eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Badanie preferencji telewidzów 2005

Badanie preferencji telewidzów 2005

2006-01-02 00:36

Przeczytaj także: Badanie preferencji telewidzów 2006


Młodzi Europejczycy nie lubią programów politycznych i religijnych

Generalnie młodsi widzowie nie wykazują zainteresowania programami na temat polityki krajowej czy międzynarodowej: tylko 17% najmłodszych widzów stara się takie programy oglądać w porównaniu do 44% Europejczyków w wieku lat 50 lub więcej. W Polsce trend wsród młodych widzów jest inny: aż 58% z nich interesuje się wydarzeniami politycznymi w kraju, a 37% polityką europejską.

To samo dotyczy programów religijnych: jedynie 8% młodych Europejczyków ogląda programy religijne w porównaniu do 23% starszych wiekiem widzów europejskich. Natomiast niemal połowa młodych widzów w Europie uważa, że w ogóle nie należy nadawać programów religijnych w telewizji. W Polsce 15% młodych widzów ogląda pogramy religijne w porównaniu do 53% widzów starszych. 76% z nich uważa, że telewizje powinny nadawać programy religijne, a 24%, że nie powinno być takich programów w TV.

Telewizyjni nałogowcy

Najwięcej czasu na oglądanie telewizji poświęcają Francuzi: 70% przez ponad dwie godzinny dziennie. W Szwajcarii ten procent wynosi tylko 31%. Starsi widzowie oglądają telewizję więcej niż młodzi: 62% widzów w wieku lat 50 lub więcej ogląda telewizję przez ponad dwie godziny dziennie w porównaniu z 47% widzów w wieku od 16 do 29 lat. W Polsce 47% widzów deklaruje, że ogląda telewizję codzienne przez ponad 2 godziny. Wśród widzów młodych procent ten wynosi 41, a wśród widzów starszych - 60.

Nie lubimy reality shows?

Na pytanie, czy interesują ich programy typu reality show większość Europejczyków deklaruje, że nie (64%). W Polsce 31% widzów młodszych jest zainteresowanych reality shows, ale ogląda je jedynie 16%. Wśród starszych widzów (50+) tylko 7% jest zainteresowanych i je ogląda, a 6% deklaruje zainteresowanie, ale raczej takich programów nie ogląda. Brak zainteresowania programami typu reality show lub niechęć do takich programów deklaruje 69% widzów młodych i aż 88% widzów starszych.

Prof. dr hab. Wiesław Godzic widzi w stwierdzeniu, że nie lubimy reality shows element hipokryzji. – „Jak to jest: „Big Brother” kilka lat temu odniósł sukces, a w każdym sezonie znajdujemy w każdej ramówce programy zbliżonego do tego gatunku. Zapewne jest tak, że ta nutka konserwatyzmu ma spowodować, że czujemy się nieco lepsi od pozostałych nacji. (…) Tak więc: oglądamy, wiedząc, że oglądamy programy złe i tak też o nich się wypowiadamy.”

Najpopularniejszy dziennikarz publicystyczny

Najbardziej popularnym dziennikarzem publicystycznym w Polsce jest Kamil Durczok, dziennikarz Telewizji Polskiej. Aż 54% Polaków wskazało właśnie jego. 18% głosów poparcia otrzymał Tomasz Lis z Telewizji Polsat, a 10% Monika Olejnik, dziennikarka Telewizji Polskiej.


Badanie, koordynowane przez instytut Research International, zostało przeprowadzone w listopadzie br. na grupie ponad 6000 telewidzów we wszystkich 14 krajach europejskich, w których UPC dostarcza usługę telewizji kablowej, czyli w Holandii, Francji, Szwajcarii, Austrii, Irlandii, Norwegii, Szwecji, Belgii, Rumunii, Polsce, na Węgrzech, w Czechach i na Słowacji oraz w Słowenii.

W Polsce badania przeprowadził PENTOR - członek Research International.


poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: