eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarka morska w Polsce w 2014 r.

Gospodarka morska w Polsce w 2014 r.

2015-04-30 10:31

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce w 2013 r.


2. Przemysł stoczniowy


W Polsce w 2013 r. działały 4911 podmioty zajmujące się produkcją i naprawą statków i łodzi oraz pozostałą działalnością stoczniową; najwięcej znajdowało się w województwie pomorskim – 3448, natomiast w województwie zachodniopomorskim – 1115. Liczba pracujących w tych podmiotach wynosiła 31,5 tys. (z czego w województwie pomorskim – 16,7 tys., natomiast w województwie zachodniopomorskim – 7,2 tys.).

W 2014 r. wyprodukowano 8 jednostek pływających, tj. o 33,3% mniej w porównaniu z rokiem poprzednim. Pojemność brutto (GT) tych statków wyniosła 25,6 tys. i zmniejszyła się w skali roku o 26,2%.

Miernik produkcyjności stoczni, tj. skompensowana pojemność rejestrowa brutto statków zbudowanych w 2014 r. wyniosła 47,1 tys. CGT i była mniejsza o 31,5% od uzyskanej w 2013 r.

W 2014 r. inne statki nietowarowe stanowiły 62,5% całkowitej produkcji stoczniowej. Pod względem nośności wśród wyprodukowanych statków również dominowały inne statki nietowarowe (46,8%).

Portfel zamówień liczył tyle samo jednostek co w roku poprzednim, natomiast wzrost odnotowano w pojemności brutto (GT) – o 33,4% oraz skompensowanej pojemności brutto CGT – o 32,5%. W całkowitej liczbie jednostek zamówionych w polskich stoczniach największy udział stanowiły inne statki nietowarowe (47,4%). Pod względem nośności wśród zamówionych statków dominowały promy (44,7%).

fot. mat. prasowe

Produkcja statków i portfel zamówień w 2014 r.

Portfel zamówień liczył tyle samo jednostek co w roku poprzednim, natomiast wzrost odnotowano w pojemności brutto (GT) – o 33,4% oraz skompensowanej pojemności brutto CGT – o 32,5%.


Liczba jednostek wyremontowanych w polskich stoczniach w 2014 r. wyniosła 599 sztuk (tj. o 12,6% więcej niż w 2013 r.), o łącznym tonażu 5,5 mln BRT (o 17,0% więcej niż w 2013 r.). Portfel zamówień na remonty wyniósł 68 jednostek (spadek o 29,9% w porównaniu z 2013 r.), o łącznym tonażu 1,6 mln BRT (o 23,1% więcej niż w 2013 r.).

W 2013 r. wyprodukowano 591 sztuk łodzi żeglugowych, wypoczynkowych lub sportowych pełnomorskich (z czego 496 sztuk w województwie zachodniopomorskim), 589 sztuk – motorówek wypoczynkowych lub sportowych pełnomorskich (z czego 566 sztuk w województwie podlaskim), 31 sztuk – kadłubów statków pełnomorskich (z czego 21 sztuk w województwie pomorskim).

3. Porty morskie


Obroty ładunkowe w portach morskich w 2014 r. wyniosły 68,9 mln ton, tj. o 7,2% więcej niż w 2013 r. Wzrost obrotów odnotowano zarówno w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, (Gdynia – o 12,8%, Gdańsk – o 5,5%, Świnoujście – o 4,5% oraz Szczecin – o 3,4%) oraz pozostałych portach: Elbląg – o 25,9%, Police – o 19,5%, Kołobrzeg – o 19,4% i Darłowo – o 8,1%. Spadek obrotów ładunkowych w porównaniu z rokiem poprzednim wystąpił w Ustce (o 50,5%).

W strukturze obrotów ładunkowych największy udział miały ładunki masowe suche – 38,6% (w tym węgiel i koks – 14,3%), ładunki masowe ciekłe – 23,6% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 20,7%) oraz ładunki w kontenerach dużych – 22,4%. W porównaniu z rokiem poprzednim wzrost obrotów odnotowano w następujących grupach ładunkowych: kontenery duże – o 18,3%, masowe ciekłe – o 12,0%, toczne nie samobieżne – o 11,7%, toczne samobieżne – o 11,5%. Natomiast spadek nastąpił w obrotach ładunków masowych suchych – o 0,8%, udział pozostałych ładunków drobnicowych pozostał na niezmienionym poziomie.

fot. mat. prasowe

Struktura obrotów ładunkowych według portów morskich w 2014 r.

Wzrost obrotów odnotowano zarówno w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej


Wśród towarów transportowanych statkami w relacji z polskimi portami morskimi w 2014 r. największy udział miały: ropa naftowa (13,3%), węgiel kamienny i brunatny (13,2%), ciekłe produkty rafinacji ropy naftowej (7,7%) oraz zboża (7,6%).

fot. mat. prasowe

Struktura obrotów ładunkowych według grup ładunkowych w 2014 r.

W strukturze obrotów ładunkowych największy udział miały ładunki masowe suche – 38,6% (w tym węgiel i koks – 14,3%)


W 2014 r. krajowy obrót morski wyniósł 1,1 mln ton (o 10,0% mniej niż w roku poprzednim) i stanowił 1,7% obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 67,8 mln ton ładunków (98,3% obrotów ogółem), tj. o 7,6% więcej niż w 2013 r. Promami transportowanych było około 10% ładunków międzynarodowego obrotu morskiego w relacji z portami w Świnoujściu (74,9% ładunków transportowanych promami), Gdyni (odpowiednio – 23,5%) oraz Gdańsku (1,6%).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • transport morski

    Arek85 / 2016-03-30 12:47:09

    Ważne, żeby trafić w tym biznesie na dobrego partnera, bo sporo popowstawało mało wiarygodnych firm. My od lat korzystamy z http://okmarit.com.pl/ Solidna firma z dużym doświadczeniem, nie zawiodłem się na nich. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: