eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Snapchat w rękach e-commerce

Snapchat w rękach e-commerce

2015-10-08 10:41

Przeczytaj także: Masz snapa? W Polsce mieszka już 1 mln użytkowników Snapchata


Zarówno zaletą – jak wspomniano wyżej –, jak i wadą Snapchata jest ulotność przekazu. Z jednej strony daje ona użytkownikom wrażenie ekskluzywności i wymaga od nich koncentracji, z drugiej zaś, jeśli komunikat nie jest odpowiednio mocny, łatwo zostanie zapomniany. Użytkownicy Snapchata otrzymują wiele wiadomości każdego dnia, dlatego warto zadbać o to, żeby przesyłany im snap na dłużej pozostał w ich pamięci.

Dla wielu firm kłopotem może okazać się także ograniczona możliwość wpisywania informacji na temat marki w profilu. Zasadniczo trzeba zadowolić się podaniem nazwy i uzupełnieniem danych za pośrednictwem kolejnych snapów. Ciężki jest także monitoring aktywności na Snapchacie.
Można sprawdzić, ile osób obejrzało przesłane zdjęcie, lecz nie da się jednoznacznie stwierdzić, ilu użytkowników obserwuje dany profil.

Jak to robić?


Przy planowaniu swojej obecności na Snapchacie warto przede wszystkim kierować się tymi samymi aktywnościami, jakie praktykowane są przez rzesze pozostałych użytkowników. W ich przypadku aplikacja jest rodzajem obrazkowego dziennika, za pomocą którego dzielą się oni swoim codziennym życiem z pozostałymi. Sklep internetowy może zatem oprowadzić użytkowników po swojej siedzibie lub podzielić się zabawnymi momentami z pracy.

fot. Screenshot Snapchat DeeZee (deezeepl) i YeahBunny (yeahbunnystore)

Snapchat DeeZee i YeahBunny

Snapchat może być rodzajem dziennika.


Snapem może być również informacja o promocji lub kod rabatowy. Od użytkowników wymagana jest wtedy bardzo szybka decyzyjność, gdyż wykorzystanie rabatu możliwe jest tylko na czas trwania snapu. Konsumenci motywowani są przy tym w dwójnasób: Ograniczony czas trwania rabatu daje im poczucie jego niezwykłości i zachęca do obserwowania profilu sklepu lub marki również w przyszłości – w oczekiwaniu na kolejne promocje.

fot. Screenshot Snapchat New Balance Polska

Kod rabatowy

Snapem może być również kod rabatowy


Doskonałym bodźcem dla konsumentów są też zapowiedzi nowych produktów. Przesyłany im i ulegający „autodestrukcji” sneak peak daje poczucie wiedzy, której nie mają inni. Ponadto ulotność przekazu może być w tym przypadku dużą zaletą – krótka informacja o nowościach może pobudzić apetyt użytkowników i zachęcić ich do dalszego obserwowania marki.

Jasne jest, że im oryginalniejszy jest pomysł na kampanię na Snapchacie, tym prędzej zainteresuje on użytkowników. Marka odzieżowa H&M wymyśliła więc grę miejską – za pośrednictwem Snapchatu przesyłano graczom wskazówki prowadzące od ukrytych biletów na Boiler Room. Akcja zakończyła się sukcesem, zaś marka cieszyła się wyraźnym wzrostem fanów.

W wielu przypadkach sięga się po zabawne motywy, które na klika sekund rozbawiają użytkowników. Ulotność przekazów ze Snapchata może jednak również skłaniać do refleksji. W akcji przeprowadzonej przez Światowy Fundusz na rzecz przyrody WWF przemijanie snapów obrazowało niepokojącą kondycję zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt:



Snapchat – medium dla sklepów internetowych?


Podobnie jak każde inne medium społecznościowe, tak i Snapchat rządzi się swoimi prawami, zaś korzystanie z niego posiada tyle samo wad, co zalet. Sklepy internetowe, które chciałyby na nim zaistnieć, muszą obecnie przede wszystkim zastanowić się nad tym, czy chcą trafić do tej specyficznej grupy docelowej. Z jednej strony bowiem, spośród korzystających z niego użytkowników niecałe 10% kwalifikuje się do zarabiających i konsumujących grup docelowych. Z drugiej zaś większość użytkowników Snapchata to „digital natives” i tak zwane Pokolenie Y. Dla obu tych grup społecznych ważne jest przywiązanie do technologii oraz zainteresowanie dobrami konsumpcyjnymi. W wielu przypadkach to właśnie tacy użytkownicy wprowadzają w życie trendy. Ich zainteresowanie Snapchatem nie powinno być w związku z tym lekceważone także przez marki.

Adam Bębenek

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: