zmian prawnych.
  • Złą sytuacje konsumenta na polskim rynku potwierdza European Consumer Scoreboard 2015, które wskazuje Polskę jako kraj, w którym konsumenci spotykają się z największą liczbą problemów podczas zakupów online. Niewiele lepiej sobie radzi Rumunia, Słowacja, Grecja i Węgry. Polska znalazła się też wśród państw, w których konsumenci mają największe trudności w dochodzeniu roszczeń, a więc w trakcie procedury reklamacyjnej.
  • Zmiany może przynieść wypełnienie założeń Strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego, a więc jeszcze dalej idąca harmonizacja przepisów, wprowadzenie przystępnych cenowo transgranicznych usług doręczania paczek, czy zmniejszenie obciążeń i przeszkód związanych z VAT.
  • Pomocne mogą być rozwiązania oferowane przez organizacje przedsiębiorców n
    p. certyfikaty jakości, czy kodeksy dobrych praktyk.
  • Niezastąpiona jednak wydaje się być dalsza edukacja e-przedsiębiorców i promocja praw konsumenta Unii Europejskiej.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Paweł Podgórny

    pawel_1234 / 2015-11-23 10:55:49

    Miałem duże obawy przed rozpoczęciem sprzedaży za granicę z wielu względów. Najbardziej obawiałem się wysokich kosztów, jakie musiałbym przeznaczyć na inwestycję w sprzedaż międzynarodową. Tłumaczenie własnego sklepu internetowego na dany język obcy, generował dość duże obciążenie finansowe, dlatego zacząłem szukać prostszego rozwiązania.

    Po wielu poszukiwaniach w internecie w końcu znalazłem idealne rozwiązanie, które jest dużo tańsze i w mojej ocenie przynosi większe korzyści. Po wpisaniu frazy w google "chciałbym sprzedawać swoje produkty za granicą", natrafiłem na pomocny artykuł, który zmienił moje podejście do sprzedaży międzynarodowej. Link do tego artykułu: www.interactive-progress.pl/czy-chcialbys-sprzedawac-swoje-produkty-za-granica-na-portalu-ebay/

    Obecnie, od dłuższego czasu sprzedaje swoje produkty głównie do Niemiec oraz Francji i jestem bardzo zadowolony. Zachęcam wszystkim do sprzedaży międzynarodowej, a zwłaszcza do zapoznania się z artykułem, który bardzo mi pomógł i zmienił moje podejście do sprzedaży międzynarodowej. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Ekspansja sklepu on-line

    Darria / 2017-01-25 15:03:27

    Z własnego doświadczenia wiem, że ekspansja na rynki zagraniczne na własną rękę bez żadnego doświadczenie i przy niewystarczającej wiedzy i znajomości rynku jest bardzo trudna, a często niemożliwa. Mój wspólnik próbował kiedyś sam wdrożyć sklep internetowy na rynek zagraniczny, jednak z miernym skutkiem. Chcieliśmy spróbować jeszcze raz, tym razem jednak z pomocą profesjonalistów. Zdecydowaliśmy się na Nowe Kolory i to był strzał w dziesiątkę. Dzięki ich usługom tym razem pomyślnie udało nam się rozszerzyć nasza działalność i rozwinąć naszą firmę. Ekspansja na rynek zagraniczny jest bardzo opłacalna, jednak warto czasem zaufać profesjonalistom, aby odnieść sukces. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: