eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarka morska w Polsce w 2014 r.

Gospodarka morska w Polsce w 2014 r.

2015-04-30 10:31

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce w 2013 r.


Międzynarodowy obrót morski był realizowany w 82,0% w ramach żeglugi bliskiego zasięgu, a 18,0% przypadało na żeglugę dalekiego zasięgu. Obroty z krajami europejskimi stanowiły 75,8% międzynarodowych obrotów (w tym z krajami Unii Europejskiej – 55,1%), Azją – 8,4%, Afryką – 7,8%, Ameryką Środkową i Południową – 3,6%, Ameryką Północną – 3,0%. Największy udział w międzynarodowych obrotach polskich portów miały ładunki transportowane w relacji z następującymi krajami: Rosją – 15,5%, Niemcami – 13,3%, Szwecją – 12,7%, Holandią – 6,0%, Wielką Brytanią – 4,5%, Norwegią – 4,9%, Finlandią – 2,8%, Danią – 2,6%, Stanami Zjednoczonymi – 2,5%.

W 2014 r. udział ładunków przywożonych z zagranicy w obrotach międzynarodowych osiągnął poziom 56,9%, a udział ładunków wywożonych – 43,1%. Najwięcej ładunków przywieziono z Rosji (24,0% ładunków przywiezionych z zagranicy), Szwecji (10,8%), Niemiec (10,4%), Norwegii (6,9%) i Holandii (3,8%), natomiast wywieziono – do Niemiec (odpowiednio 17,2%), Szwecji (15,2%, w tym do Ystad – 4,9%), Holandii (8,8%) i Wielkiej Brytanii (5,6%). Ładunki masowe ciekłe przywożono głównie z Rosji (70,9%), Wielkiej Brytanii (8,5%) i Norwegii (7,3%), ładunki masowe suche – z Norwegii (12,0%), Rosji (9,9%), Argentyny (8,9%), Stanów Zjednoczonych (8,3%), kontenery – z Niemiec (45,4%) oraz Chin (15,2%), ładunki toczne – ze Szwecji (91,8%) i Finlandii (7,2%), a pozostałe ładunki drobnicowe – z Finlandii (19,3%) i Rosji (15,3%).

Najwięcej ładunków masowych ciekłych wywieziono do Holandii (30,2%), ładunków masowych suchych – do Niemiec (14,1%), Maroka (11,5%), Włoch (10,3%), Arabii Saudyjskiej (8,1%), Danii (6,8%), Wielkiej Brytanii (6,2%), kontenerów dużych – do Niemiec (40,5%) i Rosji (12,5%), ładunków tocznych – do Szwecji (96,8%), pozostałych ładunków drobnicowych – do Wielkiej Brytanii (18,7%) oraz Rosji (17,8%).

Obrót ładunków tranzytowych w 2014 r. wyniósł 12,9 mln ton i zwiększył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 11,1%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (64,1%), Świnoujście (22,4%) oraz Szczecin (12,1%). Wzrost obrotów ładunków tranzytowych odnotowano w porcie Gdynia (8-krotny ), Szczecin (o 86,2%), Gdańsk (o 6,0%), natomiast spadek w Świnoujściu (o 2,0%). Przywóz ładunków tranzytowych wzrósł o 11,5% w porównaniu z 2013 r., a wywóz – o 10,4%.

fot. mat. prasowe

Struktura obrotu ładunków tranzytowych według portów morskich w 2014 r.

Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (64,1%), Świnoujście (22,4%) oraz Szczecin (12,1%).


Największą część ładunków tranzytowych stanowiły kontenery duże (44,6%) oraz ładunki masowe suche (20,3%, w tym rudy i złom – 4,0%) oraz ładunki masowe ciekłe (19,7%, w tym ropa naftowa – 19,6%).

Największy wzrost przeładunku ładunków tranzytowych w porównaniu z rokiem poprzednim dotyczył węgla i koksu (2,5-krotny), innych ładunków drobnicowych (o 2,5%), innych suchych ładunków masowych (o 40,1%). Natomiast największy spadek odnotowano w obrotach tranzytowych następujących grup ładunkowych: rudy i złom (o 62,0%), wyroby z żelaza i stali (o 13,5%), kontenery duże (o 2,7%).

Tranzyt morsko-lądowy w 2014 r. stanowił 38,7% obrotu ładunków tranzytowych (wzrost o 13,2% w porównaniu z rokiem poprzednim), tranzyt lądowo-morski – 12,4% (wzrost o 33,8%), tranzyt morski – 48,9% (wzrost o 5,1%).

W tranzycie morsko-lądowym i lądowo-morskim głównymi krajami tranzytującymi były: Niemcy (36,5%), Czechy (20,5%), Słowacja (18,6%), Rosja (3,1%), Austria (2,9%), Węgry (2,5%). W 2014 r. w polskich portach rozpoczęło lub zakończyło podróż morską 2220,2 tys. pasażerów statków, tj. o 0,9% więcej niż w 2013 r. Statkami w ruchu krajowym pływało 466,6 tys. osób (21,0%), a w ruchu międzynarodowym – 1753,6 tys. pasażerów (79,0%).

fot. mat. prasowe

Międzynarodowy ruch pasażerów w portach morskich według miejsca rozpoczęcia lub zakończenia podróży

Największy ruch w portach morskich generują statki pływające na trasie do i ze Szwecji


W 2014 r. około 90,4% międzynarodowych przewozów pasażerskich dokonano promami w relacji z portami w Świnoujściu (56,6% promowych przewozów pasażerskich), Gdyni (odpowiednio 35,7%) oraz Gdańsku (7,6%). Większość pasażerskich przewozów promowych zrealizowano w relacji z następującymi szwedzkimi portami: Ystad (41,0%), Karlskrona (35,7%), Trelleborg (15,6%) i Nynasham (7,6%).

Do polskich portów morskich przypłynęło na wycieczkowcach w celach turystycznych 116,5 tys. osób (o 20,1% więcej niż rok wcześniej), które po zwiedzeniu atrakcji turystycznych w porcie lub okolicy, kontynuowały swoją zagraniczną podróż. Większość tych pasażerów odwiedziła Gdynię (82,1%), a także Gdańsk (10,5%) oraz Szczecin (4,9%).

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • transport morski

    Arek85 / 2016-03-30 12:47:09

    Ważne, żeby trafić w tym biznesie na dobrego partnera, bo sporo popowstawało mało wiarygodnych firm. My od lat korzystamy z http://okmarit.com.pl/ Solidna firma z dużym doświadczeniem, nie zawiodłem się na nich. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: