eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Badanie preferencji telewidzów 2006

Badanie preferencji telewidzów 2006

2006-12-27 00:04

Badanie preferencji telewidzów 2006

Kto jest Państwa ulubionym telewizyjnym komentatorem sportowym? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Ogólnoeuropejskie badanie preferencji widzów przeprowadzone na zlecenie UPC pokazuje odstawanie polskiego modelu oglądania TV od wzorców europejskich. Jak podkreślają specjaliści, Polscy widzowie do 30 roku życia prawie nie odbiegają swoim zachowaniem odbiorczym od średniej europejskiej, wyjątkiem jest starsza część społeczeństwa.

Przeczytaj także: Badanie preferencji telewidzów 2005

Różnice pokoleniowe. Dwa modele ogladania telewizji w Polsce.

Zgodnie z opinią medioznawcy prof. Wiesława Godzica, ogólnoeuropejskie badanie preferencji widzów przeprowadzone na zlecenie UPC pokazuje odstawanie polskiego modelu oglądania TV od wzorców europejskich: „Polscy widzowie do 30 roku życia prawie nie odbiegają swoim zachowaniem odbiorczym od średniej europejskiej. Mamy jednakże całkiem pokaźną i szybko rosnącą grupę telewidzów coraz starszych: niechętnych zaglądaniu do Internetu, nie lubiących interaktywnych SMS¬owych kontaktów z ekranem, bardzo rzadko nagrywających ulubione programy (może nawet nie mają tych ulubionych?)”.

Co najbardziej lubimy oglądać?

Polacy najbardziej sobie cenią w telewizji wiadomości i aktualności (44%). Odbiegamy pod tym względem od większości widzów w Europie, którzy najchętniej oglądają filmy (52%). Pięć najbardziej popularnych wśród Polaków gatunków telewizyjnych to:
  1. wiadomości i aktualności (44%),
  2. filmy (36%),
  3. seriale (25%),
  4. komedie (21%),
  5. programy przyrodnicze (19%).
Potwierdza się podział na gatunki „męskie” i „żeńskie”. Polki są wielkimi miłośniczkami seriali (aż dla 39% jest to ulubiony gatunek), za to nie przepadają za sportem (1%). Sport i programy przyrodnicze to domena mężczyzn.

Futbol ponad wszystko.

Jednym z najważniejszych tematów badania były preferencje widzów w Europie co do sportu w telewizji. Najbardziej popularnym sportem wśród widzów europejskich okazała się piłka nożna - w Europie wskazało na nią 46% widzów, w Polsce aż 58%. Co ciekawe, w Polsce piłka nożna cieszy się największą popularnością również wśród kobiet. Kobiety lubią również jazdę figurową na lodzie (23%), w przeciwieństwie do mężczyzn (2%). Większość z nas (68%) uważa, że piłki nożnej w telewizji jest dokładnie tyle, ile trzeba. To więcej niż europejska średnia (48%). Podobnie jak większość widzów w Europie (52%) Polacy lubią oglądać mecze piłki nożnej przede wszystkim na żywo (78%), nie przepadamy przy tym za programami z analizą.

Publiczna czy prywatna?

W przeciwieństwie do trendów ogólnoeuropejskich, polscy widzowie wolą programy telewizji publicznej od komercyjnej. Europejska średnia rozkłada preferencje łagodniej: 31% przypada telewizji publicznej, 37% komercyjnej. W Polsce 49% wybiera stacje publiczne, 34% - komercyjne. W Polsce bardziej lubią oglądać telewizję publiczną kobiety niż mężczyźni i starsi niż młodsi. Jak komentuje to prof. Wiesław Godzic: „(…) Wśród młodych polskich telewidzów przed trzydziestką już 41% z nich wybiera komercję (wobec 36% stojących twardo za audycjami z Woronicza). A jak dobrze wiemy - młodzi są przyszłością - i nie zanosi się na to, żeby ktoś chciał obalić tę prawdę.”

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: